Bussförändringar på Lidingö

Startat av Jonas M. Bobjörk, 14 maj 2008, 21:19:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Jag förstår faktiskt inte vad ni blir så upprörda över, vad spelar de för roll om driven ligger i 2 minuter, automatlådan ligger ju ändå inte och driver som den gör på en personbil

Leif D

Citat från: homer skrivet 16 maj 2008, 22:50:28 PM
Jag förstår faktiskt inte vad ni blir så upprörda över, vad spelar de för roll om driven ligger i 2 minuter, automatlådan ligger ju ändå inte och driver som den gör på en personbil


Jadu, inte för att jag vill hetsa upp mej för det du skriver, inte stor idé med det, för egentligen är ju hela tråden totalt tolkig.
Redan grunden att folk lämnar bussar utan att dra handbroms och annat, växel i med mera, är ju så horibelt så det är inte sant.

Gör någon sådan, så är det enligt min menig, god grund för uppsägning. Sånt får ju bara inte förekomma, detta ska ju vara yrkesförare.

Att lämna förarplatsen med växel ilagd (eller ej dragen handbroms) är ju en dödssynd. Det här är ju inte fråga om att växellådan klarar att stå på driven en stund eller ej, utan det är en säkerhetsfråga. 

Näckrosbuss tog ju fram en utrustningsspec som man bl.a. köpet en del vagnar som nu går i Storstockholm på. Dessa härstammar från östergötaland, sörmland och örebro.   På dessa måste växeln läggas ur och handbromsen dras för att grindsummer ej ska ljuda vid öppning. Fotbromsen måste vara nertryckt då växeln läggs i D-läge, annars går den ej i. Vänster blinkers måste användas för att dörrbromsen ska släppa.
Dessutom infördes regeln att motorn alltid ska vara avstängd då avlösning sker. 
Allt detta små bra finesser och regler för att höja säkerheten. Tyvärr försvann mnog en hel del av detta säkerhetstänkande vid den sammanslagning som skedde med SL-buss, då Busslink bildades.
;-)

Karsten

Citat från: homer skrivet 16 maj 2008, 22:50:28 PM
Jag förstår faktiskt inte vad ni blir så upprörda över, vad spelar de för roll om driven ligger i 2 minuter, automatlådan ligger ju ändå inte och driver som den gör på en personbil


Det handlar direkt inte om det, utan att man lämnar förarplatsen med växeln i. Det förekommar bussar utan fungerande/svag/dålig dörrbroms eller parkeringsbroms, och om växellådan driver samtidigt så sticker bussen helt enkelt iväg. Grundläggande säkerhetstänkande kallas det, och om det dessutom är livsförlängande för växellådan (i det här fallet) så finn det ingen anledning att inte lägga ur drivningen på ett herrelöst tungt fordon.  

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 16 maj 2008, 23:16:45 PM

Näckrosbuss tog ju fram en utrustningsspec som man bl.a. köpet en del vagnar som nu går i Storstockholm på. Dessa härstammar från östergötaland, sörmland och örebro.   På dessa måste växeln läggas ur och handbromsen dras för att grindsummer ej ska ljuda vid öppning. Fotbromsen måste vara nertryckt då växeln läggs i D-läge, annars går den ej i. Vänster blinkers måste användas för att dörrbromsen ska släppa.
Dessutom infördes regeln att motorn alltid ska vara avstängd då avlösning sker. 
Allt detta små bra finesser och regler för att höja säkerheten. Tyvärr försvann mnog en hel del av detta säkerhetstänkande vid den sammanslagning som skedde med SL-buss, då Busslink bildades.

Men nu är vi ju tillbaka där vi började. Det är ju utrustningar som dessa som gör allt folk slutar använda sitt eget säkerhetstänkande och sunda förnuft och i stället förlitar sig på att "någon teknisk grej" förhindrar att jag gör bort mig.

JDS

#34
Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:33:19 PM
Men nu är vi ju tillbaka där vi började. Det är ju utrustningar som dessa som gör allt folk slutar använda sitt eget säkerhetstänkande och sunda förnuft och i stället förlitar sig på att "någon teknisk grej" förhindrar att jag gör bort mig.

Ja, det är teknikernas lekstuga. Riskanalyser omfattar som regel bara den nya uppfinningen. Man är däremot väldigt dålig på att göra riskanalyser på hur befintliga uppfinningar påverkas när en ny uppfinning uppfinns. Och/eller så brukar man tycka att felet är att man inte implementerar den nya uppfinningen tillräckligt fort, när det ur ett samhällsperspektiv faktiskt var minst lika fel att uppfinna den överhuvudtaget!

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 23:27:57 PM
Stänga av motorn vågar man knappast göra om det inte är fråga om ett längre stopp, den kanske inte startar igen.

Jasså ???
Förstår faktiskt inte hur du menar nu.....
Går inte bussen igång i det läget, är det knappast mitt problem som förare. Då är underhållet åt h---te....
Så då får väl bussen stå där och ägaren får se till att den går att lita på.
;-)

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:33:19 PM
Men nu är vi ju tillbaka där vi började. Det är ju utrustningar som dessa som gör allt folk slutar använda sitt eget säkerhetstänkande och sunda förnuft och i stället förlitar sig på att "någon teknisk grej" förhindrar att jag gör bort mig.

Jag håller faktiskt inte med om det där.....
Väl fungerande hjälpmedel, det ska man ha, däremot ska det inte vara hemgjorda halvmesyrer som bara blir till besvär.
Eftersom jag själv körde buss då dessa vagnar kom, så vet jag att det fungerade utmärkt.
Möjligen är jag väl allt för yrkesskadad av annan verksamhet, där högt säkerhetstänkande, såhär nästan 8 år efteråt ibland känns som en yrkesskada.

Men visst, lyckas man få det att fungera utan dessa hjälpmedel, så visst, då är det säkert bra.
;-)

Krille

Hmm , är det bara jag som håller en fot på den vänstra pedalen när man växlar in och ur,
lossar och ansätter parkeringsbromsen och dylikt?
Då bör man slippa fenomenet att fordonet rullar bakåt i allafall...

/K

Nico


Citat från: Krille skrivet 17 maj 2008, 09:23:41 AM
Hmm , är det bara jag som håller en fot på den vänstra pedalen när man växlar in och ur,
lossar och ansätter parkeringsbromsen och dylikt?
Då bör man slippa fenomenet att fordonet rullar bakåt i allafall...

Förhoppningsvis inte, var inne på samma sak själv på sida 2. Att stänga av motorn vid ett snabbt förarbyte (med bägge parter på plats) är nog lite väl mycket överkurs. Däremot så borde det som sagt inte vara några problem att lägga ur växeln och dra i handbromsen. I de allra flesta fall så ansätter man ju av gammal vana färdbromsen innan man gör så mycket annat så risken för rullning mm. är nog ganska obefintlig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 maj 2008, 09:33:46 AM
En stor obegriplig sak man gör inom SL-området, åtminstone i innerstan (när jag körde där för några år sen) är att man lägger i handbromsen, men inte ur växeln vid avlösningar.

I Umeå ljuder summern om inte N-läget är valt innan man öppnar grinden, även om handbromsen är åtdragen.

Magnus_J

Citat från: Krille skrivet 17 maj 2008, 09:23:41 AM
Hmm , är det bara jag som håller en fot på den vänstra pedalen när man växlar in och ur,
lossar och ansätter parkeringsbromsen och dylikt?

Nej, det gör jag med av vana.

Fredrik Gelin

Citat från: Krille skrivet 17 maj 2008, 09:23:41 AM
Hmm , är det bara jag som håller en fot på den vänstra pedalen när man växlar in och ur,
lossar och ansätter parkeringsbromsen och dylikt?
Då bör man slippa fenomenet att fordonet rullar bakåt i allafall...

/K
Nej, antagligen inte eftersom det krävs på en hel del bussar för att man skall kunna byta från back/drive till neutral och vice versa...
Men faktum kvarstår att det främst i Stockholms innerstad är kutym och en oskriven regel att man lämnar över bussen med driven i och p-bromsen åtdragen.
En förare av idag klarar ju i princip inte mer än att möjligen hålla i ratten och gasa/bromsa om man skall tro fordonstillverkarna och de som specar bussarna för åtminstone Stockholms lokaltrafik...
//Fredrik

Andy

Ett kort citat från "hemliga" företagsdokument:

CitatNär du blir avlöst:
Lägg i handbromsen. Låt växeln ligga i.

Så står det. Mest för att alla ska göra likadant. Jag har aldrig kört en buss med undermålig parkeringsbroms, så någon stor risk för att bussen skenar iväg ser jag inte. Då är risken mycket större att bussen rullar bakåt någon meter (och kanske träffar en människa) när föraren släppt parkeringsbromsen och flyttar foten åt höger med neutralen i. Ni med säkerhetstänkande borde kanske tänka en gång till...

Krille

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 maj 2008, 17:24:12 PM
En förare av idag klarar ju i princip inte mer än att möjligen hålla i ratten och gasa/bromsa om man skall tro fordonstillverkarna och de som specar bussarna för åtminstone Stockholms lokaltrafik...
//Fredrik

Precis, och den synen bidrar knappast till att höja yrkets status...

/K

Nico


Citat från: Andy skrivet 19 maj 2008, 18:25:38 PM
Ett kort citat från "hemliga" företagsdokument:

Så står det. Mest för att alla ska göra likadant. Jag har aldrig kört en buss med undermålig parkeringsbroms, så någon stor risk för att bussen skenar iväg ser jag inte. Då är risken mycket större att bussen rullar bakåt någon meter (och kanske träffar en människa) när föraren släppt parkeringsbromsen och flyttar foten åt höger med neutralen i. Ni med säkerhetstänkande borde kanske tänka en gång till...

Nja, det ska nog till en bra brant lutning för att rulla bakåt så fort. Tumregeln, sett ur ett rent säkerhetsperspektiv och oavsett maskin, bör alltid vara att man kopplar ifrån all drivning när man avhänder sig den direkta kontrollen över maskinen ifråga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman