Huvudmeny

Swebus 0058.

Startat av Kent Skoog, 14 april 2009, 17:14:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Citat från: homer skrivet 14 april 2009, 19:31:50 PM

de enda jag undrar över är de som står i cbr
Antal sittande passagerare, max:  43
Antal bältade passagerare, max: 47

Är kanske 4 fällsittsar med bälten vid barnvagnsplatsen.

virtual1

Citat från: CS skrivet 14 april 2009, 18:02:47 PM
Vad jag hört ska Botkyrka få 7-8st boggi för att ersätta äldre scania kortvagnar.
Härligt, ser väldigt trevliga ut!

Swebus 0058-0069 ska enl. utsago vara boggivagnar, sen kanske några hamnar utanför Botkyrka/Huddinge

AO

Citat från: virtual1 skrivet 14 april 2009, 19:42:39 PM
Swebus 0058-0069 ska enl. utsago vara boggivagnar, sen kanske några hamnar utanför Botkyrka/Huddinge

Är det klart alla dessa kommer till SL eller kan de hamna någon annan stans? Vet inte om det kommer att komma några nya bussar till Gästrikland i och med trafikstarten där, det finns ju några höggolvs vagnar kvar och dessa kanske kommer att bytas ut.

virtual1

Citat från: AO skrivet 14 april 2009, 19:48:05 PM
Är det klart alla dessa kommer till SL eller kan de hamna någon annan stans? Vet inte om det kommer att komma några nya bussar till Gästrikland i och med trafikstarten där, det finns ju några höggolvs vagnar kvar och dessa kanske kommer att bytas ut.

Dessa är preliminärt för SL-land, ja :-)

CS

Är detta första som är leveransklar?
519(3?) var nämligen inne på Eriksbergsgaraget på söndagskvällen lastad med ett antal förare. Hade lite svårt att klura ut vad de skulle iväg på för äventyr en påskdagskväll och tänkte att det kanske var till Säffle och hämta bussar.

Camilla

Citat från: homer skrivet 14 april 2009, 19:31:50 PM
låter ju bra, får hoppas den är starkare vid förarplatsen än på trängselbussarna

Ser ju ut att vara gardiner på den
skall ersätta 1800-1819. 12  st skall komma


hade ju varit trevligt med övre extraljus som Busslink har valt men annars mycket bra med en inåtgående framdörr

de enda jag undrar över är de som står i cbr
Antal sittande passagerare, max:  43
Antal bältade passagerare, max: 47
Vad händer med 1800-1819 blir det enkel till skroten eller?

virtual1

Citat från: homer skrivet 14 april 2009, 19:31:50 PM
låter ju bra, får hoppas den är starkare vid förarplatsen än på trängselbussarna

Ser ju ut att vara gardiner på den
skall ersätta 1800-1819. 12  st skall komma

Så dessa blir till Nacka då, dvs inte Botkyrka? Synd...

Fredde

Riktigt snygg buss, den delade rutan gillar jag skarpt!

Är det stel eller styrbar boggiaxel?


CS

Citat från: virtual1 skrivet 14 april 2009, 21:29:40 PM
Så dessa blir till Nacka då, dvs inte Botkyrka? Synd...

Är det sagt att dessa ska ersättas av nya boggi och inte ledvagnar?
Botkyrka har ju Scania kortvagnar som behöver ersättas och det torde ju vara rimligare att ersätta kort med boggi än med led.

CS

Citat från: Fredde_J skrivet 14 april 2009, 21:35:18 PM
Riktigt snygg buss, den delade rutan gillar jag skarpt!

Är det stel eller styrbar boggiaxel?


Jag hoppas att man har insett hur klumpig 15m buss med låst bakaxel blir och låter den vara styrbar.
Man får väl jobba på att lära förarna hur man kör buss istället  ;). Dessutom så dras ju även bussarna med låst bakaxel med en hel del skador, då främst längs med sidorna.

Fredde

Citat från: CS skrivet 14 april 2009, 21:43:27 PM
Jag hoppas att man har insett hur klumpig 15m buss med låst bakaxel blir och låter den vara styrbar.
Man får väl jobba på att lära förarna hur man kör buss istället  ;). Dessutom så dras ju även bussarna med låst bakaxel med en hel del skador, då främst längs med sidorna.

Ja det finns ju både busschaufförer och rattvridare... :-X


yngrot

Så ska en buss i linjetrafik se ut ,delad ruta.. dörr 1-1-1  verkar ju helt ok.. hoppas bara Säffle är bättre kvalitet ...eller??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jeppe Hagelbäck

Kan bara instämma i hyllningskörerna.
Riktigt snygg vagn!

Martin Maltkvist

Citat från: Kent Skoog skrivet 14 april 2009, 17:14:51 PM

Läcker må jag säga (Instämmer i vad de övriga tycker), denna buss med grön grund, röd midja å så gastank på taket och jag skulle få en ny favoritbuss(stadssegmentet).
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Underbart att delad ruta och lodräta torkare kommer tillbaka på stads- och förortsvagnar! Bra gjort Säffle! :D
Nu fattas bara diffspärr, rektangulära strålkastare med stora torkarblad samt en rejält tilltagen förarplats... och vips har vi nästan en ny MaxCi ute i trafik igen! ;)