Udda Säffle - Vet någon något?

Startat av Jan Nilsson, 06 april 2008, 20:05:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

michael k

volvos 10lityersmotorer har väl aldrig varit nåt aftt hänga i granen
slöa dåligt användbart varvtalsområde
testa och köra uppför klevaliden i huskvarna med sådant sunk :(

Jan Nilsson

Lars, den här lastbilsväxellådan måste väl vara bättre i tillförlitlighet i alla fall? Jämfört med G7 alltså.


Jan Nilsson

Tänkte ringa Säffle i morgon och kolla detta med framrutan. Om det finns. Syrran från 1995 har hel framruta. Undrar om den kunde passa? Är bussen så udda att det inte finns rutor vill man inte ha bussen. (Har man tur finns det kanske en begagnad i Kina enligt tidigare inlägg)
Sen har vi det här med priset.

Jan Nilsson

Lars, på denna låda lär man väl slippa kabelskoproblem och fukt i elektroniken i alla fall. Sen vet man inte mycket om mekaniken kanske då den tydligen knappt existerat i bussar.
Vad för sorts lastbil mötte du den i?

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2008, 21:14:34 PM
Normalt är den motorn ingen höjdare alls, och inte tillsammans med A/C, men nu talar vi ju om en kort och "lätt" i alla fall innan ni plockat in en massa prylar.

Jaha det var lastbilslåda? den var inte alls vanlig i bussarna, minns att Swebus 3363? en Kystlinjebuss hade den som ny, men fick ZF automat sedan, dessutom ett någon provbuss Carrus Fifty till Jämtlandsbuss, annars var det ju genomgående G7, Kristianstad-Halmstadsfolket här på forumet kanske kan kommentera driftsäkerheten vad gällde fd 3363


3363 hade ZF 5HP590 automat, medan däremot hade G8MGS range manuell.
Den senare har jag f ö provkört.
JB 344, senare Swebus 5344 hade en dito låda.

/Christian

Jan Nilsson

Aha, FL7, lite lättare ekipage.

Om du hade varit i mina tofflor, ungefärligen vilket pris skulle du ha ansett vara bra som slutresultat?

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2008, 22:53:01 PM
Jaha ja.

Tror det fallit bort ett inv nr i din text.
Det borde vara 3374 du menade och då hittade jag den i listorna, det var ju nästan rätt, det var ju en Kystlinjebuss... och den var väl också högbyggd precis som Jan:s objekt?


Ja, precis 3374 menade jag och den var högbyggd.

/Christian

Jan Nilsson

De va huggarn! Man kunde ju tro att "min buss" bara tappat bakre delen och någon limmat dit en ny akterspegel.
Var det här alltså prototyper som aldrig slog eller aldrig massproducerades av andra anledningar?

Prisläget på den här bussen är ju mer lämpligt för vår synnerligen glesa och "olönsamma" trafik än den dyraste bussen vi funderade över och förkastade i veckan. En Van Hool 1998. Sen är det ju så att man kan ta lite "Hedenhös" när man kanske gör var sin långresa per år, plus lite småturer. Inte direkt yrkesmässig trafik. Det är i alla fall ett visst fall framåt när man jämför med vår gamla pärla till B58. *s*

Jan Nilsson

Lars, jag är full av beundran för dig. Liksom av oro för rutan. Om färre än tio bussar levererats med denna frontruta så känns det lite pirrigt. Får höra vad Säffle säger i morgon.

Vi har inte gett något bud, men har fått en liten sänkning. 

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2008, 23:01:50 PM
Christian hade vänligheten att bifoga ett foto också.


Undrar om inte denna tom  var på samma bussutställning som Jan:s tilltänkta 11 meters buss?

Det hade jag också..





//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan Nilsson

Trevligt Bussmicke...

Intressant att se att PHX380 har 34 hk mindre än den oledade på Orust. Men utväxlingen skilde väl också.

Jan Nilsson

Enligt Svens. busshistoria hade PHX 380 252 hk och PMO 472 har 286 enligt samma källa. Bilregistret hyser inte längre PHX 380.

Jan Nilsson

Böjer mig ögonblickligen. Hade gärna bytt motor med storasyster, bara den gått lika lite. Omkring 50 000.

Jan Nilsson

Lars, du skrev tidigare om "halvfabrikat" som levererades till linjetrafiken. Vilka bussar tänkte du på då?

Jan Nilsson

Så bilprovningen bryr sig inte om vilken pannkaka som sitter där under?