Bussförändringar på Lidingö

Startat av Jonas M. Bobjörk, 14 maj 2008, 21:19:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy

Jag känner mig inte övertygad av argumentet att bara för att om man kopplar bort drivningen minskar risken att bussen åker iväg när (och dit) den inte ska. Jag tycker inte att man ska göra på samma sätt med svarvar, gräsklippare, motorsågar eller personbilar som jag gör med automatväxlade bussar (och anser att man borde göra). Om vi endast ser till bussar nu:

För att bussen ska komma i rullning krävs att parkeringsbromsen är lossad (eller går sönder), att dörrbromsen lossas (eller går sönder) och att färdbromsen är uppsläppt. Skulle detta ske med D ilagd, kommer bussen att rulla sakta framåt (eller i uppförsbacke att stå still). Sker detta med N ilagd kommer bussen att rulla varthelst det lutar, i uppförsbacke bakåt, vilket inga trafikanter bakom bussen förväntar sig ska ske. Skulle det ändå hända något så att bussen själv börjar köra framåt, finns en eller två förare inom ett par meter som kan varna framförvarande. 18 meter bakåt finns ingen som vet vad som pågår.

Avslutningsvis skriver jag tre saker som jag hoppas alla kan hålla med om:
Lämna aldrig, aldrig förarplatsen utan att ansätta P-broms. Det är därför gridsummern finns till.
Lämna inte en buss med motorn igång om inte nästa förare är redo att ta över direkt.
Lämna aldrig passagerare i bussen utan en förare.

Krille

Citat från: Andy skrivet 20 maj 2008, 17:32:37 PM
Andy citat

Jag kan till stora delar köpa ditt resonemang.
Men, det verkar som att du föresätter att förarbyten sker i motlut?
Tänk oss till att det är helt plant underlag.
Jag lämnar vagnen med Driven i och P-bromsen fungerar inte av någon anledning.
Då driver väl bussen ändå framåt? Om än sakta, men i alla fall.
I min hjärna känns det ändå tryggare med N på något vis.
Hur är det förresten slitagemässigt?
Påverkas växellådans kondition av att stå länge fastbromsad med Driven ilagd?

/K

Cero

Efter att ha följt den här diskussionen en tid och sett alla möjliga och omöjliga förklaringar och ursäkter hit och dit undrar jag om bussars automatlåda är annorlunda konstruerad än personbilars? Varför ska annars "N" läggas i? Då blir ju bussen lika herrelös som om växeln är i. Själv kliver jag aldrig ur bilen utan att lägga växeln i "P". Därmed är transmissionen spärrad. Om dessutom P-bromsen ansätts kommer inte fordonet någonstans. Inte ens när bromsen släpps. Att lägga tillbaka växeln till "N" eller "D" kräver ansättande av färdbromsen. Är bussarnas växellådor felkonstruerade?

Krille

Citat från: Cero skrivet 20 maj 2008, 18:06:47 PM
Efter att ha följt den här diskussionen en tid och sett alla möjliga och omöjliga förklaringar och ursäkter hit och dit undrar jag om bussars automatlåda är annorlunda konstruerad än personbilars? Varför ska annars "N" läggas i? Då blir ju bussen lika herrelös som om växeln är i. Själv kliver jag aldrig ur bilen utan att lägga växeln i "P". Därmed är transmissionen spärrad. Om dessutom P-bromsen ansätts kommer inte fordonet någonstans. Inte ens när bromsen släpps. Att lägga tillbaka växeln till "N" eller "D" kräver ansättande av färdbromsen. Är bussarnas växellådor felkonstruerade?

På en personbil (undantaget vissa värdelösa Fordar) är växellådan mekaniskt spärrad när du lägger in P.
Så är inte fallet med buss/lastbil. N & P går således inte att jämföra direkt.

/K

JDS

Citat från: Cero skrivet 20 maj 2008, 18:06:47 PM
Efter att ha följt den här diskussionen en tid och sett alla möjliga och omöjliga förklaringar och ursäkter hit och dit undrar jag om bussars automatlåda är annorlunda konstruerad än personbilars? Varför ska annars "N" läggas i? Då blir ju bussen lika herrelös som om växeln är i. Själv kliver jag aldrig ur bilen utan att lägga växeln i "P". Därmed är transmissionen spärrad. Om dessutom P-bromsen ansätts kommer inte fordonet någonstans. Inte ens när bromsen släpps. Att lägga tillbaka växeln till "N" eller "D" kräver ansättande av färdbromsen. Är bussarnas växellådor felkonstruerade?

P finns inte på bussar och lastbilar, åtminstone har jag aldrig sett det. Det är ju fråga om ganska tunga fordon och jag tror inte att det skulle vara meningsfullt att försöka konstruera en sådan spärr. Man lämnar heller aldrig manuellt växlade tunga fordon med en växel i, även om det är en utmärkt metod för att förhindra rullning när det gäller personbilar.

Överhuvudtaget så utgörs skyddet mot att tunga fordon rullar iväg i första hand av att man inte parkerar i lutningar om det inte är absolut nödvändigt, och när man ändå måste göra det så vidtar man alla möjliga åtgärder, inklusive att vrida hjulen så att fordonet hamnar på ett lämpligt ställe om det rullar iväg.

Jag kan i och för sig hålla med om att det kan finnas fall där det är lämpligt att låta D ligga i på en buss vid ett snabbt förarbyte i uppförsbacke, men därifrån till att utfärda en rekommendation om att alltid göra så är det mycket långt! Det är tyvärr ganska vanligt att man försöker avhjälpa ett mindre problem genom att ersätta det med ett större.

Cero

Citat från: JDS skrivet 20 maj 2008, 18:21:39 PM
P finns inte på bussar och lastbilar, åtminstone har jag aldrig sett det. Det är ju fråga om ganska tunga fordon och jag tror inte att det skulle vara meningsfullt att försöka konstruera en sådan spärr. Man lämnar heller aldrig manuellt växlade tunga fordon med en växel i, även om det är en utmärkt metod för att förhindra rullning när det gäller personbilar.

Överhuvudtaget så utgörs skyddet mot att tunga fordon rullar iväg i första hand av att man inte parkerar i lutningar om det inte är absolut nödvändigt, och när man ändå måste göra det så vidtar man alla möjliga åtgärder, inklusive att vrida hjulen så att fordonet hamnar på ett lämpligt ställe om det rullar iväg.

Jag kan i och för sig hålla med om att det kan finnas fall där det är lämpligt att låta D ligga i på en buss vid ett snabbt förarbyte i uppförsbacke, men därifrån till att utfärda en rekommendation om att alltid göra så är det mycket långt! Det är tyvärr ganska vanligt att man försöker avhjälpa ett mindre problem genom att ersätta det med ett större.

Tack för klargörandet. Håller med om att man ofta skapar ett nytt problem när man försöker lösa ett annat utan att gå till grunden med orsak och verkan. Dock kunde man ju ändå tänka sig en variant i stadsbussar där det inte går att släppa handbromsen med mindre än att foten är på bromspedalen. Då känner man ju ganska snabbt om växeln inte är i och kan förhindra rullning. I övrigt är min spontana kommentar att så länge åtminstone en av förarna är ombord i fordonet spelar det kanske inte så stor roll om "D" är i vid avlösningen. Problemet uppstår snarast när bägge lämnat fordonet. Då är det ju faktiskt åtminstone i teorin fråga om ett herrelöst fordon.

Jonas M. Bobjörk

#51
Citat från: Magnus_J skrivet 18 maj 2008, 18:00:13 PM
Nej, det gör jag med av vana.


Har tom "kommit på" mig själv med att hålla ner färdbromsen vid hållplats eller tom ibland lagt i p-bromsen då jag skall stå vid hållplatsläget i Ropsten. framförallt om jag stänger framdörren, t.ex. vid dåligt väder. För stänger jag och sitter där och pysslar med annat så lossar ju dörrbromsen om jag nuddar gaspedalen...

Ang. att ha driven i så har jag aldrig hört att man ska ha driven i. Tvärtom.
Dessutom tjuter grindsummern så högt att man inte kan meddela föraren eventuella brister på fordonet...

Ted Selander

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 21 maj 2008, 13:34:30 PM
Har tom "kommit på" mig själv med att hålla ner färdbromsen vid hållplats eller tom ibland lagt i p-bromsen då jag skall stå vid hållplatsläget i Ropsten. framförallt om jag stänger framdörren, t.ex. vid dåligt väder. För stänger jag och sitter där och pysslar med annat så lossar ju dörrbromsen om jag nuddar gaspedalen...

Jag har varit med om några incidenter i ämnet.

Den mest överraskande för mig inträffade när jag var relativt färsk förare på linje 50 i Stockholm. Det är tidigt 70-tal och bussen var en H23, Scania Capitol av den smala sorten. Tomgången kunde vara litet hur som helst på dessa bussar, oftast något hög och pulserande.

Hursomhelst stod jag vid hållplats Runebergsplan på Karlavägen och hade bara avstigande. Jag frigjorde bakdörrarna och vred stolen för att flytta enkronor från myntväxlaren till väskan.

När siste man gått av slog bakdörrarna igen och bussen avgick med hygglig fart! I sista stund fick jag fatt i ratten och lyckades på något sätt få iväg en fot mot brompedalen innan något kom i vägen. Där lärde jag mig en läxa. Tomgången var alltså tillräckligt hög för att lossa dörrbromsen utan att gaspedalen behövde tryckas ned.

Bakdörrarna hade trampkontakter på Capitolerna, det var ett härligt klapper när det var många avstigande, ett ljud man skulle haft inspelat.

/Ted

yngrot

Jo men dörrbromsen underlättar ju för dig som förare oxå eller hur?? Du slipper ju sitta och fippla med foten på bromspedalen eller dra åt p-bromsen iaf i stadstrafik är ju dörrbromsen ett bra hjälpmedel ihop med fotocellstyrda bakdörrar...man skonar ju ryggen när man kan vrida på stolen och betjäna kunder sen när allt är klart blinka vänster och gasa på. Men som exempel på bussar som inte har dörrbroms i stadstrafik finns ju Köpenhamn vi hade en såm i Borås som demovagn och då tänkta jag hur fxa de att köra utan dörrbroms och fotocellstryda dörrar med fullt av folk i bussen ser man ju inte vad som händer vid dörrrarna...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 maj 2008, 21:08:14 PM
Men så fort man vrider stolen bör man ju ansätta p-bromsen, släpper dörrbromsen i en sådan situation kan otäcka saker hända, det kan vi som varit med om det intyga

Fast det hänger ju inte på att dörrbromsen är farlig som uppfinning, utan att du (säkert med all rätt) anser att P-bromsen är tryggare och säkrare än dörrbromsen.

yngrot

Jo sådant har även jag varit med om men då har det ju berott på för klen dörrbroms och en gång både dörrbroms och p-broms för klen!!  Då vart det vagnbyte fort det kan jag lova...  annars är dte ju bara fördel med dörrbromsen  det dumma är ju om det finns bussar som har och vissa bussar som inte har dörrbroms så är det ju hos oss tyvärr...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 21 maj 2008, 23:02:14 PM
Fast det hänger ju inte på att dörrbromsen är farlig som uppfinning, utan att du (säkert med all rätt) anser att P-bromsen är tryggare och säkrare än dörrbromsen.

Dörrbromsen är inte farlig, men invaggar vissa i en falsk säkerhet när de väl vant sig vid att den "alltid" finns där och fungerar. Det blir minst sagt otrevligt den dag sådana förare kör en buss utan (eller med dålig) dörrbroms.

Jonas M. Bobjörk

#57
Var med om nyligen om en OmniLink som rullade bakåt på hållplats när några höll på lasta av barnvagn.
Var bara vid den hållplatsen det skedde, inte före och inte efter, och inga fler gånger vid den hållplatsen...
Tur att jag alltid släpper upp försiktigt. tryckte ner bromspedalen igen.

Ang. fordonsförändringar, som var ursprungsämnet, så ser de ut såhär:

Lidingö -> Söderort: 5162, 5163, 5164, 7107
Söderort -> Lidingö: 5281, 5282, 5296, 5297. Den sistnämnda passade nån på att backa in i en blåbuss/container innan man skickade upp den till oss...
Ser fint ut med blåa repor, avsaknad av lack samt sprucken motorlucka...

Edit: Blev för mycket 51-vagnar :)

Ersa

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 21 maj 2008, 13:34:30 PM
Ang. att ha driven i så har jag aldrig hört att man ska ha driven i. Tvärtom.
Dessutom tjuter grindsummern så högt att man inte kan meddela föraren eventuella brister på fordonet...

En sak ingen kommenterat är: Har inte innerstadsbussarna denna summer? Och struntar förarna i så fall fullständigt i denna?

Det ska vara som i Solaris Urbino, där en stor orange 21W-lampa blinkar ovanför förarplatsen samtidigt som en stark signal a'la Väckarklocka drar igång när du öppnar grinden innan du lagt i handbroms och lagt ut växeln.  ;D

Jonas M. Bobjörk