H 18E i Söderhallen

Startat av Svoca, 09 november 2010, 15:24:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Peter Öden skrivet 26 november 2010, 18:26:42 PM
Man kan bara hoppas att någon Scania Maxci blir bevarad till eftervärlden ???

Minst två körbara exemplar hoppas jag att vi har hos SSS respektive SvOF om 10 år! :)

Björn Forslund

Ja, vi ska döpa vårt ex till "Buss-Micke" isåfall, för att hedra herr Hovfotografen! ;)

Skämt åsido, ska vi över huvudtaget skaffa mera objekt, så måste det bli spridning på grejerna i landet. Se mitt inlägg i Busshistoriskt Forum!

Givetvis hoppas jag att SSS och Spårvägsmuseet tar sig an varsitt ex!


Svoca

5116 flyttad från Söderhallen till Frihamnen 8/12. Denna gång verkar det bli för en längre tid. Garagering inomhus eller ombyggnad av rampkoppling?

Nico


Bör väl vara byte av rampkoppling som gäller i det läget? I alla fall har jag inte något minne av några platser alls för att ställa upp bussar inomhus i Frihamnsdepån.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 09 december 2010, 10:22:43 AM
Bör väl vara byte av rampkoppling som gäller i det läget? I alla fall har jag inte något minne av några platser alls för att ställa upp bussar inomhus i Frihamnsdepån.

Nu är ju våra bara på lån, men vi har 2 som inte går att koppla, dom står i tvätthallen nattetid. Eller så länge den är "obefolkad".

Svoca

5116 är åter från Frihamnen till Söderhallen. Även 5149 har tillfälligt varit utlånad från Söderhallen till Frihamnen några dagar under innevarande vecka. Även den är åter i Söderhallen. Ingen av dessa två är ombyggda i rampkopplingen. Har väl stått inomhus (tvätthall eller verkstad) under tid då de varit i Frihamnen.

Nico


Under en kortare tid så kan man ju göra så att en vagn ställs upp i tvätthallen eller motsvarande när den är oanvänd. Samtidigt så brukar man nog även se till att dessa bussar tursätts på ett sådant vis att de kommer ut bland de första, just för att de inte ska behöva stå ivägen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

christian berg

Det verkar som flera vagnar nu är tillbaka i Söderhallen efter besök på Lidingö.Det gäller åtminstone 5078,5081,5083, 5088 och även 5075 som varit längre på Lidingö. Igår fick jag nöjet att åka den äldsta H 18E, 5048, på linje 40. Flyttad eller tillfälligt besök i Hornsberg eller Frihamnen?

Hälsningar

Christian B

Måns Johannesson

Citat från: christian berg skrivet 29 december 2010, 09:57:07 AM
Igår fick jag nöjet att åka den äldsta H 18E, 5048, på linje 40. Flyttad eller tillfälligt besök i Hornsberg eller Frihamnen?

Flyttad till Frihamnen enligt CBR.

/Måns

Svoca

Det stämmer att det skett en del omflyttningar av H 18E-bussar.

5048 flyttad från Söderhallen till Frihamnen f v b Hornsberg
5050 åter Söderhallen från Lidingö
5058 skickad från Söderhallen till Hölö = skrot
5061 skickad från Söderhallen till Hölö = skrot
5062 skrot Lidingö
5070 ska komma åter till Söderhallen från Lidingö 5073 flyttad från Söderhallen till Råsta
5075 åter Söderhalllen från Lidingö
5078 åter Söderhallen från Lidingö
5079 flyttad från Söderhallen till Frihamnen (ev. vidare till Hornsberg ?)
5080 flyttad från Söderhallen till Råsta
5081 ska komma åter till Söderhallen från Lidingö
5083 ska komma åter till Söderhallen från Lidingö
5087 flyttad från Söderhallen till Råsta
5088 åter Söderhallen från Lidingö
5148 åter till Söderhallen från Frihamnen (lån)

I samband med dessa omflyttningar flyttas ett antal nya MAN korta biogas från Söderhallen till Lidingö.
Dessa finns på Lidingö:   7449 - 7450, 7460 -7462, 7464 - 7473 (vissa av dessa har aldrig gått i trafik i Söderhallen). Kvar i Söderhallen i denna serie är 7451 - 7459 och 7463.

Även några Solaris härbärgeras i Söderhallen (ej i trafik).  7402, 7407 och 7425. 

Fredrik Klint

Går det att få fram vilka av de nya MAN som hamnat direkt på Lidingö? (Aldrig rullat under Söderhallens flagg).

Gabi94

Vad är det som gör att så MaxCi måste skrotas? Är det motors livslängd eller bussen utseände?

Ersa

Citat från: Gabi94 skrivet 29 december 2010, 20:40:26 PM
Vad är det som gör att så MaxCi måste skrotas?

SL:s maxålder börjar närma sig.

Martin Maltkvist

Citat från: Svoca skrivet 29 december 2010, 16:35:34 PM
I samband med dessa omflyttningar flyttas ett antal nya MAN korta biogas från Söderhallen till Lidingö.
Hipp hipp hurra hurra hurraaa  ;D 8) ;D 8)
Citat från: Svoca skrivet 29 december 2010, 16:35:34 PM
Även några Solaris härbärgeras i Söderhallen (ej i trafik).  7402, 7407 och 7425. 
Huu å usch å fy å bluuääää... :( >:( :( >:(
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Robert Brink

Körde en liten sväng idag, och tyckte det var ovanligt mycket Maxci ute och rullade från Söderhallen! Även jag fick köra en... Kändes nästan som innan sista MAN leveransen kom...
Men vilket slöseri med Maxci på Råsta, skicka några Omnilink från Hornsberg dit, dom är ändå så vana med Omni... ;D

//R