en ösnskan bara i all välmening

Startat av robbes, 28 juli 2008, 22:40:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

lägger in en länk som ger en hel del information tom lite overkill då han angett regnummer i bildtexten med hoppas inte staffan tar illa vid sig

men detta är föredömligt anser jag o det ger mer förklaring också än vad bara bilden gör

http://www.savenfjord.nu/8.askersund/ehn_rpf.JPG

JDS

Citat från: Karsten skrivet 29 juli 2008, 23:39:48 PM
Sorry, du vill hem till Neglinge från Igelboda efter att ha ankommit med 7529 från Solsidan.

Nej, jag vill åka från Neglinge till Igelboda med 7529 som består av 2912-2911!  8)

Björn Forslund

Citat från: robbes skrivet 29 juli 2008, 23:37:07 PM
jag har i alla fall börjat lära mig vilka som har något givande o visa o som man kan få behållning för o staffan är en av dem då man kan få information på enkelt o smidigt sätt.

sedan fins de vars bilder är intet sägande för min del o deras inlägg skiter jag i min kusin gör samma sak för det är inte informativt för de som vill lära sig saker då det bara står ett internt märke om vad det är för buss.



är ungefär som om man lade ut bilder på postbilar o skrev 97 i ställer för scania 18 pallplatsers bil


"scania 18 pallplatsers bil" låter ju väldigt intetsägande....är det en 36, 55, 93, 76, 110, 113, 141, 143? Vore som att skriva "volvo 80 pass buss"

robbes

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 juli 2008, 23:44:11 PM

"scania 18 pallplatsers bil" låter ju väldigt intetsägande....är det en 36, 55, 93, 76, 110, 113, 141, 143? Vore som att skriva "volvo 80 pass buss"


ja numera så anger ju scania modellerna på annat vis.


den bilen man kör en del nu är en scania P ( P står för vilklet chassi det är) 340 (340 är hästkrafts antalet) 18 pallplatser är så mycket som får plats i skåpet.


finns ju en uppsjö av olika modelller av scania o jag tror de flesta fattar att jag menade man skrev vilken modell det handlade om  med 97 är poståkeiets kod för dessa modeller o vilken enhet som tillhandahåller den med

Björn Forslund

Citat från: robbes skrivet 29 juli 2008, 23:46:46 PM

ja numera så anger ju scania modellerna på annat vis.


den bilen man kör en del nu är en scania P ( P står för vilklet chassi det är) 340 (340 är hästkrafts antalet) 18 pallplatser är så mycket som får plats i skåpet.


finns ju en uppsjö av olika modelller av scania o jag tror de flesta fattar att jag menade man skrev vilken modell det handlade om  med 97 är poståkeiets kod för dessa modeller o vilken enhet som tillhandahåller den med


Kanske det , men gör alla det? Se där, nu snackar du själv "fikonspråk" i högsta grad!

robbes

som sagt det var ett exempel på saker ju men som sagt det är ju en hel del som sade sig önska samma tydlighet som jag.


för som sagt man får ju ej svar på frågor. man ställer heller i trådar om vad som avses ej heller om man frågar efter sak i pm heller så svaras det o det är rätt irriterande med.

och i detta fallet så med 97 och att det är scnia säger ej vilken modell det är det gör efterföljande tre siffror som tom anger vilket år bilen togs i trafik men detta är inget vi skall drista här utan önskan va helt sonika att man fick en förklaring om vad h?? avsåg för buss modell o då fräsmt de som ej ens visar en bild utan bara skriver text inlägg  hur gick det med h??? etc som det frågas om en del.

JDS

Men du, tänk på att folk skriver här på sin fritid (oftast i alla fall) och har annat för sig också, så det är inte alltid möjligt att få svar omedelbart! Men jag tycker att man oftast får svar.

Du säger att du önskar tydlighet, men jag tycker faktiskt att exaktheten går till överdrift ibland, som när någon i Postvagnen inte kan skriva "Y2" som nästan alla vet vad det är utan i stället skriver någon mystisk tillverkarbeteckning som bara ett fåtal känner till, eller när någon i Spårvägssällskapets forum skriver ut alla hållplatsnamn inom citationstecken så att man ska lägga märke till att hållplatsen verkligen heter exakt så, och inte bara ungefär! Jag kan nog leva med att en P93 kallas "postbil" om alternativet är att ange chassinumret...

robbes

#37
den enda tydligheten jag önskade o som amn kan läsa att fler ösnkar är att folk kanske kan lära sig skriva h?? (volvo b10m)  är det sedan en udda kaross så kanske man kan ta med karossmärket men dock ej nödvändigt.


det jag i första hand tänker på är de som skriver utan att det finns bild på objektet i fråga.


att folk ej svarar på frågor om individen vad det är för någon men kan kommentera de som berömmer ett foto då handlar det ej om brist på tid då är det mera nonchalans eller att perosnen vill verka mer överlägsen andra på forumet.

att folk skriver på sin fritid vet jag om men svar efter en vecka är väl inte mycket begärt eller?


detta är en form av tydlighet hoppas du ej niclas tar illa upp för jag använder detta som exempel

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14779.0



bilden i sig säger en del men den säger ej att det är busslink det har trådskaparen förtydligat med en stor ros till dig för detta det underlättar för många

JDS

Men tänk om han inte ens VET att det är en Scania CN113BLÄ eller vad det nu är (själv har jag ingen aning, men jag har bara haft busskörkort i 4 år så jag har inte hunnit lära mig allt!)?

Arnt Helge

Citat från: JDS skrivet 30 juli 2008, 00:37:15 AM
Men tänk om han inte ens VET att det är en Scania CN113BLÄ eller vad det nu är (själv har jag ingen aning, men jag har bara haft busskörkort i 4 år så jag har inte hunnit lära mig allt!)?

Hvis jeg tar et bilde av en buss som jeg ikke vet noe annet om så ville jeg skrevet følgende tekst under bildet: "Har noen mer info om denne bussen?" Da skjønner alle at jeg ikke er altvitende og er interressert i å lære.  ;)
Arnt Helge



Stolt bussjåfør siden 1998!

JDS

Det har du rätt i! Jag tycker också ofta att man får mer info nästan automatiskt! Det gillar jag med Buss-snack. En gång lade jag ut en bild på en H15 (en röd buss med motorn bak) och då visade någon annan en bild på vart den hade tagit vägen sedan. Det är precis lagom nivå för mig!  :)

Ingwar Åfeldt

Citat från: JDS skrivet 30 juli 2008, 00:54:02 AM
Det har du rätt i! Jag tycker också ofta att man får mer info nästan automatiskt! Det gillar jag med Buss-snack. En gång lade jag ut en bild på en H15 (en röd buss med motorn bak) och då visade någon annan en bild på vart den hade tagit vägen sedan. Det är precis lagom nivå för mig!  :)

Se där, för mig är en H15 en röd buss med motorn fram! Varför? För det var så de var när jag jobbade på dem! Fast det är några år sedan. Okay, många år sedan (med betoning på många).  ;)

M v h
Ingwar

Ersa

Även små städer har interna fikonspråk, så det är kanske rätt ologiskt att använda förkortningar för allt. Som "Gar" och "GUL" i Umeå.

Men lägger jag upp en bild på H22 6431 kommer denna inte att heta något annat i bildtext och filnamn. Vill man veta mera om vad det är för något fordon får man lov att söka på det synliga regnumret i CBR* och/eller SBH**

* = Centrala Bilregistret: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
** = Svensk Busshistoria: www.svenskbusshistoria.se

Ingwar Åfeldt

Citat från: Verspieder skrivet 30 juli 2008, 05:56:00 AM
Även små städer har interna fikonspråk, så det är kanske rätt ologiskt att använda förkortningar för allt. Som "Gar" och "GUL" i Umeå.

Men lägger jag upp en bild på H22 6431 kommer denna inte att heta något annat i bildtext och filnamn. Vill man veta mera om vad det är för något fordon får man lov att söka på det synliga regnumret i CBR* och/eller SBH**

* = Centrala Bilregistret: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
** = Svensk Busshistoria: www.svenskbusshistoria.se

Och om inte registreringsnumret syns?

M v h
Ingwar

Bussmicke

Citat från: JDS skrivet 29 juli 2008, 23:35:10 PM
(Apropå SL-förkortningar så vet ni kanske att man kan skriva in dem i SL:s reseplanerare www.sl.se)

Mycket trevligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.