Dubbelledbussar på G i Säffle.

Startat av Kent Skoog, 01 februari 2011, 08:11:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Citat från: KG skrivet 03 februari 2011, 13:27:09 PM
Det brukar vara så att effekten stryps efter 50 timmar om ad blue saknas. Detta för att tvinga åkerierna att tanka ad blue, annars hade man struntat i det. Alltså skadas ingenting om man kör utan. Men naturligtvis kan systemet gå sönder om man låter det vara tomt mellan besiktningarna.
50 timmar? Då har du bränt sönder grejjorna för ungefär 49 timmar sedan

M

Citat från: mushkot skrivet 03 februari 2011, 13:34:15 PM
När de första bussarna av denna typ kom till gbg, stötte jag inte på en enda som hade adblue i tanken...
Hur noterade du det?

SimonB

Citat från: KG skrivet 03 februari 2011, 13:27:09 PM
Det brukar vara så att effekten stryps efter 50 timmar om ad blue saknas. Detta för att tvinga åkerierna att tanka ad blue, annars hade man struntat i det. Alltså skadas ingenting om man kör utan. Men naturligtvis kan systemet gå sönder om man låter det vara tomt mellan besiktningarna.

Vi fick systemet rätt grundligt förklarat när vi besökte Volvos democenter på Hisingen. Effekten stryps redan innan adbluen är helt slut, just för att du inte ska köra sönder systemet. Vi fick också veta att, fyller man på vatten så kan systemet ta skada även av detta.


M

Citat från: mushkot skrivet 03 februari 2011, 13:41:19 PM
På displayen.
Hur länge hade du framme den displayen? Urea nivån ligger på den långsamma CAN bussen och kan ta uppåt 1 minut innan den dyker upp. Då ser du det som tommt.

mushkot

Citat från: M skrivet 03 februari 2011, 13:48:33 PM
Hur länge hade du framme den displayen? Urea nivån ligger på den långsamma CAN bussen och kan ta uppåt 1 minut innan den dyker upp. Då ser du det som tommt.
Har för mig att detta kom upp som varning när du startade bussen, och försvann inte såvida inte föraren "klickade" bort denna.

SimonB

Volvos FM- och FH-modeller har sedan knappt 2 år tillbaks fått ena bromsmanometern borttagen på instrumentbrädan. Istället har man en gemensam manometer för båda kretsarna, och på platsen som blivit ledig sitter en mätare för adblue-nivån. Det är en rätt praktisk funktion, och då särskilt på bilar som körs av fler än en chaufför där det är svårt att veta när den senast tankades.