Huvudmeny

BL 075... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 23 oktober 2008, 18:10:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...gick i eftermiddag på linje 2, närmare bestämt som den insatsbuss som pendlar mellan Södra torget och Trandared/Högagärdsgatan under just eftermiddagen. Här brukar annars någon av de f d lundensarna gå. Att en MAN A26 används på någon annan linje än 1:an är inte direkt vanligt.


BL 075 i rondellen vid bl a Söderbrogatan/Fabriksgatan på väg mot Trandared som linje 2.

yngrot

Om inte jag minns fel så får boggiebussarna bara gå på linje 1 iaf var det sagt så från början..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 23 oktober 2008, 21:46:22 PM
Om inte jag minns fel så får boggiebussarna bara gå på linje 1 iaf var det sagt så från början..

Normalt går de ju bara där - och de räcker ju inte ens till för detta. Men en sommar - var det 2006 kanske - så gick de ju planenligt på linje 2.

Rickard_

Men varför kan dom inte gå på  linje 2?Det är ju rätt många som åker linje 2. Är det för hållplatserna?

yngrot

Västrafik bestämmer vilken busstyp som skall användas på olika linjer
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 24 oktober 2008, 22:21:57 PM
Västrafik bestämmer vilken busstyp som skall användas på olika linjer
Det är väl ändå BL:s trafikledning som bestämmer detta? Och just 075 är ju mer behövlig på linje 1 (där folk knôr på varandra i en enkelaxlad Scania) än linje 2:s insatsbuss, för den är det inte många som åker med.

Förvirringen är total. Istället för att låta sjuan gå sin ordinarie väg över Druvefors så att tvåan kan gå sin vanliga väg över Radiohuset så har man löst det så att vissa tvåor går över Druvefors och då måste man köra "halvtvåor" över Radiohuset, bara för att tre bussar ska köra ända fram till dörren på ICA Maxi. Underligt att man inte bygger om entrén så bussarna kan köra in i affären också. "Stannar vid: Brödhyllan." "Nästa: Mjölkkylen."

Sedan finns det de som går på tvåan på Trandared och blir konfunderade när bussen inte fortsätter mot Resecentrum och måste gå fram och fråga chauffören vad som är i görningen. Samtidigt kör då den ordinarie tvåan iväg mot Tullen och Resecentrum!

Men ska man till COOP Forum, ja då får man promenera! Där körs man inte in till entrén!

Vem är det som sitter och planerar fram detta evinnerliga kaos i Borås kollektivtrafik? Säkert någon toppolitiker i kommunfullmäktige med SUV.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mattias Andersson


Japp,,de är huvudmannen som planerar det mesta,och även då vilken
busstyp som skall gå var..
Tillomed stolsplacering,antal barnvagnsplatser mm är deras huvudvärk :)


Skalman

> Säkert någon toppolitiker i kommunfullmäktige med SUV.

Klockren!  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 04:29:30 AM
Det är väl ändå BL:s trafikledning som bestämmer detta? Och just 075 är ju mer behövlig på linje 1 (där folk knôr på varandra i en enkelaxlad Scania) än linje 2:s insatsbuss, för den är det inte många som åker med.


När den s k framtidstrafiken upphandlades var det sagt att det skulle vara ledbussar på linje 1, men detta ändrades sedan till boggibussar. Nu finns det nio boggibussar vilket på papperet räcker till samtliga omlopp på linje 1. I verkligheten är dock så gott som alltid en eller ett par på verkstad och får ersättas med vanligtvis Scania MaxCi. 
Något direkt förbud att använda boggibussar på andra linjer är det inte. Jag har sett dem på linje 3 och linje 6 också. I det här fallet kan man väl tänka sig att just som förstärkningsbussen på linje 2 skulle utsättas vid 14-tiden fanns bara denna boggibuss tillgänglig och det var inte lämpligt att byta in den mot en tvåaxlig på linje 1.
Ytterst är det alltså BL:s trafikledning som bestämmer vad som går var men det finns också krav från Västtrafik. Dessa är dock inte så rigorösa att enstaka avvikelser inte tillåts.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2008, 16:26:31 PM
När den s k framtidstrafiken upphandlades var det sagt att det skulle vara ledbussar på linje 1, men detta ändrades sedan till boggibussar. Nu finns det nio boggibussar vilket på papperet räcker till samtliga omlopp på linje 1. I verkligheten är dock så gott som alltid en eller ett par på verkstad och får ersättas med vanligtvis Scania MaxCi. 
Något direkt förbud att använda boggibussar på andra linjer är det inte. Jag har sett dem på linje 3 och linje 6 också. I det här fallet kan man väl tänka sig att just som förstärkningsbussen på linje 2 skulle utsättas vid 14-tiden fanns bara denna boggibuss tillgänglig och det var inte lämpligt att byta in den mot en tvåaxlig på linje 1.
Ytterst är det alltså BL:s trafikledning som bestämmer vad som går var men det finns också krav från Västtrafik. Dessa är dock inte så rigorösa att enstaka avvikelser inte tillåts.

Vilket på pappret räckte, borde det väl stå? Vi har ju 11 omlopp på linje 1 nu och jag hörde ryktas att Scania skulle leverera några boggibussar också av de nya bussarna BL ska få. Huryuvida det ryktet stämmer eller ej vill jag inte uttala mig om.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

#10
Citat från: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 17:02:24 PM
Vilket på pappret räckte, borde det väl stå? Vi har ju 11 omlopp på linje 1 nu.

Ja, du har rätt. 11 måste det bli. Frågan är om det någonsin räckt med 9 omlopp på linje 1.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

TH14

Nej, tio omlopp är det. Från början (2004) när det var 10-minuterstrafik på 1:an vill jag minnas att det räckte med nio omlopp, vilket således är orsaken till att det finns just nio boggistadsbussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: TH14 skrivet 25 oktober 2008, 21:58:47 PM
Nej, tio omlopp är det. Från början (2004) när det var 10-minuterstrafik på 1:an vill jag minnas att det räckte med nio omlopp, vilket således är orsaken till att det finns just nio boggistadsbussar.

Visst ja, igen. Man vänder ju på (som man säger i Borås) Sjöbo på 3 eller 4 minuter. Jag hade räknat med en omloppstid på 90 minuter men i själva verket är den alltså 82-83 minuter. Rätt komplicerat det där eftersom varannan tur vänder vid Hässleholmen (Brämhults idrottsplats). Och den bussen som vänt vid Hässleholmen går nästa varv antingen till Sörbo eller Ängsgården.
Med 10-minuterstrafik borde det ha gått åt 9 omlopp med 90 minuters omloppstid. Fast var det inte något med att man körde bussarna tomma mellan Sörbo och Ängsgården i början så att bussen som ankom till Sörbo avgick från Ängsgården. Detta ledde till stora förseningar och BL fick därför sätta in ett omlopp till. Frågan är då: gick man upp från 8 till 9 omlopp eller från 9 till 10?
Minnet är bra men väldigt kort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

TH14

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2008, 22:32:27 PM
Visst ja, igen. Man vänder ju på (som man säger i Borås) Sjöbo på 3 eller 4 minuter. Jag hade räknat med en omloppstid på 90 minuter men i själva verket är den alltså 82-83 minuter. Rätt komplicerat det där eftersom varannan tur vänder vid Hässleholmen (Brämhults idrottsplats). Och den bussen som vänt vid Hässleholmen går nästa varv antingen till Sörbo eller Ängsgården.
Med 10-minuterstrafik borde det ha gått åt 9 omlopp med 90 minuters omloppstid. Fast var det inte något med att man körde bussarna tomma mellan Sörbo och Ängsgården i början så att bussen som ankom till Sörbo avgick från Ängsgården. Detta ledde till stora förseningar och BL fick därför sätta in ett omlopp till. Frågan är då: gick man upp från 8 till 9 omlopp eller från 9 till 10?
Minnet är bra men väldigt kort.

Det var nio omlopp från början. Dessa blev tio när man ökade turtätheten.

Att turtätheten utökades berodde mycket riktigt på förseningar, dock tror jag inte att tomkörningarna mellan ändhållplatserna var den största orsaken till det (även om det naturligtvis inte inverkade positivt) då regleringstiden borde varit större än nu. Den upphandlade tidtabellen var däremot mycket snålt tilltagen med hänsyn till trafiksituationen, dessutom ökade resandet ganska kraftigt. Dagens tidtabell, med tio omlopp, baseras på den från upphandlingen och dessutom har resandet fortsatt att öka, så förseningarna håller i sig.

Svemicke

Citat från: TH14 skrivet 25 oktober 2008, 23:40:48 PM
Det var nio omlopp från början. Dessa blev tio när man ökade turtätheten.

Att turtätheten utökades berodde mycket riktigt på förseningar, dock tror jag inte att tomkörningarna mellan ändhållplatserna var den största orsaken till det (även om det naturligtvis inte inverkade positivt) då regleringstiden borde varit större än nu. Den upphandlade tidtabellen var däremot mycket snålt tilltagen med hänsyn till trafiksituationen, dessutom ökade resandet ganska kraftigt. Dagens tidtabell, med tio omlopp, baseras på den från upphandlingen och dessutom har resandet fortsatt att öka, så förseningarna håller i sig.
Att jag räknade fel beror på att omlopp 412 är det första på tvåan. Glömde bort att vi inte har omlopp 400.

När trafiken skulle utökas (2007-01-15) med sjuminuterstrafik var det snack om två bussar till, men det räckte med en då bara?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -