Gotlandsbuss nya Scalor!! (Bilder)

Startat av Mange_buss, 13 juni 2009, 15:23:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

Hallå allesammans... Jag har nu varit ute och fotat de nya scalorna på premiärdagen för Gotlandsbuss-trafiken. Åkte även med en buss ner till Klintehamn. Den var faktiskt väldigt bekväm att åka med... :)
Alla bussar hade, dagen till ära, svenska flaggor, vilket ni säkert kan se på ovanstående bilder.

Först ut några bilder från Visby busstation:


























Sedan en bild från Klintehamn





Sedan lite interiörbilder:











Sedan stod det en riktig gammal volvo vid busstationen, eftersom det var invigning.










mackanz

Otroligt snygga bilder. Vad är AC för något? Det står  "Gratisbuss till AC" på en av bussarna.
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

virtual1

Citat från: mackanz skrivet 13 juni 2009, 15:34:19 PM
Otroligt snygga bilder. Vad är AC för något? Det står  "Gratisbuss till AC" på en av bussarna.

Nja, det står väl ÅC?

mackanz

Aha tittar man lite noga så står det ju faktiskt ÅC :)
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

Mange_buss

Joo, ÅC står det... Det var gratisbussar dit, men jag tog en ordinarie linje 10 till Klinehamn istället. Busschauffören trodde att jag var vuxen, trots att jag bara är 14, så jag åkte för 10 kr mer är vad som sig borde... (Upptäckte det först efter)

Tack för alla kommentarer :-)

Mange_buss

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 15:33:43 PM
Är det fasta stolar?


Nu vet jag inte riktigt vad som menas med "fasta stolar", men om du menar att dem är fastsatta i golvet så är dem det. Benen är inte fästa i olika spår där man kan välja var i spåret man vill placera stolen, utan i separata hål.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mange_buss skrivet 13 juni 2009, 15:23:25 PM




Väldigt likt Skånegult. Det tycks vara samma lite mörkare gulfärg som finns i Skåne, eller snarlikt. Scala finns det dessutom gott om i Skåne så likheterna med Skånebussar är slående
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Trevliga bilder och bussar verkar det som. Blir ett lyft för busstrafiken på Gotland. Är det förresten ny design på Scalans bakruta eller har man gått ifrån ägg-formen redan tidigare? (som jag missat isf)
Kul att en "gamling" fick komma med också, är den tänkt att rustas upp? (tänker på silvertejpen, annars verkar den ha ett behagligt bruksskick)


Johan B

Väldigt snygg inredning i dessa Scalor.

Mange_buss

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 16:10:35 PM
Nä jag menade om ryggstöden var fällbara (som i de flesta av Swebus gotlänningar) eller fasta

Jaha.. Då förstår jag  ;D

Dem är fällbara. Fast inte så långt enligt vad jag noterade i alla fall.

Bussmicke

Trevliga bilder från en ö som nu får väldigt enformig vagnpark med En busstyp och En färg..


Hur är det meddelade stadstrafiken då, inget nytt där?
Är det "Gotlands"- VL som fortsätter?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mange_buss

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2009, 16:29:33 PM
Trevliga bilder från en ö som nu får väldigt enformig vagnpark med En busstyp och En färg..


Hur är det meddelade stadstrafiken då, inget nytt där?
Är det "Gotlands"- VL som fortsätter?

Det är och kommer absolut ALDRIG att bli något med gotlands VL, men däremot VLT  ;)

Blåa biogasbussar levereras troligen till årsskiftet...

Cero

Tvåaxliga Scala är väl inte så vanligt i Sverige? Tycker designen blev snyggare sedan bakdelen gjordes om för något år sedan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 13 juni 2009, 16:42:53 PM
Tvåaxliga Scala är väl inte så vanligt i Sverige? Tycker designen blev snyggare sedan bakdelen gjordes om för något år sedan.

Svensk Busshistoria räknar upp 22 tvåaxliga Lahti Scala i Sverige förutom 23 till Gotland. Borås Lokaltrafik har tre stycken (159-161).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoTe

Citat från: Mange_buss skrivet 13 juni 2009, 15:43:02 PM
Joo, ÅC står det... Det var gratisbussar dit, men jag tog en ordinarie linje 10 till Klinehamn istället. Busschauffören trodde att jag var vuxen, trots att jag bara är 14, så jag åkte för 10 kr mer är vad som sig borde... (Upptäckte det först efter)

Tack för alla kommentarer :-)

Ska man ha något annat än helt/fullt pris ska man _alltid_ säga till.