Gotlandsbuss nya Scalor!! (Bilder)

Startat av Mange_buss, 13 juni 2009, 15:23:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: Cero skrivet 13 juni 2009, 16:42:53 PM
Tvåaxliga Scala är väl inte så vanligt i Sverige? Tycker designen blev snyggare sedan bakdelen gjordes om för något år sedan.

Tjörnarpsbuss har en som man kör som ringbuss mellan Sösdala och Höör.

Bergenga

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 juni 2009, 16:07:08 PM
Är det förresten ny design på Scalans bakruta eller har man gått ifrån ägg-formen redan tidigare? (som jag missat isf)

Norges første og så langt eneste Scala som ble levert til Firda Billag i november er den første jeg kjenner til med den nye bakruta. Virket til og med som om finnene selv ikke hadde sett det før.

Og for de som lurer på det, så er norges eneste Scala en K380UB6X2 på 14,65 meter og med dørløsning 1-1-0.
Mvh.
Øyvind Berg

yngrot

Nu är det lite väl mkt gult på bussar....  vem ser skillnad på dem ??  Möjligen nån buss tok  ;)  men resten av befolkningen???   Tråkigt är bara förnamnet tycker jag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo




Verkar som att Gotland också har fått kameraövervakning, dock verkar placeringen lite märklig. (Om det nu inte är så att den ena kameran sitter där för att föraren ska kunna hålla reda på utgångsdörren men det torde vara lite overkill med det på en mittdörr på en 12,9 meters buss.

HB

Citat från: Jo skrivet 13 juni 2009, 17:39:37 PM
Verkar som att Gotland också har fått kameraövervakning, dock verkar placeringen lite märklig. (Om det nu inte är så att den ena kameran sitter där för att föraren ska kunna hålla reda på utgångsdörren men det torde vara lite overkill med det på en mittdörr på en 12,9 meters buss.

Bussarna har kameraövervakning. /Henrik/

Bussmicke

Trevligt med bilder på Stånga Buss, Peteer Gadd Buss mfl.
Det var som jag misstänkte; Gotlandsbuss är bara en Gotländsk variant av Buss i Väst mfl.
Ett sätt att stå emot de stora drakarna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mange_buss

Citat från: Jo skrivet 13 juni 2009, 17:39:37 PM



Verkar som att Gotland också har fått kameraövervakning, dock verkar placeringen lite märklig. (Om det nu inte är så att den ena kameran sitter där för att föraren ska kunna hålla reda på utgångsdörren men det torde vara lite overkill med det på en mittdörr på en 12,9 meters buss.

En kamera är riktad bakåt i bussen, den andra rakt framåt. Alltså blir det så gott som hela bussen som täcka av kamerorna...

Mange_buss

Citat från: RoTe skrivet 13 juni 2009, 17:28:03 PM
Ska man ha något annat än helt/fullt pris ska man _alltid_ säga till.

jag vet, men jag är inte så van vid att betala... Åker alltid med bussiga kortet (ett gratis kort from. skolstart på hösten till skolavslutning på sommaren, alltså täcker det alla lov förutom sommaren), och då trycker man ju bara kortet mot läsaren...

Mange_buss

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2009, 17:13:43 PM
Svensk Busshistoria räknar upp 22 tvåaxliga Lahti Scala i Sverige förutom 23 till Gotland. Borås Lokaltrafik har tre stycken (159-161).

Det är faktiskt 24, inte 23... Anledningen till att svensk busshistoria listar 23, är att karosstillverkare och karossnummer inte är ifyllda på DEH541...

homer

#24
Snuskigt mycket sittplatser på entrégolvet :)

iallafall om man jämför med nya säffle

Greger Larsson

Citat från: Øyvind Berg skrivet 13 juni 2009, 17:32:14 PM
Norges første og så langt eneste Scala som ble levert til Firda Billag i november er den første jeg kjenner til med den nye bakruta. Virket til og med som om finnene selv ikke hadde sett det før.

Og for de som lurer på det, så er norges eneste Scala en K380UB6X2 på 14,65 meter og med dørløsning 1-1-0.

Bakänden på Scalan blev ju omdesignad en gång tidigare också, i samband med att Scanias L-chassin försvann och ersattes med K-dito. Dock behölls ju då den äggformade bakrutan men nu verkar den som sagt ha försvunnit. Kanske redan i höstas(?), det har väl inte visats så många bakifrån-bilder på nya Scalor sedan dess, här i norr är det dessutom svårt att se busstypen IRL..

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 16:17:45 PM
Fast för trångt om man är över 1,75 lång :-(

Blir ju ofta så i lågentré- och låggolvsbussar tyvvär.

Johan B

Citat från: Øyvind Berg skrivet 13 juni 2009, 17:32:14 PM
Norges første og så langt eneste Scala som ble levert til Firda Billag i november er den første jeg kjenner til med den nye bakruta. Virket til og med som om finnene selv ikke hadde sett det før.

Og for de som lurer på det, så er norges eneste Scala en K380UB6X2 på 14,65 meter og med dørløsning 1-1-0.

Norrmännen är duktiga på att utrusta sina bussar med vettiga motorstyrkor ;D. Är det OptiCruiseväxling på den då med?

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juni 2009, 17:29:56 PM
Ja man klämmer ju in lika många sittande på 12,9 meter som i de "gamla" 8500LE på 14,9 meter, det blir 2 meter kortare buss som måste tas igen med mindre stolsavstånd, det blir stor skillnad det.

Om man nu ville ha lika många sittplatser varför specade man inte med boggibussar i avtalet? Svårt att ta sig fram överallt eller kostnadsfråga?

HB

Citat från: Johan B skrivet 14 juni 2009, 17:33:12 PM
Om man nu ville ha lika många sittplatser varför specade man inte med boggibussar i avtalet? Svårt att ta sig fram överallt eller kostnadsfråga?

Nej det finns inga problem med framkomlighet på öns linjer. Samtliga linjer går utmärkt att köra med boggibuss. Men visst - en boggi kostar mer i inköp samt även i drift. /Henrik/