Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad

Startat av Svemicke, 20 februari 2009, 01:23:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 16 mars 2009, 00:16:43 AM
Tegen ligger på gränsen mellan Stenungsunds och Uddevalla kommuner. Alltså där GLAB övergick till Bohustrafiken.

Ett annat praktexempel är ju Alingsås, som trots att det låg i Älvsborgs län tillhörde Göteborgs Lokaltrafik och här är det ju biljetteringskomplikationer än.

Sedan har vi halländska Kungsbacka som dock inte lär få någon lösning då det fortfarande tillhör Västtrafik, så det behövs ju inte beröras.

GLAB och Bohustrafiken hade gemensam administration och gemensamt biljettsystem så detta är sannolikt ett arv från den gamla tiden. Man skulle ju inte heller vinna något på att låta bussen från Stenungsund fortsätta till Ljungskile då sådana förbindelser går betydligt snabbare med tåg eller buss via motorvägen. Det rör sig om två linjer: 336 med 5 turer och 378 med 3 turer måndag-fredag. Mot detta kan sättas flera exempel på där det blivit betydligt bättre sedan de gamla länsgränserna försvann. T ex linje 611 som fortsätter från Rävlanda till Bollebygd, linje 900 mellan Falköping och Ulricehamn för att nu inte tala om hela trafikupplägget Borås-Göteborg.
När det gäller biljettkomplikationer har ju detta redan berörts. Nu frågade jag efter var det finns linjer som inte fungerar över tidigare länsgräns. Eller för den delen områdesgräns.
Vad är det nu för fel på busslinjerna i Kungsbacka. Här fungerar det ju vanligen till och med bra vid byte mellan Buss i Väst och Hallandstrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2009, 09:07:40 AM
GLAB och Bohustrafiken hade gemensam administration och gemensamt biljettsystem så detta är sannolikt ett arv från den gamla tiden. Man skulle ju inte heller vinna något på att låta bussen från Stenungsund fortsätta till Ljungskile då sådana förbindelser går betydligt snabbare med tåg eller buss via motorvägen. Det rör sig om två linjer: 336 med 5 turer och 378 med 3 turer måndag-fredag. Mot detta kan sättas flera exempel på där det blivit betydligt bättre sedan de gamla länsgränserna försvann. T ex linje 611 som fortsätter från Rävlanda till Bollebygd, linje 900 mellan Falköping och Ulricehamn för att nu inte tala om hela trafikupplägget Borås-Göteborg.
När det gäller biljettkomplikationer har ju detta redan berörts. Nu frågade jag efter var det finns linjer som inte fungerar över tidigare länsgräns. Eller för den delen områdesgräns.
Vad är det nu för fel på busslinjerna i Kungsbacka. Här fungerar det ju vanligen till och med bra vid byte mellan Buss i Väst och Hallandstrafiken.

Jag vet inte någon specifik linje just nu, men i Bohuslän finns det väl några linjer som vänder på lite roliga ställen?

Vi får se hur det blir nu när linje 100 bakas in i Västtrafiks övriga linjer och när biljettsystemet blir enhetligt.

Inget fel på Kungsbacka. Bara det att det borde tillhöra den länshuvudman för det län som det ligger i. Kungsbackaborna tillhör Hallands landsting, men Göteborgs kollektivtrafik. De får endast åka till Varbergs sjukhus med specialbiljett, i övrigt uppstår det komplikationer då Kungsbacka i Halland inte har samma biljettsystem, linjenät och länstrafikhuvudman som Varberg, Falkenberg, Halmstad och Laholm i Halland.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan

Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 02:23:51 AM
534 hette den nog ja. Kommer ihåg det nu, för jag åkte den samma dag som jag tog min bild på Swebus 3065 som finns i annan tråd.

Sösdala låg i Kristianstads län och Tjörnarp i Malmöhus län tidigare. Ringbussarna var ett påfund av Länstrafiken Malmöhus. Tänk vilken smidig trafikhuvudmanssammanslagning man hade i Skåne. Västtrafik är ju inte färdigfa med sin integrering än.

Men det finns saker som man kanske borde se över. Zonerna i MLT området är små medan de i KLT är stora. Excempel zon 393 sträcker sig från Hyllinge i väster till Kvidinge i Öster denna resa tar med buss 28 min att åka, medan zon 119 på linje 220 endast har en hållplats.
I branschen 37 år

Svemicke

Citat från: Jan skrivet 18 mars 2009, 14:02:13 PM
Men det finns saker som man kanske borde se över. Zonerna i MLT området är små medan de i KLT är stora. Excempel zon 393 sträcker sig från Hyllinge i väster till Kvidinge i Öster denna resa tar med buss 28 min att åka, medan zon 119 på linje 220 endast har en hållplats.
Hur länge har zon 393 varit så stor? 300-zon tyder på en fd Kristianstadszon och Hyllinge ligger i fd Malmöhus län.

Det var väl i Hässleholm man tyckte att Malmözonen var för stor? Man uteslöt ju Klagshamn, Tygelsjö och Oxie ur Malmözonen och bildade egna zoner där. Det tyckte i alla fall jag var enormt klantigt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 13:54:54 PM
Inget fel på Kungsbacka. Bara det att det borde tillhöra den länshuvudman för det län som det ligger i. Kungsbackaborna tillhör Hallands landsting, men Göteborgs kollektivtrafik. De får endast åka till Varbergs sjukhus med specialbiljett, i övrigt uppstår det komplikationer då Kungsbacka i Halland inte har samma biljettsystem, linjenät och länstrafikhuvudman som Varberg, Falkenberg, Halmstad och Laholm i Halland.

Jo, men nu är det en gång så att Kållered, Lindome och Kungsbacka har ungefär 90 procent av trafiken riktad mot Göteborg. Här har man alltså redan från början fått den samordning som du efterlyser på annat håll.
Kungsbacka ingick för övrigt i GLAB så det är inget nytt i och med Västtrafik att de tillhör Västtrafiks trafikområde. Just inplaceringen av Kungsbacka i systemet liksom för orterna i Göta älvdal (som låg i gamla Älvsborgs län) var den svåraste nöten att knäcka när man skapade länshuvudmännen. Det var också det som gjorde att länsbolagen i de tre berörda länen inte startade förrän 1983 mot senast 1981 i övriga delen av landet.
Jag tycker man kom fram till en mycket bra lösning redan på den tiden och den har inte blivit sämre med åren.
Sedan är det en annan diskussion att även Kungsbacka måhända borde ingå i Västra Götalands län.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:08:37 PM
Hur länge har zon 393 varit så stor? 300-zon tyder på en fd Kristianstadszon och Hyllinge ligger i fd Malmöhus län.

Det var väl i Hässleholm man tyckte att Malmözonen var för stor? Man uteslöt ju Klagshamn, Tygelsjö och Oxie ur Malmözonen och bildade egna zoner där. Det tyckte i alla fall jag var enormt klantigt.

Alla zoner som börjar på 3 låg i gamla Kristianstad län, Hyllinge tillhör för övrigt Åstorps kommun.
I branschen 37 år