Huvudmeny

Lila premiär...

Startat av Mattias, 01 oktober 2009, 08:30:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: AL skrivet 08 oktober 2009, 14:14:57 PM
Hmm, med undantag för t ex vissa bussar i Stockholm, (vägtullarna), är det alltid entreprenören som beställer bussarna.  Där kan inte upphandlaren lägga sig i.  Däremot kan upphandlaren speca och styra utformingen av de fordon som skall användas för resp. trafik, men om just sätena har specats i Örebrofallet är högst osannolikt - med undantag för tygmönstret möjligtvis! 

Jag tror dock att det mesta var beställt långt innan det blev klart att Swebus skulle ta över. Det blev färdigt först i mars, knappast att MAN har lyckats tillverka och leverera 60 nya bussar på 5 månader. Jag tror Länstrafiken beställde och Swebus tar över leasingavtalen. Att det skulle vara Man var, har jag för mig, klart redan innan upphandlingen var färdig.

Joakim Ågren

Citat från: Bussmicke skrivet 08 oktober 2009, 10:58:34 AM
Något mer positivt måste ändå finnas, det är ju ingen 25 milkaresa som skall göras utan bara nån/några kilometer och kanske max en Kvarts restid och då behöver man inte skinnfåtöljer...

Förvisso! Men man betalar ju trots allt, det är ju inte en gratis parkbänk. Och varför skall något behöva försämras och uppenbarligen har vissa problem med det främst äldre med svagt skelett.


Fast för mig i dagsläget tar det ofta 25 minuter att åka in till centrum från Hovsta detta då bussen skall in i Lillån och gröta först. Hur dumt som helst. Skall man åka till Marieberg Köpcentrum (Marieberg Galleria) 17km bort på andra sidan staden då skall den också ta massa omvägar via bla Mosås och då tar resan nästan 1 timme. Sen när man skall hem därifrån så kan det bli 30 minuters väntetid på Järntorget vid bussbytet och då kan det ta 80 minuter totalt att ta sig hem. Hur korkat som helst. Att åka bil till Marieberg tar en kvart via motorvägen. Och så vill dem att man skall åka kollektivt, snacka om ineffektivt. Ser fram emot den nya tur-listan med nya linjer som skall komma i April nästa år. Då blir det förhoppningsvis bättre.

Vad gäller fjädringskomforten så är det förvisso så att låggolvare har sämre fjädring men ändå jag tycker de nya är ännu stummare än de gamla.

Bra att GPS systemet skall sättas in, tydligen skall det ske inom 6-8 veckor.

Är det alltså Swebus man skall klaga hos angående komforten?

Trodde det var kommunen som bestämt att det skulle vara så billigt som möjligt!

Förövrigt nån som vet varför det skulle vara Man bussar, är de bättre än Volvo eller Scania?

Annars kan man ju tycka att kommunerna borde stödja svenska arbetare genom att vara lite patriotiska och välja Volvo/Scania!

Muk

Citat från: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 20:47:25 PM

Annars kan man ju tycka att kommunerna borde stödja svenska arbetare genom att vara lite patriotiska och välja Volvo/Scania!

Jag antar att du då menar att alla köpare utanför Sveriges gränser ska vara lika "patriotiska" och välja sina egna tillverkare? Det skulle nog verkligen gynna Scania/Volvo och deras arbetare.

Simon Bertilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 08 oktober 2009, 10:58:34 AM
Något mer positivt måste ändå finnas, det är ju ingen 25 milkaresa som skall göras utan bara nån/några kilometer och kanske max en Kvarts restid och då behöver man inte skinnfåtöljer...

Från skinnfåtöljer till stenhård plast med ett tunnt tyg över, där är steget väääldigt långt. Det finns en medelväg.
Nej, det är tråkigt att man snålade när man specade bussarna. Själv tycker jag för övrigt att de är kopiöst fula. Varför är där förresten inte något interiört informationssystem 2009?

buskörare

Citat från: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 20:47:25 PM
Förvisso! Men man betalar ju trots allt, det är ju inte en gratis parkbänk. Och varför skall något behöva försämras och uppenbarligen har vissa problem med det främst äldre med svagt skelett.


Fast för mig i dagsläget tar det ofta 25 minuter att åka in till centrum från Hovsta detta då bussen skall in i Lillån och gröta först. Hur dumt som helst. Skall man åka till Marieberg Köpcentrum (Marieberg Galleria) 17km bort på andra sidan staden då skall den också ta massa omvägar via bla Mosås och då tar resan nästan 1 timme. Sen när man skall hem därifrån så kan det bli 30 minuters väntetid på Järntorget vid bussbytet och då kan det ta 80 minuter totalt att ta sig hem. Hur korkat som helst. Att åka bil till Marieberg tar en kvart via motorvägen. Och så vill dem att man skall åka kollektivt, snacka om ineffektivt. Ser fram emot den nya tur-listan med nya linjer som skall komma i April nästa år. Då blir det förhoppningsvis bättre.

Vad gäller fjädringskomforten så är det förvisso så att låggolvare har sämre fjädring men ändå jag tycker de nya är ännu stummare än de gamla.

Bra att GPS systemet skall sättas in, tydligen skall det ske inom 6-8 veckor.

Är det alltså Swebus man skall klaga hos angående komforten?

Trodde det var kommunen som bestämt att det skulle vara så billigt som möjligt!

Förövrigt nån som vet varför det skulle vara Man bussar, är de bättre än Volvo eller Scania?

Annars kan man ju tycka att kommunerna borde stödja svenska arbetare genom att vara lite patriotiska och välja Volvo/Scania!

Därför att Scania och Volvo inte kommit lika långt med sina gasbussar som MAN har. MAN är stora på gasbussfronten, ett relativt säkert kort. Hade Scania eller Volvo varit lika stora som MAN på gasdrivna bussar så hade det nog sett annorlunda ut.

Joakim Ågren

Citat från: Muk skrivet 08 oktober 2009, 21:11:43 PM
Jag antar att du då menar att alla köpare utanför Sveriges gränser ska vara lika "patriotiska" och välja sina egna tillverkare? Det skulle nog verkligen gynna Scania/Volvo och deras arbetare.

Nu märker jag att jag nog var allt för raljant och uttryckte mig lite klumpigt. Själv är jag Libertarian och stödjer således definitivt den öppna fria marknaden. Vad jag egentligen avsåg var att driva lite med det smått "kommunistiska" svenska samhället och då särskilt här i Örebro.

Många lyfte på ögonbrynen och var förvånade över att kommunen valt Tyska bussar, det förväntas ju annars att det skall vara mestadels Scania eller Volvo då det gäller kommunala transporter. Personligen tycker jag det är bra om detta ändras. Frågan är dock ifall Man är det bästa valet,

Vad tycker busschaufförer, vilket bussmärke är bäst? är det Volvo, Scania, Man eller nått annat?

Ivo

 :D Ska vi tala om bussar i city trafik då är det MAN som är bäst. Då talar jag efter de erfarenheter jag har av trafiken i Stockholms stad. Mercedes Citaro är också en bra city buss. Sorry men volvo & scania är inte city vagnar.
Ivo

Joakim Ågren

Citat från: Ivo skrivet 09 oktober 2009, 07:58:22 AM
:D Ska vi tala om bussar i city trafik då är det MAN som är bäst. Då talar jag efter de erfarenheter jag har av trafiken i Stockholms stad. Mercedes Citaro är också en bra city buss. Sorry men volvo & scania är inte city vagnar.

Intressant!

Vad är det som gör Volvo och Scania till dåliga city-vagnar?

Ulf Rådeström

Diskussionen om vilka bussar en förare tycker om är ju helt ointressant. Jag är helt övertygad att en bussförare inte besitter kunskaper om varken inköp, eftermarknad, underhållskostnader eller livslängdsavtal eller livslängdskostnader som man köper en buss på idag.

Även det här med att köpa svenskt är en helt ointressant diskussion - som borde tagit slut den dagen kommunala bussföretag i mångt och mycket gick i graven där man inte behövde tänka så mycket på extra kostnader för att köpa in en buss - man fick ju ganska ofta tillskjutet pengar som inte räckte - vilket man knappast får idag rill ex Swebus Örebro.

Vad gäller sätena kan jag nog hålla med om att stoppade säten är såklart bekvämare än den tunna stoppningen som finns på nämnda MAN-bussar. Men allt är ju vad man beställer...det är ju knappast bussens fel.

Men å andra sidan - kom igen - vi pratar inte turistbuss eller linjevagn på landsbygden...vi pratar ju stadsbuss där du sitter max 20 minuter...ibland några minuter längre, men oftast kortare tid - vad kräver ni?
Men visst...vill man betala mer för att man har högre komfort slår det ju på biljettpriset - men jag tror nog att ni som klagar på det hellre sitter på tunna säten då...eller?

Uffe  :D

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 oktober 2009, 15:00:14 PM
Utdrag ur avtalskraven:

Buss 2000 3.3 Inredning, sittplatser
Fordonen skall vara exteriört designade i enlighet med Länstrafikens grafiska manual. Den del av den grafiska manualen som behandlar fordonets design redovisas i avtalsbilaga 6 Grafisk design. För fordonets interiör finns inga särskilda designkrav, annat än att stolstyg och annan utformning skall vara neutrala och inte vara utformade enligt annan trafikhuvudmans speciella design. Fordon som inte i någon utsträckning används i Länstrafikens verksamhet får inte vara utformade enligt Länstrafikens designprogram. Entreprenören åtar sig att efter det att fordonet tas ur Länstrafi-kens uppdrag avlägsna den del av fordonets design som innebär identifiering till Länstrafiken (namn, logotyper och röd rand).
Buss 2000 3.3 Stolar
Klass II fordon skall vara försedda med stolar med hög rygg.
Tillägg 1: Fällbara armstöd skall i klass II fordon finnas på alla sittplatser närmast gången.
Tillägg 2: Ryggstöden skall i klass II fordon (fordonstyp RN, RB och RL, se avsnitt 6.3) vara justerba-ra.
Tillägg 3: Vid barnvagns- och/eller rullstolsplats skall fällbara stolar finnas. Antal, utförande och typ av fällbar sittplats anpassas efter förutsättningarna och kan vara olika i olika fordonstyper.



Hur vanligt är det att man specar för att få bättre sittkonfort än vad som annars erbjuds i dessa MAN. Att Örebro inte gjort det står väl klart men har du någon uppfattning hur det är mer generellt?

Jo

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 oktober 2009, 10:01:35 AM
20 minuter...ibland några minuter längre, men oftast kortare tid - vad kräver ni?
Men visst...vill man betala mer för att man har högre komfort slår det ju på biljettpriset - men jag tror nog att ni som klagar på det hellre sitter på tunna säten då...eller?

Uffe  :D

Men nu höjdes ju priset när man införde hårda stolar så man får ju i så fall mindre för mer. Kanske en del resenärer hellre hade åkt bekvämt istället för det andra man krävde. Om man struntat i att ställa krav på gasdrift, ny design och och utbytt vagnspark kanske man till och med hade haft råd att ha kvar bekväma säten på Örebros stadsbussar?

Att vissa helt klart föredrar en lila gasbuss framför en bekväm sittplats framgår ju tydligt av inläggen dock tycker inte alla så. :)

buskörare

Citat från: Joakim Ågren skrivet 09 oktober 2009, 04:41:34 AM
Nu märker jag att jag nog var allt för raljant och uttryckte mig lite klumpigt. Själv är jag Libertarian och stödjer således definitivt den öppna fria marknaden. Vad jag egentligen avsåg var att driva lite med det smått "kommunistiska" svenska samhället och då särskilt här i Örebro.

Många lyfte på ögonbrynen och var förvånade över att kommunen valt Tyska bussar, det förväntas ju annars att det skall vara mestadels Scania eller Volvo då det gäller kommunala transporter. Personligen tycker jag det är bra om detta ändras. Frågan är dock ifall Man är det bästa valet,

Vad tycker busschaufförer, vilket bussmärke är bäst? är det Volvo, Scania, Man eller nått annat?

Fast om Scania och Volvo inte har det som erbjuds så kan man ju inte köpa därifrån heller? Hade inte kravet på gas funnits så hade det rullat svenska bussar i Örebro, garanterat.
Jag personligen gillar Scania bäst och kör helst OmniLink, typ dom nyare ledbussarna som fanns i Örebro. Dom var helt underbara att köra, tysta, lätta och gjorde det man bad dom om utan att krångla.

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2009, 11:39:01 AM
Det skulle jag inte tro, Swebus har ju långa avtal med vissa tillverkare så MAN eller möjligen Volvo hade det blivit.

Om ett kommunalt eller landstingsägt företag ska köpa bussar så gäller LOU, ett sådant inköp måste alltså upphandlas, Swebus mfl köper de bussar man själv önskar oftast genom långsiktiga avtal över flera år med en eller två tillverkare.

Så Volvo är inte svenskt?

MrRep

Citat från: Ivo skrivet 09 oktober 2009, 07:58:22 AM
:D Ska vi tala om bussar i city trafik då är det MAN som är bäst. Då talar jag efter de erfarenheter jag har av trafiken i Stockholms stad. Mercedes Citaro är också en bra city buss. Sorry men volvo & scania är inte city vagnar.

Det beror på vad du innefattar i bäst? Kostandseffektiva är de ju inte iaf dubbelt så höga reservdelspriser jämfört med många andra tillverkare samt ofta med väldigt låg kvalite.

Jonas

#29
Citat från: Jo skrivet 09 oktober 2009, 10:22:22 AM
Men nu höjdes ju priset när man införde hårda stolar så man får ju i så fall mindre för mer. Kanske en del resenärer hellre hade åkt bekvämt istället för det andra man krävde. Om man struntat i att ställa krav på gasdrift, ny design och och utbytt vagnspark kanske man till och med hade haft råd att ha kvar bekväma säten på Örebros stadsbussar?

Att vissa helt klart föredrar en lila gasbuss framför en bekväm sittplats framgår ju tydligt av inläggen dock tycker inte alla så. :)

Det här är en rätt intressant och i mitt tycke helt åsidosatt fråga.

VARFÖR engagerar sig inte de som beställer trafiken i frågor som rör passagerarnas komfort i större utsträckning än idag?

Vi har samma problem med våra MAN i Uppsala. Man får både träsmak och ont i ryggen efter bara 5-10 minuters resa med dessa hårda säten.
Visst, det är inga turistbussar men dessa nya säten är BETYDLIGT sämre än de äldre i t.ex Scanias 113-vagnar.
Och som det redan sagts så är ju låggolvsvagnar per automatik hårdare i fjädringen, och då är det ju ÄNNU viktigare med mjuka säten!

Om nu politikerna vill att man åker mer buss borde de väl se till att komforten i bussarna är så bra att man kan sitta utan att få ont!


VARFÖR tar man inte in en grupp resenärer som referensgrupp och frågar vad DE vill ha och vad som är viktigt för DEM när man ska bestämma hur bussarna är utformade?

VARFÖR är man inte mer lyhörda för passagerarnas önskemål, det är ju trots allt för dem som vi kör?

En anledning är nog att de som bestämmer både politiskt och inom bolagen nästintill ALDRIG själva åker buss och således inte vet/bryr sig vad som upplevs som problem.


Hela branschen(och politikerna) behöver nog ta sig en funderare på vad som är viktigt för resenärerna om de ska gå att få flera att åka buss!