Nylackat och nyinflyttat i Gnesta [Bilder]

Startat av Jonathan W, 19 augusti 2010, 08:40:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Citat från: MrX skrivet 12 oktober 2010, 18:54:26 PM
Jag åker med 840 varje dag och ännu har jag inte haft turen att åka med en 12XX. Men varje morgon får jag njuta av en Scania CN113, hem är det allt möjligt, dessvärre. Jag kan bara styrka det som sagts tidigare, rusningslinjerna är 12XX på.


Hej!

När jag åker med buss 436 på morgonen från Kopparmora till Slussen (avg. Saltarö Strand kl. 5:46) brukar jag de flesta dagarna möta en 12xx-vagn från BUsslink tomkörandes mot Nacka Strand. Mötet brukar ske mellan Lugnets och Nacka trp och det borde i sådana fall röra sig om avgången kl. 6:43 från Nacka strand på linje 840.
Hoppas tiden passar dig, så du har möjlighet att åka en 12xx-vagn från Busslink :).
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

MrX

Citat från: at1981 skrivet 12 oktober 2010, 19:29:05 PM

Hej!

När jag åker med buss 436 på morgonen från Kopparmora till Slussen (avg. Saltarö Strand kl. 5:46) brukar jag de flesta dagarna möta en 12xx-vagn från BUsslink tomkörandes mot Nacka Strand. Mötet brukar ske mellan Lugnets och Nacka trp och det borde i sådana fall röra sig om avgången kl. 6:43 från Nacka strand på linje 840.
Hoppas tiden passar dig, så du har möjlighet att åka en 12xx-vagn från Busslink :).

Den turen brukar det bli någon gång i veckan, hittills ingen lycka. Oftast tar jag 0724 från Tyresö centrum och då är det alltid en kort Scania, visserligen trevligt men B12MA är att föredra. Vi får hålla tummarna till imorgon och tack för tipset! :)

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 12 oktober 2010, 18:42:14 PM
Ted S skrev att 840 var ett hett tips för trafikeringen så jag trodde fler skulle rulla där.

Jo, han gjorde det. Det var också den ursprungliga planen. Bussarna passar väl så bra i rusningslinjerna, med sina många sittplatser.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 12 oktober 2010, 18:56:24 PM
3,3 m står det på skyltarna innan samt på själva tunnelbanebron. Går det inte att sänka marken där?

Har inte fått något tydligt svar på det, det lär finnas många garage och lastplatser en trappa ned. Frågan är uppe med regelbundenhet på möten med staden och SL sedan flera år tillbaka. En vacker dag kommer svaret.
Ett alternativ är att flytta terminalen till viaduktfritt utrymme, det har tidigare funnits busshållpatser på Munkforsplan.

/Ted

Jonas Strömblad

Citat från: Ted S skrivet 12 oktober 2010, 22:25:41 PM
Ett alternativ är att flytta terminalen till viaduktfritt utrymme, det har tidigare funnits busshållpatser på Munkforsplan.

Ett annat, förmodligen mycket enklare alternativ, är att flytta bussarna till ett annat garage och ersätta Handen med några etanol-Omni...  ;D
/J

Martin S

Citat från: Buss_Fredde skrivet 11 oktober 2010, 23:12:28 PM
Handen bytte precis bort 5687- 5693 till täby.. o sen hämtade dom 1255 1267 från nyköping.. ang.. 36xx vagnar etanol så har jordbro tillräckligt..med sådana vagnar .. 12xx vagnar kommer heller inte att gå sent på kvällarna pga för_fin inredning alltså.. bussar kommer att rulla i rusningen..

5692 var i måndags ute på linje 188 (14.58 från Sköndalsbro) så alla är väl inte flyttade än?


Citat från: Leo skrivet 12 oktober 2010, 09:18:49 AM
Bron i Farsta har en fri höjd på 3,4m och B12MA är 3,26m höga...

Har sett hur många B12MA som helst i Farsta på 830 ex.

Hur hög är egentligen en B9S?
Så här ser den låga bron i Farsta ut. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatubild&gvX=6571419&gvY=1630580&gvH=332


Citat från: Buss_Fredde skrivet 11 oktober 2010, 23:58:59 PM
Läs vad jag har skrivit istället..  1255-1267 KOMMER ATT RULLA I RUSNINGEN... 06:30 - 08:30    OCH 15:30 - 18:30    EJ SENA KVALLAR ELLER NATT.. ..

Där rök alla chanser till att se/åka den på linje 811.  :(

Buss_Fredde

Citat från: Martin S skrivet 13 oktober 2010, 00:45:32 AM
5692 var i måndags ute på linje 188 (14.58 från Sköndalsbro) så alla är väl inte flyttade än?


Hur hög är egentligen en B9S?
Så här ser den låga bron i Farsta ut. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatubild&gvX=6571419&gvY=1630580&gvH=332


Där rök alla chanser till att se/åka den på linje 811.  :(




Hej martin s;

Om du vill åka med 12xx vagnarna kan du ju alltid passa på dom vid centralen eller vid Gullmarsplan mellan 15:30 - 18:30.. Om du har tur..

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 12 oktober 2010, 22:25:41 PM
Har inte fått något tydligt svar på det, det lär finnas många garage och lastplatser en trappa ned. Frågan är uppe med regelbundenhet på möten med staden och SL sedan flera år tillbaka. En vacker dag kommer svaret.
Ett alternativ är att flytta terminalen till viaduktfritt utrymme, det har tidigare funnits busshållpatser på Munkforsplan.

Ja, något måste ju göras. En vacker dag i framtiden står man där med ett framtida nytt avtal, och alla bussar som uppfyller kraven skrapar i viadukten. Att ha en enda terminal i SL-området som måste ha speciella bussar blir dyrt i längden.

Matte

Citat från: Ersa skrivet 13 oktober 2010, 07:32:34 AM
Ja, något måste ju göras. En vacker dag i framtiden står man där med ett framtida nytt avtal, och alla bussar som uppfyller kraven skrapar i viadukten. Att ha en enda terminal i SL-området som måste ha speciella bussar blir dyrt i längden.

Ja det har du rätt i att det måste vara dyrare i längden att ha speciella bussar för en enda bussterminal i SL-Trafiken och rätt vad det är så börjar även andra märken än Volvo bli för höga också. För vad det ser ut som så är det inte direkt mycket kvar till viadukten på Scania vagnar heller. Tänkte på tex M.A.N gas bussar ser inte direkt låga ut med sin bulle på taket för gas tankar.

Sen har jag också för mig att Verkstaden i Handen inte kan få in några B9S för att det är på tok för lågt i verkstaden också. När en Scania OmniLink ä upphissad max finns det inte mycket spelrum kvar till taket innan det slår i. Tror vissa platser måste vika undan Höger spelelarm för att den inte ska vika sig. Det ska vara om dom lagas och genomgår service på verkstaden i Ösmo eller Jordbro så går det med B9S. Men hålla på tom köra eller bärga bussar till en annan verkstad är nog inte billigt i längden.