Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad

Startat av Svemicke, 20 februari 2009, 01:23:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 11 mars 2009, 07:16:17 AM
För de gamla expresserna, typ X300 och X315 använde man mycket riktigt linjenumret. Skåneexpresserna idag har nummer i 400 serien, så SkEx6 har alltså 406.

Används inte 400-linjerna i Mellanskåne?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2009, 01:52:49 AM
Används inte 400-linjerna i Mellanskåne?

Inte 401-412 i alla fall. Däremot fanns det tidigare linje 401 som gick Röstånga-Stockamöllan-Stehag och kördes av Linjebuss. Samma förare, samma buss (med parkering hemma). Den är numer en del av linje 518 (Klippen-Stehag) och som delas av Veolia och Swebus.

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 13 mars 2009, 08:16:31 AM
Inte 401-412 i alla fall. Däremot fanns det tidigare linje 401 som gick Röstånga-Stockamöllan-Stehag och kördes av Linjebuss. Samma förare, samma buss (med parkering hemma). Den är numer en del av linje 518 (Klippen-Stehag) och som delas av Veolia och Swebus.

En fd länsöverskridande linje? Fanns 518 redan då?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2009, 14:51:48 PM
En fd länsöverskridande linje? Fanns 518 redan då?

Nej, den är inte så gammal, dök upp ganska sent, men jag kan inte exakta årtalet.

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 13 mars 2009, 18:37:20 PM
Nej, den är inte så gammal, dök upp ganska sent, men jag kan inte exakta årtalet.

500 säger mig att det i så fall hade varit Länstrafiken Kristianstad som administrerade den.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2009, 03:53:01 AM
500 säger mig att det i så fall hade varit Länstrafiken Kristianstad som administrerade den.

Tror den dök upp efter Skånetrafikens inträde.

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 14 mars 2009, 09:33:52 AM
Tror den dök upp efter Skånetrafikens inträde.
Okej. Vad hette den som gick mellan Höör och Hässleholm? Den var det Länstrafiken Kristianstad som administrerade, det vet jag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

scaniaolsson

Ska hjälpa er att bringa lite klarhet, Linje 518 gick innan sammanslagningen med 401 sträckan Klippan-Ljungbyhed-Röstånga. När man sedan slog ihop de både linjerna så blev det naturligt att använda nummer 518 eftersom 401 skulle bli ett "expressnummer".

Linjen som Hässleholm-Höör hette 534 och hette troligen det eftersom den delade körväg med tätortslinje 34 som gick till Tormestorp. 534 finns kvar än idag men går numera bara till Sösdala.
Sösdala och Tjörnarp har förbindelse med Höör via Ringbusslinje nummer 6.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Svemicke

Citat från: scaniaolsson skrivet 14 mars 2009, 17:25:18 PM
Ska hjälpa er att bringa lite klarhet, Linje 518 gick innan sammanslagningen med 401 sträckan Klippan-Ljungbyhed-Röstånga. När man sedan slog ihop de både linjerna så blev det naturligt att använda nummer 518 eftersom 401 skulle bli ett "expressnummer".

Linjen som Hässleholm-Höör hette 534 och hette troligen det eftersom den delade körväg med tätortslinje 34 som gick till Tormestorp. 534 finns kvar än idag men går numera bara till Sösdala.
Sösdala och Tjörnarp har förbindelse med Höör via Ringbusslinje nummer 6.

Mvh.
Scaniaolsson

534 hette den nog ja. Kommer ihåg det nu, för jag åkte den samma dag som jag tog min bild på Swebus 3065 som finns i annan tråd.

Sösdala låg i Kristianstads län och Tjörnarp i Malmöhus län tidigare. Ringbussarna var ett påfund av Länstrafiken Malmöhus. Tänk vilken smidig trafikhuvudmanssammanslagning man hade i Skåne. Västtrafik är ju inte färdigfa med sin integrering än.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 02:23:51 AM
Tänk vilken smidig trafikhuvudmanssammanslagning man hade i Skåne. Västtrafik är ju inte färdigfa med sin integrering än.

Malmöhus län och Kristianstads län hade samma biljettsystem, Scanpoint. Det var alltså inga problem att samordna biljettsystemet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 09:23:05 AM
Malmöhus län och Kristianstads län hade samma biljettsystem, Scanpoint. Det var alltså inga problem att samordna biljettsystemet.
Detta vet jag, men Västtrafik borde också ha arbetat mycket tidigare för att integrera sitt biljettsystem och sina linjer. Fast det är klart; göteborgarna har ju kämpat hårt för att få behålla sitt efterblivna biljettsystem ProData.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 14:18:23 PM
Detta vet jag, men Västtrafik borde också ha arbetat mycket tidigare för att integrera sitt biljettsystem och sina linjer. Fast det är klart; göteborgarna har ju kämpat hårt för att få behålla sitt efterblivna biljettsystem ProData.

Västtrafik inledde arbetet med ett gemensamt biljettsystem 1999. Det var det tidigaste de kunde göra detta eftersom Västtrafik bildades 1999. Sedan har det ju gått troll i hela historien och allt och lite till som har kunnat krångla har gjort det.
När det gäller linjerna förstår jag inte hur du menar. Där fungerar väl integreringen fullt ut. De gamla länsgränserna utgör ju knappast något hinder för linjedragningarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 15:52:28 PM
Västtrafik inledde arbetet med ett gemensamt biljettsystem 1999. Det var det tidigaste de kunde göra detta eftersom Västtrafik bildades 1999. Sedan har det ju gått troll i hela historien och allt och lite till som har kunnat krångla har gjort det.
När det gäller linjerna förstår jag inte hur du menar. Där fungerar väl integreringen fullt ut. De gamla länsgränserna utgör ju knappast något hinder för linjedragningarna.


Jo, nog för att biljettsystemet har krånglat och vi har nog inte sett allt krångel än. Jag tror det blir värre efter att det nya införts.

Vi har väl fortfarande en del linjer som vänder vid före detta länsgränsen Göteborgs- och Bohuslän? Tegen för att nämna en.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 22:16:16 PM
Jo, nog för att biljettsystemet har krånglat och vi har nog inte sett allt krångel än. Jag tror det blir värre efter att det nya införts.

Vi har väl fortfarande en del linjer som vänder vid före detta länsgränsen Göteborgs- och Bohuslän? Tegen för att nämna en.

Nu hänger jag inte med. Göteborgs- och Bohus län var ju samma län. Eller menar du länsgränsen mellan Älvsborgs och Göteborgs- och Bohus län? I så fall: var ligger Tegen?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 22:51:09 PM
Nu hänger jag inte med. Göteborgs- och Bohus län var ju samma län. Eller menar du länsgränsen mellan Älvsborgs och Göteborgs- och Bohus län? I så fall: var ligger Tegen?


Tegen ligger på gränsen mellan Stenungsunds och Uddevalla kommuner. Alltså där GLAB övergick till Bohustrafiken.

Ett annat praktexempel är ju Alingsås, som trots att det låg i Älvsborgs län tillhörde Göteborgs Lokaltrafik och här är det ju biljetteringskomplikationer än.

Sedan har vi halländska Kungsbacka som dock inte lär få någon lösning då det fortfarande tillhör Västtrafik, så det behövs ju inte beröras.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -