Ny tråd - förarplatser.

Startat av bastuper, 22 juli 2008, 21:07:05 PM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bastuper skrivet 23 juli 2008, 21:25:53 PM
Då måste jag ju bjuda på ett lite mer ovanligt exemplar - gissa vilket.





Inte så svårt men det är väl nästan fusk om jag gissar. Jag åkte i varje fall med nämnda buss med samma chaufför som på bilden den 28 juni mellan Hotell Nordkalotten och Luleå hamn. Bussen är i mycket gott skick och jag blev imponerad av hur bra den gick, även om Kebbe fick slita lite med växelspaken och ratten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nupski



Först en MAN av 2005 årsmodell GS118 en A78.



Sedd från en annan vinkel.



En polsk Carrus arbetsplats en Volvo B10M 1998. GS 252.



Den Oudsten GS 302. Ett 40-tal knappar och vridbara mojänger att leka med kantat av en hoper varningslampor som blinkar i tid och otid.



Panel layout. Alla knappar lyser alternativt blinkar.



Dörrmanövrering.

bjalle

En av Thygessons Scania Lathi Scala


En av Bergkvarabuss Hässleholms MAN


Sennans Buss årsgamla Scania K470 Beulas Aura


Fredrik Gelin

Citat från: Mattias Möller. skrivet 23 juli 2008, 19:55:54 PM
MAN o neoplan tror jag inte på alls jag gissar på en volvo kanske Vanholl ?
Nej, Någon Volvo är det nog inte, instrumenteringen stinker tyskbygge.
Även om det vore en kaross byggd på Volvos chassi skulle förarplatsen troligen fortfarande ha Volvos instrumentering och det har inte bussen på bilden.

Citat från: JAB skrivet 23 juli 2008, 20:40:34 PM
Någon försöker luras, och har monterat en Volvoratt...
Man tager vad man haver...  ;D
//Fredrik

yngrot

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 juli 2008, 20:44:38 PM
Nej, Någon Volvo är det nog inte, instrumenteringen stinker tyskbygge.
Även om det vore en kaross byggd på Volvos chassi skulle förarplatsen troligen fortfarande ha Volvos instrumentering och det har inte bussen på bilden.
Man tager vad man haver...  ;D
//Fredrik

Den bussen minns jag det var en prototypförarplats som gjordes på en Neoplan med ratt från Volvo. Man gjorde en rund grind för att få lite mer plats. Det vita röret som syns i bakgrunden var förarplatsventilation. Tyvärr gjordes bara en buss har för mig det var en Swebus men det vet väl nån i Uppsala ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon Bertilsson

Manen i Lövdahls inlägg är ju minst sagt rensad ut på det mesta jämfört med Scania Lahti'n. Har man stoppat in allt i datorn, eller? Det är ju inte utan att Scanian ser väldigt rörig ut.

76

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 24 juli 2008, 23:16:53 PM
Manen i Lövdahls inlägg är ju minst sagt rensad ut på det mesta jämfört med Scania Lahti'n. Har man stoppat in allt i datorn, eller?
Ja det har man, allt syns på den gröna skärmen. Allt är dessutom kopplat till ett universal-pip:

Trasig lampa?
Piiip

Lågt tryck i tankarna?
Piip

Låg oljenivå?
Piiip

Motorn har fattat eld och du håller på att köra utför ett stup?
Piiip

Har bussen sen några år på nacken och det börjat glappa lite här och var så kan det även bli så här:

Du svänga vänster
Piiip

Du startar från hållplats
Piiip

Du kör ner med framvagnen i en alldeles för djup grop
Piiiiiiip piiip ipipipipipiipppppiiiip

Kombinerar man sen det med blinkerssignalen
Piii *BLIPP* iiiii *BLIPP* iiiiii *BLIPP* iiii *BLIPP* iii *BLIPP* iiiiiip...

;)

Frasse

#52

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 juli 2008, 19:39:52 PM
Sitter inte den växelspaken väldigt dumt till? Den sitter ungefär likadant på Volkswagen Transporter, och det är ingen höjdare rent ergonomiskt.

Nej, det tycker jag inte. Man sitter ju närmare både ratt och växelspak än vad bildvinkeln antyder. Hellre en sådan här, än en på golvet!

Sedan hör det ju till sakens natur att i en turistare så sitter man inte och vispar runt i växellådan hela tiden. I så fall hade man haft automat ;)

/PF

yngrot

Citat från: 76 skrivet 24 juli 2008, 23:53:24 PM
Ja det har man, allt syns på den gröna skärmen. Allt är dessutom kopplat till ett universal-pip:

Trasig lampa?
Piiip

Lågt tryck i tankarna?
Piip

Låg oljenivå?
Piiip

Motorn har fattat eld och du håller på att köra utför ett stup?
Piiip

Har bussen sen några år på nacken och det börjat glappa lite här och var så kan det även bli så här:

Du svänga vänster
Piiip

Du startar från hållplats
Piiip

Du kör ner med framvagnen i en alldeles för djup grop
Piiiiiiip piiip ipipipipipiipppppiiiip

Kombinerar man sen det med blinkerssignalen
Piii *BLIPP* iiiii *BLIPP* iiiiii *BLIPP* iiii *BLIPP* iii *BLIPP* iiiiiip...

;)


Det är väl dax att be att få hörselskydd i uniformen.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon Bertilsson

Citat från: 76 skrivet 24 juli 2008, 23:53:24 PM
Ja det har man, allt syns på den gröna skärmen. Allt är dessutom kopplat till ett universal-pip:

Trasig lampa?
Piiip

Lågt tryck i tankarna?
Piip

Låg oljenivå?
Piiip

Motorn har fattat eld och du håller på att köra utför ett stup?
Piiip

Har bussen sen några år på nacken och det börjat glappa lite här och var så kan det även bli så här:

Du svänga vänster
Piiip

Du startar från hållplats
Piiip

Du kör ner med framvagnen i en alldeles för djup grop
Piiiiiiip piiip ipipipipipiipppppiiiip

Kombinerar man sen det med blinkerssignalen
Piii *BLIPP* iiiii *BLIPP* iiiiii *BLIPP* iiii *BLIPP* iii *BLIPP* iiiiiip...

;)

Låter ungefär som min Volvo FM7. ;)

Oskar A

Citat från: 76 skrivet 24 juli 2008, 23:53:24 PM
Ja det har man, allt syns på den gröna skärmen. Allt är dessutom kopplat till ett universal-pip:

Trasig lampa?
Piiip

Lågt tryck i tankarna?
Piip

Låg oljenivå?
Piiip

Motorn har fattat eld och du håller på att köra utför ett stup?
Piiip

Har bussen sen några år på nacken och det börjat glappa lite här och var så kan det även bli så här:

Du svänga vänster
Piiip

Du startar från hållplats
Piiip

Du kör ner med framvagnen i en alldeles för djup grop
Piiiiiiip piiip ipipipipipiipppppiiiip

Kombinerar man sen det med blinkerssignalen
Piii *BLIPP* iiiii *BLIPP* iiiiii *BLIPP* iiii *BLIPP* iii *BLIPP* iiiiiip...

;)

Sen får man ju inte glömma den gula lampan som lyser i tid och otid. Tyvärr kan ju sånt leda till att vissa förare kanske ignorerar varningslampan när den börjar lysa. Ett konkret exempel kan ha varit den gången i vintras som GUB 269 fick soppatorsk ute i Bälinge. Dock ska jag tillägga att jag inte vet om det verkligen var så eftersom jag kom med bussen efter.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Hagri

Citat från: Oskar A skrivet 25 juli 2008, 20:45:00 PM
Sen får man ju inte glömma den gula lampan som lyser i tid och otid. Tyvärr kan ju sånt leda till att vissa förare kanske ignorerar varningslampan när den börjar lysa. Ett konkret exempel kan ha varit den gången i vintras som GUB 269 fick soppatorsk ute i Bälinge. Dock ska jag tillägga att jag inte vet om det verkligen var så eftersom jag kom med bussen efter.
Sedan har vi de företag som tejpar över varningslampor som lyser.Så att de inte sticker i ögongen.

Optimal

På söderort har man tejpat över lampan för slitna bromsbelägg på några vagnar, då det är glapp.

Optimal

Några bilder Hoppas nån tycker dom ser lite intresanta  :P


Från En av Söderhallens nya B9LA, Innan som sattes i trafik.


Ekmanbuss första rymdskepp om inte minnet sviker.


En helt vanlig Scania Omnicity, Busslink 5334


En Swebus B9S

Magnus_J