Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: at1981 skrivet 09 juni 2015, 07:07:02 AM

Titel: Om Sverige inte gått med i EU?
Skrivet av: at1981 skrivet 09 juni 2015, 07:07:02 AM
Hejsan!


Om Sverige inte hade gått med i EU!
Tror ni att det hade funnits fler långa busslinjer än vad det gör idag eller att man ändå försökt dela upp långa linjer i olika mindre delar?
Titel: SV: Om Sverige inte gått med i EU?
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 juni 2015, 07:25:51 AM
Citat från: at1981 skrivet 09 juni 2015, 07:07:02 AM
Hejsan!


Om Sverige inte hade gått med i EU!
Tror ni att det hade funnits fler långa busslinjer än vad det gör idag eller att man ändå försökt dela upp långa linjer i olika mindre delar?

Har nog ingen koppling till det. Visst, EU:s krav på färdskrivare på längre linjer kan ju ha viss marginell effekt på utförarnas vilja till långa linjer - men det är ju ändå kollektivtrafikmyndigheterna som har stått för huvuddelen av planeringen av linjenätet. Sedan gäller väl även de reglerna inom EES-avtalet antar jag.

Så - nej, det har nog ingen betydelse. Snarare handlar det om trender och vem som bestämmer över linjenätet. Det är väl så att trafikplanerare som förläser sig på teoretisk litteratur och gör samhällsekonomiska beräkningar kommer alltid fram till att långa linjer är jättebra: Färre byten ger större resenärsnytta. För den som utför trafiken är det egentligen tvärtom. Långa linjer gör det framförallt svårt att hålla körtiderna (utan för långa ineffektiva hålltider längs linjen) och längre tomkörningssträckor. Men det finns generellt en sådan trend i dag att vilja skapa långa linjer (se bara SL:s förslag på stomlinjer - eller exemplet Köpenhamn där många linjer blivit längre på senare tid, då man lagt ihop flera linjer.)

Tekniken där det är ganska lätt att byta linjenummer digitalt har väl också medfört att då det förr var ganska praktiskt med att en buss körde samma linje hela dagen, spelar sådant ingen roll alls idag. Då kan det vara bättre att ha två linjer med ett par minuters mellanrum mellan ankomst/avgång som kan köras av samma omlopp, men inte behöver göra det, än att ha en lång linje som får samma punktlighet, men skapar sämre effektivitet i längre tomkörningssträckor och i praktiken ofta mindre effektiva omlopp då för många avlösningar är både en riskfaktor (vid förseningar) och även tar tid i sig (behövs viss tidsmarginal). Det gör att man helst bara vill ha avlösning i samband med schemalagd paus eller rast. Sådant blir svårt om linjesträckningen redan börjar sträcka sig över 65-70-minuter.

Titel: SV: Om Sverige inte gått med i EU?
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juni 2015, 10:58:18 AM
Det är ju lätt att titta på Norge. Inte EU-medlem, men har ändå samma körtider, arbetstider och upphandlingar som oss. Så att enbart se EU som någon slags "skurk i dramat" blir lite fel.
Om vi skulle kunna ha tillåtit längre körsträckor/körtider och längre arbetsdagar än dagens nivå, så tror jag att förarbristen skulle ha varit stor, och rekryteringen skulle bli svår. Då "mannen på gatan" numera önskar korta ner sin 8-timmars arbetsdag till 6-7 timmar, så räcker det väl mer än väl med dagens 13 timmars ramtid/arbetsdag för dagens chaufförer? Längre linjesträckningar skulle ju knappast automatiskt förkorta dagens personalbelastning.
Titel: SV: Om Sverige inte gått med i EU?
Skrivet av: AL skrivet 10 juni 2015, 09:36:11 AM
Men är det inte så att man i Norge antar och efterlever en hel del av de regler som uppsätts av EU för EU-länder?
Titel: SV: Om Sverige inte gått med i EU?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2015, 09:51:52 AM
Citat från: AL skrivet 10 juni 2015, 09:36:11 AM
Men är det inte så att man i Norge antar och efterlever en hel del av de regler som uppsätts av EU för EU-länder?

Jodå, nästan fler EU-regler efterlevs där, än här i Sverige!