LidingöSolarisar siktade på Norrtäljevägen...

Startat av Ulf Berlin, 04 december 2010, 16:03:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Citat från: forthemoment skrivet 07 december 2010, 00:33:54 AM
Vi har ju mest Solaris här på Veolia i Gbg. Nu har dom tagit ner Solaris och dom jobbar med problemen säger dom. Dom skall bygga om pedalerna med någon liten låda framför mm. Faktum är ändå att väldigt väldigt många chaufförer har fått ont i axlar och rygg och ben på grund utav Solaris. Många är sjukskrivna på grund utav det. Man märker att när man kört Volvo så har man inte alls så ont som en Solaris. Kan dom bygga bort en massa utav problemen, och rätta till det att dom skenar iväg ibland när man släpper gasen, att bromsen nyper så hårt mm. Så kan det nog vara helt ok bussar. Nu är dom vedervärdiga!! Min pappa kör på Ke's i Kungsbacka. Dom har inte alls  några större problem med sina nya gasbussar, utan dom är väldigt väldigt nöjda med hur dom fungerar och hur förarmiljön är. Det är ju viktigt hur förarmiljön är eftersom det är våran arbetsplats under många timmar.

Som en chaufför sa, kör man Solaris nästan ett helt pass och sedan får ta en ny Volvo så märker man vilken skillnad det är! Volvon är som en dröm sa han.

Ersa

Citat från: danneh skrivet 07 december 2010, 20:06:38 PM
Som en chaufför sa, kör man Solaris nästan ett helt pass och sedan får ta en ny Volvo så märker man vilken skillnad det är! Volvon är som en dröm sa han.

Som en annan chaufför sagt: Efter en timme i en tungstyrd Volvo B9S med överstor ratt och noll fjädring har man ont i axlar och rygg, medan det går bra att köra en hel dag i en Solaris Urbino med jättebra servo och liten ratt. För att inte tala om nästan alla Scanias bussar (inkl OmniExpress) där ratten är nere på golvnivå och man måste sitta framåtlutad för att ens händer ska nå den.
Allt är inte svart eller vitt som vissa här på forumet jobbar hårt för att få många att tro.

Citat från: buskörare skrivet 06 december 2010, 18:24:09 PM
Jag som kör(de) Solaris dagligen anser att jag har all rätt i världen att gnälla på en buss som inte funkar. Men det är nog svårt att förstå när man inte testat på problemen dom orsakar själv. För jag gissar att du varken kört en skenande buss eller en som drar i dörrbromsen i 30-50-70 km/h?

Men måste man sitta och skriva en massa negativt hela dagarna? Såg ni mig bedriva hatkampanjer på heltid mot Volvo B7LA under sommaren och hösten 2008? Skrev jag sura kommentarer till de som erkände att de gillade B7LA?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:00:43 PM
Men måste man sitta och skriva en massa negativt hela dagarna? Såg ni mig bedriva hatkampanjer på heltid mot Volvo B7LA under sommaren och hösten 2008? Skrev jag sura kommentarer till de som erkände att de gillade B7LA?

Nu är vi ju människor, och vi är olika. Att du är på ett sätt betyder inte att alla andra är precis som du. Hatkampanjer? Jag har nog missat dom, jag ser bara ren fakta om hur vi som sitter och kör en viss busstyp ofta tycker att den är. För mig är dessa diskussioner intressanta, det visar sig att Solaris har samma problem på flera ställen i landet och det hjälper oss i vår kamp. Det finns andra bussar som är trista och tråkiga likväl, men då ligger det oftast på individnivå och inte som i vårt fall alla. Ett tips till dig är att inte gå in i trådar som handlar om Solaris då om det är så jobbigt att läsa all negativ fakta om dom.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:00:43 PM
Som en annan chaufför sagt: Efter en timme i en tungstyrd Volvo B9S med överstor ratt och noll fjädring har man ont i axlar och rygg, medan det går bra att köra en hel dag i en Solaris Urbino med jättebra servo och liten ratt.

Tungstyrd B9S har jag nog aldrig varit med om, och jag kört ungefär 60 exemplar. Fjädringen tycker jag inte heller det är något fel på i dessa bussar. Mycket kan man säga om B9S, men förarplatsen är faktiskt väldigt bra (dock inte fullt perfekt, vilket den är på B10M från slutet av 90-talet).

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:00:43 PM
Skrev jag sura kommentarer till de som erkände att de gillade B7LA?

Tämligen teoretisk fråga. Finns det verkligen någon som tycker om B7LA? ;)

danneh

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:00:43 PM
Allt är inte svart eller vitt som vissa här på forumet jobbar hårt för att få många att tro.


Fast man läser ju även mycket om ja, just Solaris (i GBG). Och jag ville bara bekräfta de som en chaufför hade sagt om den.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 07 december 2010, 21:28:13 PM
Tungstyrd B9S har jag nog aldrig varit med om, och jag kört ungefär 60 exemplar. Fjädringen tycker jag inte heller det är något fel på i dessa bussar. Mycket kan man säga om B9S, men förarplatsen är faktiskt väldigt bra (dock inte fullt perfekt, vilket den är på B10M från slutet av 90-talet).

Nu har du haft turen att du väl sluppit drabbas av den västsvenska modellen, då denna inte körs inom SL-området. Dvs låggolvsversionen B9SALF med fjädring i stil med OmniCity samt en rejält överdimensionerad grå ratt och av någon anledning mer motstånd i servostyrningen. Säkert bra på rakare vägar men ingen höjdare i någon form av tätort. Att luta sig tillbaka med ryggen mot ryggstödet och snurra runt ratten med en hand gick knappt.

Citat från: Karsten skrivet 07 december 2010, 21:28:13 PM
Tämligen teoretisk fråga. Finns det verkligen någon som tycker om B7LA? ;)

Ja, hela två st forumdeltagare försvarade modellen under 2008-09. Märkligt, ja. Men vilka är vi att döma dem? :)

Robert Brink

Tur man inte han köra Solaris innan dom försvann från City, så man inte kan ha en åsikt! :D
Däremot kan jag hålla med Ersa om stora ratten i Volvos nyare bussar, varför envisas Volvo med en sådan klump? När alla andra nyare bussar har små smidiga rattar!

Sen är jag ganska nöjd med dom MAN som Söderhallen har, både dom äldre ledvagnarna, och kortvagnarna! Tycker det är trevliga stadsvagnar!

//R

Martin Maltkvist

Citat från: Robert Brink skrivet 07 december 2010, 23:13:00 PM
Tur man inte han köra Solaris innan dom försvann från City, så man inte kan ha en åsikt! :D
Däremot kan jag hålla med Ersa om stora ratten i Volvos nyare bussar, varför envisas Volvo med en sådan klump? När alla andra nyare bussar har små smidiga rattar!

Sen är jag ganska nöjd med dom MAN som Söderhallen har, både dom äldre ledvagnarna, och kortvagnarna! Tycker det är trevliga stadsvagnar!

//R
Största felet med dem är dörrbromsen samt dörrarna i övrigt men visst ger MAN en skaplig körkänsla, mjuk broms samt god gasrespons.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 december 2010, 19:44:12 PM
Sådan tur då att mitt gnäll inte är obefogat även om mina uttryck kan låta värre än vad det är.

syftade mer rent allmänt
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

forthemoment

Jag hoppas bara att dom får ordning på problemen med Solaris här i Göteborg. Eftersom det är över 200 förare som skrev på protestlista så är dom tvungna att agera. Det finns mycket som är bättre på Solaris än på Volvo tycker jag, och mycket som är sämre. Veolia får nog betala en hel del för att rätta till alla punkter, men när dom gör det så tror jag Solaris kan bli omtyckta precis som dom flesta gillar Volvo. Jag hoppas verkligen dom får ordning på dom.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

M

#40
Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:43:36 PM
Nu har du haft turen att du väl sluppit drabbas av den västsvenska modellen, då denna inte körs inom SL-området. Dvs låggolvsversionen B9SALF med fjädring i stil med OmniCity samt en rejält överdimensionerad grå ratt och av någon anledning mer motstånd i servostyrningen. Säkert bra på rakare vägar men ingen höjdare i någon form av tätort. Att luta sig tillbaka med ryggen mot ryggstödet och snurra runt ratten med en hand gick knappt.


Sedan är det samma hjulupphägningar i dragdelen på båda varianterna. Skall vara de tidigaste SALE i östergötland och Stockholm som har en gammal framaxel, annars skiljer inget.
Då måste det ha varit något fel på den servopumpen. Det är samma pump som växel oavsett låggolv eller lågentre. Dubbelledarna har därimot kraftigare pump för den sköter även släpstyrningen.

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:43:36 PM
Ja, hela två st forumdeltagare försvarade modellen under 2008-09. Märkligt, ja. Men vilka är vi att döma dem? :)
B7LA = Rysare.



/M

Martin Maltkvist

Citat från: M skrivet 08 december 2010, 05:49:17 AM
*Klipp klipp...*
Dubbelledarna har därimot kraftigare pump för den sköter även släpstyrningen.
B7LA = Rysare.
/M
Tänka sig, jag som trodde att släpstyrningen var mekanisk med länkarmar.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: M skrivet 08 december 2010, 05:49:17 AM
Då måste det ha varit något fel på den servopumpen. Det är samma pump som växel oavsett låggolv eller lågentre. Dubbelledarna har därimot kraftigare pump för den sköter även släpstyrningen.

Nej, nåt fel på servopumpen tror jag inte på. Alla 18 st B9S i Umeå är lika halvtröga i styrningen som Veolias 38xx-vagnar som gick till Partille. Eller är det den stora otympliga ratten som lurar en? Alla B9S i SL-lack som har den äldre mindre smidigare svarta ratten känns då alltid mer lättstyrda.

Varför man inte kan ha samma smidiga ratt i Umeå och Göteborg som man har i Stockholm har jag aldrig lyckats få något bra svar på.

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 december 2010, 00:10:56 AM
Största felet med dem är dörrbromsen samt dörrarna i övrigt men visst ger MAN en skaplig körkänsla, mjuk broms samt god gasrespons.

Jag har bara kört Solaris Urbino diesel i Umeå, samt provkört flera olika nya motsvarande MAN-vagnar fast med gasdrift, och mitt betyg blir att de är väldigt svåra att skilja åt. Båda fabrikaten är lika smidiga, starka och tysta. Förarplatsen är snarlik med liten lättstyrd ratt och samma typ av hängande pedaler.

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 08 december 2010, 11:49:43 AM
Varför man inte kan ha samma smidiga ratt i Umeå och Göteborg som man har i Stockholm har jag aldrig lyckats få något bra svar på.

Har dessa vagnar satellitpaneler vid sidan om ratten? I så fall låter det som samma förarplats som finns i Nobina 0223-0231 (B7RLE). Ratten är rätt stor och man kan vrida den iallafall ett extra varv jämfört med andra bussar. Det gör att den känns lite klumpig i stadstrafik. Kommer ej ihåg om det är samma ratt i Busslinks senast levererade 63-vagnar i Täby samt Råsta men det tror jag.