Dubbelledbussar på G i Säffle.

Startat av Kent Skoog, 01 februari 2011, 08:11:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Ser fram emot dessa! Blev ju riktigt snyggt med den nya fronten på.

mushkot

Citat från: Johan B skrivet 01 februari 2011, 19:27:12 PM
Det allra bästa var ju i början då GS hade en särskild grupp förare som körde dubbellederna. Var lite mindre skador på grejorna då...
Jo, är det små förargrupper som kör, brukar bussarna vara fina. Dock kom jag ihåg att dessa strulade redan från start. Bland annat blev felkodsminnet fullt i en av bussarna. Då flög alla dörrarna upp under färd och gick inte att stänga, så bussen fick köras till depå med öppna dörrar...

Klaverdörr

#32
Citat från: Johan B skrivet 01 februari 2011, 19:27:12 PM
Det allra bästa var ju i början då GS hade en särskild grupp förare som körde dubbellederna. Var lite mindre skador på grejorna då...

Hej!

Helt rätt vissa förare är guld värda för bolagen då dom i princip aldrig drar på sig skador på fordorn och sköter sig helt expemplariskt mot kunder åsso, tyvärr är det få av dessa i denna branch, ser fleratalet i princip nya MAN bussar i Gävle som har sönderkörda saker fram numera tyvärr.

Det värsta jag varit med om är när en förare backade sönder både en gatvarnare med belysning och hela bakre kofångaren på Scania Scala i Gävle genom backning och sedan bara körde vidare.
Vart så förbannad så jag ringde Kommunen om detta då dom har hand om dessa gatvarnare i Gävle och äger dessa, dom undra hur denna kunde ha körkort, dom skulle omgående se över skadorna och även ta kontakt med Stadsbussarna.  
Jag funderar på hur Stadsbussarna i Gävle har för krav när dom anställer personal. Det är helt omöjligt att denna förare missade detta då det lät hemskt illa när detta skedde och hela kofångaren bak bara släpa efter bussen efter "smitningen"
Det lär ha kostat bolaget en hel dvs både skadorna på kommunens utr samt bussen, han ska ha turen med sig att polisen ej såg detta åsso då han hade åkt på en smitning!  

Det har varit en del insändare senaste tiden ang Stadsbussarnas anställningskrav som dom verkar ha missat en del med tyvärr...

Ska inte sticka under stolen med att vissa "rötägg" som Nobina hade anställa har råkat fått jobb hos Stadsbussarna av någon enormt konstig anledning..
Enligt min mening hade det bästa varit att någon fr Nobina i ledande ställning fått jobb på Stadsbussarna så hade dom kunnat sållat bort vissa detta hade gjort det lättare för detta bolag. Okej nu ska jag inte klaga för det har delvis faktiskt blivit bättre åsso..


admin

Den här tråden handlar om dubbelledbussar i Göteborg, inte om skickliga och oskickliga bussförare. Vi kan väl försöka hålla oss till ämnet och inte blanda in helt ovidkommande saker. Annars blir det kvastning och/eller låsning.



CS

Citat från: BEL skrivet 01 februari 2011, 18:18:40 PM
dom gjordes i ordning innan överlämmning men kräver extremt underhåll. var volvo som hade skötsel avtal på dom o dom var nog glada o att veolia skall sköta det själv för dom bråkade mycket.

Visst att dom kräver extremt mycket underhåll, men att de kräver så mycket som 60-70% stillastående för underhåll låter väldigt underligt, det måste vara något annat... Har man inte fått tag på kompetens att underhålla bussarna eller är det något annat som spökar?

Jag kan väl kanske förstå om det behövts ta en vecka med lite fler än vanligt på service för att få ordning på något, men som sagt så har det varit såhär nu i flera veckor (månader?). Linje 16 är normalt överbelastad och nu när dubbellederna inte kör så är det riktigt trångt, men det har inte yttrats ett ord om det från varken Västtrafik eller Veolia...

forthemoment

Det skall bli underbart när dom nya bussarna väl kommer. Veolia säger till sommaren. Jag kör ju nästan uteslutande 16 (dom har blandat lite andra linjer i våra scheman nu) och det är extrem bussbrist på dubbelled och ledbussar. Jag jobbade inte igår (Måndag) men mina kollegor sa det var ett antal dubbelledsbussar som fick anmärkningar i poliskontrollen som var vid eketrägatan. Idag så rullade endast en 24 metare under kvällen. Vi var idag 5 chaufförer som satt och väntade på buss i timmar. 16 får ju inte köras med boggi, men det tycker jag hade vart bättre istället för att ställa in turerna helt. Men men.

Man måste dock se till att fixa de gamla dubbellederna också rejält tills dom nya kommer. Annars står vi ju där med en buss mindre. Och som det är nu så är det inte roligt att köra vanlig ledbuss på 16 på turer där dubbellederna blir överfulla. Det tar extra lång tid vid hållplatserna och trots att man ropar att det går inte på mer folk och man har passagerare med sina näsor i framrutan så skall ännu mer på. 24 metarna blir överfulla dom med, men dom sväljer lite mer folk. Man har börjat skicka dom till Volvo igen lite smått, dom skall tydligen sköta servicen sa nån.

Skall bli roligt med nya 24 metare. Jag tycker dom är smidigare än vanliga ledbussar att köra. Min favoritbuss. Nu i extrem snö/ishalka är dom väl inte dom bästa i backarna. Men tar man det lungt och försiktigt med dom, sänker den helt, antisliren in och 1ans växel samt inte gasar bara låter den driva själv i början så klarar man dom flesta kniviga ställena. Blir alltid glad när jag får en 24 metare!! :)

Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

M

Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2011, 13:17:51 PM
Lite roligt i artikeln oxå är att dessa dubbelleder har bättre framkomlighet än andra med drivning i bakre del.  Visst stog de nuvarande helt still i halkan nyligen??
:-) Jag tror inte du skulle vilja försöka köra en dubbelled med drivning längst bak. Var det halt så skulle den ganska snart se ut som ett Z.

/M

M

Citat från: forthemoment skrivet 01 februari 2011, 23:23:28 PM
Man har börjat skicka dom till Volvo igen lite smått, dom skall tydligen sköta servicen sa nån.

Skall bli roligt med nya 24 metare. Jag tycker dom är smidigare än vanliga ledbussar att köra. Min favoritbuss. Nu i extrem snö/ishalka är dom väl inte dom bästa i backarna. Men tar man det lungt och försiktigt med dom, sänker den helt, antisliren in och 1ans växel samt inte gasar bara låter den driva själv i början så klarar man dom flesta kniviga ställena. Blir alltid glad när jag får en 24 metare!! :)


Gott att läsa! Du har uppenbarligen förstått hur man skall köra. Var det inte så att GS hade serviceavtal med Volvo men Veolia sa upp detta?

/M

Bussfanatikern

Citat från: M skrivet 02 februari 2011, 00:00:57 AM
Gott att läsa! Du har uppenbarligen förstått hur man skall köra. Var det inte så att GS hade serviceavtal med Volvo men Veolia sa upp detta?

/M
Jo.

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 01 februari 2011, 13:14:09 PM
Inget, vem påstår att detta har något med SL att göra?

En depå i Frihamnen finns även i Göteborg.

Det finns en värld utanför SL-land...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mushkot

Citat från: M skrivet 02 februari 2011, 00:00:57 AM
Gott att läsa! Du har uppenbarligen förstått hur man skall köra. Var det inte så att GS hade serviceavtal med Volvo men Veolia sa upp detta?

/M
Detta gäller ju alla fordon; så fort hjulen slirar är allt fäste borta. Skrämmande att se hur många som inte förstår detta utan verkar tro att ju snabbare hjulen snurrar, desto bättre fäste. Tex MAN-leder med drivet bak kan du inte röra gasen på när du svänger, då släpper mellanaxeln direkt när det är lite halt!

M

Citat från: mushkot skrivet 02 februari 2011, 09:32:21 AM
Detta gäller ju alla fordon; så fort hjulen slirar är allt fäste borta. Skrämmande att se hur många som inte förstår detta utan verkar tro att ju snabbare hjulen snurrar, desto bättre fäste. Tex MAN-leder med drivet bak kan du inte röra gasen på när du svänger, då släpper mellanaxeln direkt när det är lite halt!
Jag vet. Jag körde dom första MAN GS hade och även "Ostarna" när jag jobbade extra på Kville.

/M

yngrot

Ja i halka får man ha ägg under gasen  de värsta i halka jag kört hittills är de ökända Ontario med all vikt på vänster drivhjul där fick man verkligen ta det lungt.. När jag körde stadsbuss i Borås hade jag som "sport" att alltid försöka gasa och köra iväg utan hjulspinn och även bromsa utan att hjulen låser sig och man åker kana vilket vissa förare alltid gjorde.. >:(
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cugel

Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 februari 2011, 00:43:38 AM
Jo.
Nej, Bussarna såldes till Veolia av västtrafik, genom en tvingande klausul i trafikavtalet. Bussarna gick
på serviceavtal hos Volvo, efter GS-Buss meddelades att dom förlorade linje 16 avtog underhållet markant, vilket gjorde att
när dom övergick i Veolias trafik var det dags för stora renoveringar.