Huvudmeny

Nobina 6029...

Startat av Fredde, 10 maj 2010, 23:01:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

... på rampen i Björknäs, Nacka 2010-05-10.

Trevligt med lite Carrus bland alla Säffle. 8)







/Fredde


Omnilasse

Citat från: Fredde_J skrivet 10 maj 2010, 23:01:51 PM
... på rampen i Björknäs, Nacka 2010-05-10.

Trevligt med lite Carrus bland alla Säffle. 8)

/Fredde
Stiligt, men man blir ju lite förundrad över att SL inte gått ut med någon information ännu. Det vore ju bra om några hinner upptäcka att bussen finns, innan den går i vinterdvala. Undrar ju också hur man sköter cykellastningen. Måste föraren gå ur bussen för att fälla ned rampen och hur lång tid tar en sådan lossning? Det blir ju lite paradoxalt med en linje som har få stopp och därmed skulle kunna gå fort, om man samtidigt ska beräkna 4 minuter när någon ska lasta av eller på en cykel...

Bussmicke

Mumma, äntligen en SL-röd godsbuss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Instämmer med Micke. Äntligen! :D
Men vad kan den tänkas få gå på för körningar när det inte är cykelsäsong? Beställningstrafik?
Det verkar som att vit rand saknas. Blir det en lång vit dekal längs sidan framöver, som Busslinks blå Vegor har?

Citat från: Omnilasse skrivet 10 maj 2010, 23:30:29 PM
Undrar ju också hur man sköter cykellastningen. Måste föraren gå ur bussen för att fälla ned rampen och hur lång tid tar en sådan lossning?

Någon måste stå baktill vid bussen för att hantera bakgavellyften, ja. Fjärrkontrollerade lyftar är ej godkända ur säkerhetssynpunkt. Egentligen ska väl föraren även ha utbildning i hantering av bakgavellyft, samt med sig intyget när denne kör. Men bakgavellyftsutbildningar är väl inget som genomförts i större skala hos SL:s operatörer? 8)

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2010, 00:49:08 AM
Någon måste stå baktill vid bussen för att hantera bakgavellyften, ja. Fjärrkontrollerade lyftar är ej godkända ur säkerhetssynpunkt. Egentligen ska väl föraren även ha utbildning i hantering av bakgavellyft, samt med sig intyget när denne kör. Men bakgavellyftsutbildningar är väl inget som genomförts i större skala hos SL:s operatörer? 8)

Det där med bakgavelliftbehörighet dryftades i lastbilsforum vid något tillfälle, och vad jag vill minnas fanns det inget sådant krav. Jag känner inte någon som har hört talas om en sådan utbildning iaf.

Du har rätt i att man inte längre får montera fjärrkontroll på bakgavelliftar (däremot finns det mig veterligen inget som säger att du inte längre får använda en lift som har fjärrkontroll monterad sedan tidigare). Vi fick en ny lastbil levererad för en månad sen och det gick inte att få fjärr till den liften, pga EU-regler.
Hur som helst så hade ju inte en fjärr hjälpt i det här fallet. Man ska alltid ha uppsikt över liften medan den manövreras, och givetvis måste ju någon vara med och rulla cyklarna på liften och därefter rulla in dem och lastsäkra dem.

yngrot

Kul med skylten "Nobina kör för Värmlandstrafiken ab..." ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bisquit

Äntligen har Nobina fattat!! Hur en riktig Sl-buss skall se ut. Fler Carrus och 9700 i vanlig regiontrafik tack. 8)

Fikman

Kan ju informera att för det första så skall bakgavellyften vara besiktigad, det är ju en lyftanårdning, sen skall den som kör lyften ha fått utbildning på den, det skall finas dokumenterat och enligt arbetsmiljölagen så jobbar man med bakgavelyft så fins det klämmrisk så man skall ha skyddskor också.
Men fins väll sidodörr att skicka in cyklarna i ;D

SimonB

Citat från: Fikman skrivet 11 maj 2010, 19:16:42 PM
Kan ju informera att för det första så skall bakgavellyften vara besiktigad, det är ju en lyftanårdning, sen skall den som kör lyften ha fått utbildning på den, det skall finas dokumenterat och enligt arbetsmiljölagen så jobbar man med bakgavelyft så fins det klämmrisk så man skall ha skyddskor också.
Men fins väll sidodörr att skicka in cyklarna i ;D

Helt klart ska den vara besiktigad och ja, skyddskor är ett krav. Men var hittar man en utbildning på bakgavelliftar?  ???

homer

Kan inte vara möjligt att de ska vara speciell utbildning på lift då du kan hyra en lätt lastbil på Statoil med lyft och den får du köra med B körtkort...

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 maj 2010, 20:18:40 PM
Kör du privat så gäller inte arbetsmiljölagen t.ex

Men Lars, utbildningen är den på företaget eller finns den externt?
I branschen 37 år



Carl Eric

Härligt med bilder på den!

Såg den vid Rampen imorse men var inte tillräkligt snabb med kameran!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Camilla

Det står i turlistan att dom som har cykel med sig får lasta in den själv