Huvudmeny

Lila premiär...

Startat av Mattias, 01 oktober 2009, 08:30:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DENNIS

Angående klädsel/stoppning i bussäten så håller jag faktiskt med Nico till
fullo, det är ofta riktigt ofräscht - rent utav äckligt - med all ingrodd skit.

Gör som Amerikanarna, däribland kollektivtrafiken i New York City, där har
man överhuvudtaget ingen stoppning alls i passagerarsäten.
Idel stenhårda plastsäten - men så kan man ju hålla skiten/snusket borta
också med enkla medel.

Mattias

Uppmaningar så enkla men dock så informativa fanns det betydligt mer av förr, vet inte var sådant tog vägen. Visst, påstår inte att det hjälpte, men säkert fick det väl en och annan att tänka lite. Örebro Trafik AB hade i många år en gul dekal uppklistrade på flertal ställen inne i sina fordon: Överst Örebro trafik AB-logotypen, sedan med texten: "Bussen är fin -inte sant? , Hjälp oss hålla den hel och ren tack!"

Sedan måste jag nog instämma med Nico, kan ju bara referera till det jag påpekat tidigare, tex de säten som tex OmniCity hos Busslink Örebro hade, var milt uttryckt VIDRIGA. Vill inte ens föreställa mig vilken bakteriehärd dessa dynor och rygg/nackstöd innehåller.
//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Jo

Citat från: Nico skrivet 18 oktober 2009, 01:22:19 AM
Tja, har man en tråkig attityd om man råkar vara krasst realistisk så visst... då erkänner jag villigt att jag har en tråkig attityd. Å andra sidan måste jag ändå undra om det verkligen är högre komfort i relativt tunt stoppade stolar med skitigt och slitet tyg än med lätt avtorkbara och renliga stolar som är något hårdare? Dessa s.k. stoppade och tygklädda svenska stolar känns mest som ett spel för galleriet för en annan fråga är även egentligen hur mycket bekvämare ett sådan säter är i jämförelse med ett i enbart trälaminat? Troligen är skillnaden i de flesta fall så marginell att den är försumbar. Ska man ha något klätt så är det kanske bättre att återgå till forna dagars galonsäten.


Du har helt klart em poäng i att säten helt i plast är lättare att hålla rena och håller längre och därmed också ofta ser fräschare ut. Och det är väl detta som är det bästa argumentet för dess införande även om jag inte håller med att det är något som bör införas i större skala. Dessutom är ju rena trä eller plastsäten vanligt förekommande i kortare sjö/skärgårdstrafik även i Sverige. Skillnaden är väl att man där har större möjlighet att gå runt under resans gång, dessutom inbillar jag mig att det vid en ryckig bussfärd finns större risk att resenären halkar runt på dessa stolar jämfört med med stoppade tygstolar. Dessutom absorberar väl textilstolarna ljudet och sänker därmed bullernivån för både passagerare och förare lite jämfört med en inredning helt i plast.

Jag köper inte riktigt ekonomiargumentet. Så länge man envisas med att skaffa gas och etanolbussar som kostar nästan en halv miljon extra i drift per buss och år tror jag att mjuka stolar hade varit en relativt marginell merkostnad.