Ny tråd - förarplatser.

Startat av bastuper, 22 juli 2008, 21:07:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Vore det inte trevligt med lite nya inslag?

Varför bara ofta utanpå då man kan fota invändigt, och varför inte fota och jämföra förarplatser här?

Tyvärr har jag inget att börja med - i så fall skulle folk skrika BILDSTÖLD åt mig så jag väntar och ser vad ni har att erbjuda.

Ja okej, jag bjuder på några som egentligen hör hemma på busshistoriskt - strax.

Fredrik Mattsson

Citat från: bastuper skrivet 22 juli 2008, 21:07:05 PM
Vore det inte trevligt med lite nya inslag?

Varför bara ofta utanpå då man kan fota invändigt, och varför inte fota och jämföra förarplatser här?

Tyvärr har jag inget att börja med - i så fall skulle folk skrika BILDSTÖLD åt mig så jag väntar och ser vad ni har att erbjuda.

Ja okej, jag bjuder på några som egentligen hör hemma på busshistoriskt - strax.


bastuper

#2
Den där var ju väldigt lik Volvo egentligen.

Här kommer en "Laisvallare" ägd av "Kebbe"



Fler bilder av "objektet" finnes på http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12463.0

Johan Hansson

#3
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 22 juli 2008, 21:11:09 PM

Förarplatsen är från en av sveriges bästa och skönaste bussmodeller att åka i, nämligen Scania Maxi-CI :o

;) risk för att en del personer inte håller med  ;D

förövrigt gällande tråden så är den intressant det är alltid kul att få se förarplatsen eller rent av en tråd som kanske kan heta Bussinredning
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon Bertilsson

Trevligt initiativ! Själv har jag bar lastbilsförarplatser att bidra med. ;)

Ni får hemskt gärna skriva tillsammans med bilden, vad det är för fordon det är taget i. :)


Kristian

Citat från: Johan H skrivet 22 juli 2008, 21:47:48 PM
Förarplatsen är från en av sveriges bästa och skönaste bussmodeller att åka i, nämligen Scania Maxi-CI :o

;) risk för att en del personer inte håller med  ;D
Nej, GUB 581 (enligt filnamnet) är/var en Scania CN113 normalgolvsbuss.

Trevlig tråd f.ö. Själv har jag inga bussförarplatser att bidraga med, men jag kommer att följa tråden med intresse. :)

yngrot

GUB 581 har 2 dosor på golvet har ni dubbla till utropet?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Zella

GS 211

En fd flygbuss med hyllor... när bilden togs hade jag den på en passande linje... 43:an som kör via IKEA.


Cyklisten

#9
En liten DAB-dammsugare, Veolia2924




Och så bussen i sig


bastuper

Vad trevligt att jag fick ett så bra gensvar men jag tänkte ta saken i egna händer och lägga in några regler - eller ska vi kalla det förslag?  ;)

Skriv gärna in vad ni fotat,  och varför inte slänga med en bild där man ser hur bussen ser ut på utsidan?

Inte helt fel alls.

Simon Bertilsson

Citat från: Tomas Fransson skrivet 22 juli 2008, 22:32:24 PM
GS 211

En fd flygbuss med hyllor... när bilden togs hade jag den på en passande linje... 43:an som kör via IKEA.


Där kände man igen sig! Instrumentbrädan och ratten är samma som i Volvo FH och FM av förra generationen.  :D

jocke

Citat från: yngrot skrivet 22 juli 2008, 22:15:57 PM
GUB 581 har 2 dosor på golvet har ni dubbla till utropet?

En var utrop och en var komradio om jag inte minns fel.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Henrik Palmqvist

Citat från: jocke skrivet 22 juli 2008, 23:24:27 PM
En var utrop och en var komradio om jag inte minns fel.
Minns att det fanns på de gamla Ajokki-vagnarna som LITA hade, dubbla golvknappar för utrop, en av dessa gick till en högtalare utanför bussen. Folk på trottoaren fick sig ett gott skratt när chauffören satt och sjöng i microfonen för sig själv, och höll fel knapp intryckt :D. / Henrik

jocke

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 22 juli 2008, 23:27:54 PM
Minns att det fanns på de gamla Ajokki-vagnarna som LITA hade, dubbla golvknappar för utrop, en av dessa gick till en högtalare utanför bussen. Folk på trottoaren fick sig ett gott skratt när chauffören satt och sjöng i microfonen för sig själv, och höll fel knapp intryckt :D. / Henrik

Dessa bussar har en knapp till vänster på sidopanelen, längst bak, för utvändig högtalare. Så det vet jag iaf att det inte var. Knäppte man på den knappen så gällde den aktuella utropspedalen för de :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg