En 55XX-buss hos Swebus

Startat av virtual1, 08 januari 2009, 21:31:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Citat från: homer skrivet 09 januari 2009, 00:53:25 AM
har funnits 4 t o m 5564-5567

Missade 5567, hade den inte på bild. Även den finns numera i Karlstad.

Camilla


Peter Erret

Citat från: Camilla skrivet 09 januari 2009, 02:04:55 AM


Fin bild, "du skulle bara klappat igen käften" på bussen. Slarvig förare som inte förstår att bilden blir bättre, men han/hon fattar inte bussfotointresset.


Fredrik Gelin

#34
Mina bidrag i ämnet (reprisbilder) kommer här:

En av de sista bilderna jag tog innan jag övergav Huddinge.
//Fredrik

AO

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2009, 23:33:54 PM
Jajamen!  Tillverkaren hade inte förutsatt att föraren behövde se i höger yttre backspegel ;D



Nyligen flyttat skåp i just 5518, de gamla skruvhålen syns till höger i taket

Aha, okej. Har alltid undrat varför skyltskåpen inte sitter mitt i framrutan, men nu vet jag  ;) .

Jonathan W



yngrot

Citat från: AO skrivet 09 januari 2009, 12:11:26 PM
Aha, okej. Har alltid undrat varför skyltskåpen inte sitter mitt i framrutan, men nu vet jag  ;) .



Egentligen bedrövligt att detta inte var rätt från början men som sagt Säffle suger... :P  det var väl även mkt problem med framdörren som fastnade på trottoarkanter .. det var ett stag som satt under bussen inte heller genomtänkt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Camilla

Citat från: Peter Erret skrivet 09 januari 2009, 02:25:44 AM
Fin bild, "du skulle bara klappat igen käften" på bussen. Slarvig förare som inte förstår att bilden blir bättre, men han/hon fattar inte bussfotointresset.
Tack!
Det är inte jag som har tagit bilden så det är fotografen som skulle ha klappat igen käften på bussen.
Jag har tillstånd att visa bilden.

Bussmicke

Citat från: Camilla skrivet 10 januari 2009, 00:28:24 AM
Tack!
Det är inte jag som har tagit bilden så det är fotografen som skulle ha klappat igen käften på bussen.
Jag har tillstånd att visa bilden.


Jag brukar Alltid klappa igen käften på bussen om det inte är gjort när jag ska ta en bild, dock brukar jag återställa luckan efteråt när jag är klar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Erret

Citat från: Bussmicke skrivet 10 januari 2009, 00:38:17 AM
Jag brukar Alltid klappa igen käften på bussen om det inte är gjort när jag ska ta en bild, dock brukar jag återställa luckan efteråt när jag är klar.

Värre är det när käften gapar öppet och det inte finns något att stänga:

Kinslayer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2009, 21:56:11 PM
Ja listan över felkonstruktioner var ovanligt lång även för att vara en helt ny bussmodell.
Värmen som normalt brukar vara ett problem på nya Säfflebussar tror jag faktiskt att man lyckades med, i alla fall på dem jag körde som nya.

Ja värmen är ganska bra på dom....speciellt på sommaren. Då brukar det hänga sig och inte gå att stänga av. Fast det händer på våra 8700 också ska väl sägas till Säffles försvar.

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2009, 12:14:28 PM
Ja detta infördes direkt i produktionen från 2003 års leveranser, även spegelns höjd ändrades på vissa serier.

Hade det inte var lika enkelt (o snyggare) att sätta dit en annan typ av backspegel bara?

Jonas Gustafsson

...och byter vi plats på de två sista siffrorna får vi...



//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.