Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]

Startat av Buzzlover, 18 november 2019, 13:45:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Walter

Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 18:59:59 PM
Nu ska man väl inte ta det som självklart att alla landets invånare främst folk som inte har någon kännedom om hur det är att bo på en ö ska ha kännedom om dessa minst sagt udda besiktningsregler.

Nej men varför då ifrågasätta det andra känner till? Tacka för ny kunskap istället
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Citat från: Walter skrivet 19 november 2019, 22:07:13 PM
Nej men varför då ifrågasätta det andra känner till? Tacka för ny kunskap istället
Jag frågade varför ska besiktningspersonal ta sig ut till öarna? Det normala är väl att fordonsinnehavare tar sig till en besiktningsanläggning och har man nu på något vis lyckats ställa upp ett fordon på en isolerad ö utan bro och färjeförbindelser så borde man ju kunna förflytta fordonet därifrån också.
Fick svaret: Tillvägagångssättet att man skickar ut besiktningsmän till öar är ju knappast någon nyhet, utan detta har man ju gjort i många decennier.
Det var inget svar på min fråga, det var en information om att man gjort så i många decennier.
Mitt svar på det som du ju har citerat här var ett försök att diskutera detta, ska jag tacka för ny kunskap istället för svaret som jag aldrig fick på min fråga?

HB

Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 22:49:36 PM
Jag frågade varför ska besiktningspersonal ta sig ut till öarna? Det normala är väl att fordonsinnehavare tar sig till en besiktningsanläggning och har man nu på något vis lyckats ställa upp ett fordon på en isolerad ö utan bro och färjeförbindelser så borde man ju kunna förflytta fordonet därifrån också.


Visst kan man flytta fordonen från ön och till en besiktningsstation, men merarbetet blir väldigt stort liksom också miljöbelastningen. Färjor ska hyras in och fordon ska köras långa sträckor. Mycket enklare att en besiktningsman åker i andra riktningen i stället. De flesta fordon som hamnat på en ö blir ju också kvar på ön resten av sin tekniska livslängd.
Att fordonen också rullar betydligt mindre per år och i synnerligen låga farter har ju flera andra redan belyst.
Att bo på en ö innebär i många fall betydande problem framförallt kopplat till transporter. Att samhället försöker förenkla för dessa människor är väl bra både utifrån den enskildes perspektiv och för samhället. Jag hoppas därmed att du fått svar på din fråga.
/Henrik, ö-bo på ö utan bilfärja eller broförbindelse/

Buzzlover

Citat från: Kristofer skrivet 18 november 2019, 14:48:40 PM
Just nu trafikeras inte linje 489, men den lär komma igång till vintern. Tiderna finns bara i Waxholmsbolagets tabell 14, och linjen trafikeras normalt bara under vinterturlistan eftersom man inte vill bryta ränna norr om Berg.
Kommer den dock göra det nu i vinter, utan att gå in för mycket på mätarställning igen verkar de konstigt om linjen gått under de senaste åren och mätarställningen inte rört på sig.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

zjbus

Citat från: HB skrivet 20 november 2019, 05:58:36 AM
Visst kan man flytta fordonen från ön och till en besiktningsstation, men merarbetet blir väldigt stort liksom också miljöbelastningen. Färjor ska hyras in och fordon ska köras långa sträckor. Mycket enklare att en besiktningsman åker i andra riktningen i stället. De flesta fordon som hamnat på en ö blir ju också kvar på ön resten av sin tekniska livslängd.
Att fordonen också rullar betydligt mindre per år och i synnerligen låga farter har ju flera andra redan belyst.
Att bo på en ö innebär i många fall betydande problem framförallt kopplat till transporter. Att samhället försöker förenkla för dessa människor är väl bra både utifrån den enskildes perspektiv och för samhället. Jag hoppas därmed att du fått svar på din fråga.
/Henrik, ö-bo på ö utan bilfärja eller broförbindelse/
Tack för din information, alla mellan Ystad och Haparanda kan inte förväntas vara insatta i hur det fungerar med transporter och besiktningar av fordon till/från skärgårdsöar. Så som du och andra bor är enda förbindelsen med fastlandet alltså en passagerarfärja eller kanske en annan mindre färja enbart för PB, MC etc.
Ja förenklingen är förstås bra och jag har fått svar på min fråga.
Mvh zjbus


zjbus

Citat från: Buzzlover skrivet 20 november 2019, 10:45:05 AM
Kommer den dock göra det nu i vinter, utan att gå in för mycket på mätarställning igen verkar de konstigt om linjen gått under de senaste åren och mätarställningen inte rört på sig.
Antingen är vägmätaren manipulerad eller så är mätarställningen inte kontrollerad vid besiktningarna.

zjbus

Citat från: Olle skrivet 20 november 2019, 18:31:31 PM
1106 gick åtminstone 2017

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69652.msg487198#msg487198

och 2018

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=72116.msg503838#msg503838
Tack för dina länkar som ju visar att bussen har rullat så antingen är vägmätaren manipulerad eller så är mätarställningen inte kontrollerad vid besiktningarna.

Bussmicke

Eller så är inte aktuell mätarställning införd i registret..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E


zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 november 2019, 20:54:43 PM
Vägmätaren står sannolikt stilla
Det är väl fordonsägarens ansvar att den fungerar och har den inte gjort så från 2015-2019 så har det ju verkligen funnits gott om tid att åtgärda felet.
Det är väl dessutom en sak som ska funktionskontrolleras vid besiktningen?