Bussmodeller är skoj

Startat av Buss-Anders, 26 juli 2007, 00:17:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pickos

Citat från: OSkar000 skrivet 15 september 2007, 23:39:00 PM
Min samling består än så länge bara av denna



Det är ju precis en sådan jag fick av farsan, men inte hade vett att spara på.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Fredrik Gelin

Ett antal fina modeller har under årens lopp förstörts i mina unga händer, men det som överlevt och nyanskaffats presenteras här:



Från vänster till höger (samtliga i skala 1:87):

Ürdingen-Henschel ÜH III Trådbuss som jag fick med ett bussgarage från Faller.
Mercedes O302 "Deutsche bundespost" tillverkad av Wiking
Mercedes O305 "Vollmer Future line" tillverkad av Wiking
Mercedes O305 "Neutral" tillverkad av Wiking
MAN SÜ240 "Deutsche Bundesbahn" tillverkad av Herpa
MAN SÜ240 "Deutsche Bundespost" tillverkad av Herpa
Mercedes O405/407 "Wuppertaler Stadtwerke AG" tillverkad av Wiking
Mercedes O405/407 "Neutral" tillverkad av Wiking
Berkhof (?) "GSM" tillverkad av Limo Cars
Setra S221UL "PTT Schweiz" tillverkad av Herpa
Setra S221UL "Rose Gehäusetechnik" tillverkad av Herpa
Mercedes O305G "Neutral" tillverkad av Wiking
Mercedes O305G "Neutral" tillverkad av Wiking
Van Hool T815 Acron "Boerhof reizen" tillverkad av Limo Cars
Mercedes O404RHD "Hertha BSC" tillverkad av Wiking
Mercedes O404RHD "O404" tillverkad av Wiking

I mitten (skala 1:87):

Mercedes O350 Tourismo "VS Trafik" tillverkad av Rietze
Mercedes O580 Travego "Friedrich" tillverkad av Rietze

Längst bak (skala 1:50):

Van Hool T815 Acron "Transworld system" tillverkad av Majorette

OT: Jo, det är en Airbus till höger i bild, en A340 från Austrian Airlines.;D
Northwest Airlines Boeing 747-400 har kraschat och väntar på haverikommisionens utlåtande innan höger vinge får sättas tillbaka och syns därför inte i bild, men bägge flygplanen är i skala 1:100 och en gång tänkta att ingå i en modelljärnväg tillsammans med de äldre bussarna till vänster i bilden.
//Fredrik

Nicklas Vasa

Hej Oskar !

Sån där Volvo led, har jag haft 2 st av, den ena gav jag bort, och den andra lekte min son sönder....

Buss-Hasse

Jag har 122 st, merparten är skala 1:87. samlat sedan jag var barns. Trots mycket rulla på vägarna på de en del så är de i nyskick.

Tobbe

Vad kan det här vara för bussmodell?

Möllers


Ante

Kan väl visa två bilder på min blygsamma samling ::)
Ursäktar kvalitén på första bilden. Den är tagen med syrrans Nikon D40 (som jag inte kan med) p.g.a. Pentaxen fick slut på batteri.





Likadana bussar finns att köpa hos Ekmanbuss på Birger Jarlsgatan 118 i Stockholm.
Om jag inte missminner mig tar dom 200:- per buss.

/A

Nico


Laddar upp bilder på ett urval av några av de modeller som jag själv har. Är dock bara snapshots med nallen så kvaliteten är därefter och jag var även för slö för att plocka ur en del ur askarna. Hoppas det ursäktas, men jag är ingen fotograf utan bara en högst ordinär dagdrivare och slöfock...  ;D























»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Hittade en favorit till i gömmorna. Även om kvaliteten är dålig så syns det nog att bilden föreställer en Mercedes Benz O 317...  :P




»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Mitt bidrag till samlingen är denna Neoplan Skyliner, i övrigt den enda modellen i min ägo.
Den privatimporterades från Tyskland och kom tillsammans med lite annat som jag hade beställt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Oj. Man blir rätt imponerad och avundsjuk. Själv äger jag inte en enda, men kan lägga upp bilder på bussmodeller tillhörande andra, om det går bra. Huvudsakligen är det röda saker som ska påminna om Umeåbussar, samt gula äkta Postdiligenser tillverkade på 80-talet.
Den röda ledbussmodellen som OSkar000 äger påminner starkt om den som en kollega ägt sedan länge.

Pickos

Har utökat bussåkeriet lite grann. ;D

NZG 1:50


Motorart 1:43


Å Volvon kan man göra så här med!


1:a Korinthierbrevet 10:15

Magne

Så gøy å se alle de flotte modellene dere har! Jeg fikk nesten lyst til å kjøpe meg noen selv!

Jeg fant da denne 9700 bussen... Til bare 50 kr?? :o
http://www.motorart.e-butiken.se/show_product.asp?artnr=13091&ref=%


Den så jo ikke identisk ut, men prisen er da ikke ille... Det er da en facelift og det hele...
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Buss-Anders

Hej!

Ja 50 kr för Volvo 9700  skala 1:87 som jag hittade på motorart är ett fantstiskt pris.
Snygg är den också.
Jag köpte en SwebusExspress på http://www.modellhobby.se/?shop/1/522 i Luleå när jag var där och den fick jag ge 250 kr för.

Fredrik Klint

Idag kom den... Äntligen!


SS H14 A16003 "Kamelen" i skala 1:50.