Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Bussnack / SV: Vilka är stombusslinjerna i Göteborg?
« Senaste inlägg av Lars_L skrivet 23 januari 2018, 23:11:42 PM »
Eftersom det ställdes en fråga om Stockholm, så kan man ju säga att det inte alls fungerar. Uppehållen vid de tunga stationerna i Stockholm blir väldigt tidsödande - även om man ibland försöker ha värdar som "blippar" biljetter även vid den bortre bakdörren.

Det är inte bara ett problem i innerstaden. Exempelvis på Tvärbanan vid Sundbyberg, så kan en 113 med ett trettiotal påstigande, försena Tvärbanan med några minuter, eftersom påstigningen tar sådan tid. Så tillsammans med spårväg är det en riktigt dålig lösning.

En stor orsak till längre körtider i Stockholm - förutom mer köer i trafiken, är ju att viseringen tar så pass mycket längre tid i Stockholm nu än på de gamla magnetkortens tid, där man bara behövde visa upp kortet för föraren visuellt. Även när man hade kvar möjlighet att köpa resor kontant på bussen, gick det ju ganska fort och ungefär på samma tid, som när "blippandet" misslyckas för var tionde påstigande....

Sedan finns det ju sämre system än Stockholms. Hur UL klarar av det med sitt gamla system där det tar 5-6 sekunder innan viseringsapparaten reagerar är ju också ett mysterium.

Nä, börjar Göteborg med detta, så är man nog illa ute. Om folk inte gör rätt för sig, är det ju mer kontroller man ska ha. Men det fungerar inte om alla ska blippa sina biljetter. Inte minst så kostar det en del då det behövs fler omlopp för att klara tidshållningen.
2
Bussnack / Arriva 6234
« Senaste inlägg av Hobgoblin skrivet 23 januari 2018, 22:38:48 PM »
En Täbybuss på 508:an är inte så ovanligt.

RRS 463
3
Bussnack / SV: Vilka är stombusslinjerna i Göteborg?
« Senaste inlägg av Harald Nordius skrivet 23 januari 2018, 21:07:59 PM »
Nån gång på 90-talet infördes att man skulle gå på fram och visa biljett för föraren på bussarna. Sedan infördes stombussarna som skulle låtsas vara spårvagnar och därför fick samma regler som dessa, d.v.s. påstigning i alla dörrar och total självbetjäning. Men eftersom allmänheten till skillnad från Västtrafiks tjänstemän inte anser att det finns olika sorters bussar så började man gå på i alla dörrar på alla bussar. Då gav man upp och tillät detta på alla busslinjer i Göteborg. Det gäller dock inte på linjer mellan Göteborg och andra kommuner. Men det är förstås också svårt att upprätthålla, särskilt som man i vanlig ordning inte klarar av att uttrycka sig tydligt och konsekvent. På en del ställen står det Göteborgs kommun, men på andra Göteborgs stadstrafik som inbegriper Mölndal och Partille.

Vilka linjer som anses vara stombusslinjer framgår av denna karta: https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/linjenatskartor/sparvagn/linjekarta-for-sparvagn-och-stombussar.pdf

Enda skillnaden mellan stombusslinjer och andra busslinjer numera är väl att stombussarnas linjenummer är svårare att se på hållplatskyltarna eftersom de har annan färg som ger dålig kontrast.
4
Bussnack / SV: Vilka är stombusslinjerna i Göteborg?
« Senaste inlägg av Bussemil skrivet 23 januari 2018, 20:57:01 PM »
Hej, vad jag har förståt så är det nu linjerna 16 17 18 19 25 50 52 & 60 som räknas som stombusslinjer.
5
Bussnack / SV: Vilka är stombusslinjerna i Göteborg?
« Senaste inlägg av Matti1524 skrivet 23 januari 2018, 20:15:59 PM »
" Nu går folk på i alla dörrar på alla linjer "   Det här är gammal Göteborgskultur  ::)
Så här har det fungerat dem senaste 43 åren , vad jag vet !  :)
6
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: 59:an - tre veckor kvar
« Senaste inlägg av christian berg skrivet 23 januari 2018, 20:00:14 PM »
Tack Micke,

fina bilder! Jag har för mig att H2 6484 inte så ofta gick i linjetrafik utan att den och 5714 främst gick i beställningstrafik. Har för mig att den blev kvar i Hornsberg även efter det att miljözonen stoppade de flesta H2 i januari 1997. Kul med H50 också.

Hälsningar

Christian B
7
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: Högertrafiksbussen Scania CR 76
« Senaste inlägg av Peter Öden skrivet 23 januari 2018, 19:41:25 PM »
Hej !

MSS 201 i Malmö kom under 1966, den saknar det blanka jubileumshornet i fronten.
Även CF 76 fick detta under 1966.

Mvh Peter Ö
8
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: En stadsbuss i Falkenberg
« Senaste inlägg av Peter Öden skrivet 23 januari 2018, 19:37:09 PM »
Hej !

Larvikaren du menar Bengt H. är väl 1304 Scania-Vabis BF 56.

Mvh Peter Ö
9
Bussnack / Vilka är stombusslinjerna i Göteborg?
« Senaste inlägg av janjoh skrivet 23 januari 2018, 19:23:24 PM »
Hej, ingen ny busstrafik detta just för stunden men ändå något jag funderat på länge. Någon som vet om linje 25, 52 och linje 60 numera räknas som stombusslinjer och påstigning får ske i alla ingångar? Tidigare räknades endast linje 16, 17,18 och 19 till dessa och det var påstigning i samtliga dörrpar. Nu går folk på i alla dörrar på alla linjer. De diskuterar detta nu inför nya biljettkontrollen som införs 1/4 2018. De blir tuffare då för fuskåkare med fler kontrollanter och en förändrad kultur där folk ska stämpla sina resebevis. Men frågan är om de hjälper  i ett så öppet system så folk kan smita på över hela stan.. Folk går ju bara av och tar bussen bakom eftrsom de är så tät turtäthet på många linjer.
Någon som har funderingar eller förslag på hur de kan dela med spårtrafik och få snabb påstigning som fungerar i Stockholm? Hur kan de fungera på stombusslinje 3 och 4 där alla visar sina biljetter. De kollar ju ändå biljetter relativt regelbundet i förarhytten. Men samtidigt har bussarna i Göteborg fler resenärer än i Sthlm på många linjer där, och spårvagnstrafiken är undermålig på sina ställen och obefintlig i andra. Exmplevis finns ingen på norra älvstranden eller till Hisings Backa där det i båda stadsdelarna byggs enormt nu och spårvagnarna verkar inte ska byggas ut mera i Göteborg.
10
Vägforum / SV: Z på nummerplåten
« Senaste inlägg av Walter skrivet 23 januari 2018, 19:21:17 PM »
Jag har märkt ett system när man nyregistrerar fordon:

Först tar man personbilar mm fordon under 3,5t. Verkar som att tillverkarna vid efterfrågan om förregistreringar tilldelas serier - långa rader med samma modell med samma begynnelse i registreringsnummer med bokstäver och första siffran finns.

Senare tas fordon över 3,5t. Tex är man nu och förregistrerar sådana på YLF, och dessa hänger alltid efter i serierna, antagligen för att man får in sökningar om förregistrering betydligt senare.

På biluppgifter.se kan man söka fram om man tex skriver ZBB0 så får man alla i det hundratalet - och kan på så sätt få upp hur långt man hunnit. Via antalet som står längst upp kan man se om serien är besatt av tunga fordon eller inte...brukar ofta vara ca 70 fordon som besätts av lättare fordon i början.

Genom att skriva in ZEY på biluppgifter.se fick jag fram att allra högsta numret just nu är ZEY037

När Z är slut kan man anta att man återbesätter lediga kombinationer tidigare än Z. Just nu är det nästan inget alls som återbesätts - åtminstone inte på tunga sidan...endast enstaka

Uffe


Jag tror du är inne på rätt spår men om det var så fullt ut skulle alla tunga fordon ha höga siffror men det finns såväl personbilar med höga nummer och tungafordon med låga nummer. Jag tror mer på Tommys variant. Minus bil har ett regnummer där det är lediga kombinationer på båda sidor. Min bil är en i en lång serie som förregistrerades samtidigt men inte i en lång rad utan mer i omgångar att säga.
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10