Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 24 oktober 2018, 20:09:55 PM

Titel: SL 6900
Skrivet av: Hasse L skrivet 24 oktober 2018, 20:09:55 PM
(https://i.postimg.cc/15vcSk4t/6900-508-Solnav-B.jpg)
ALB 305 - Volvo B58/Hägglunds 1967 - SL H80 6900.

Samma vagns- och linjenummerkombination kan ses även i dessa yttersta av tider:
(https://i.postimg.cc/PrXzBXX9/6900-508-Inverness-B.jpg)
YKF 479 - Arriva 6900.
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Tommy E skrivet 24 oktober 2018, 21:51:55 PM
Kul och skarpsinnigt att notera detta! En ännu svårare utmaning är två bussar med samma registreringsnummer och samma linjenummer...  ;)
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: yngrot skrivet 24 oktober 2018, 22:39:02 PM
Snyggt  Hasse   
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Peter Rost skrivet 25 oktober 2018, 07:15:52 AM
Instämmer!

Några dagar senare, den 31/8-1975 invigs tunnelbanans blå linje. - I samband med den då nya tunnelbaneförbindelsen ändras busstrafiken i Solna, och Sundbyberg. En del linjer försvann andra tillkom.

//Peter
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 oktober 2018, 12:38:11 PM
Ja vagnarna på den äldre bilden är klart Mycket mer intressanta än den undre..
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Rolle skrivet 25 oktober 2018, 13:06:28 PM
H 80  Alltid intressanta. Gick inte 6900 som nattvagn +PV-turer.
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Frippe skrivet 26 oktober 2018, 09:09:42 AM
... och H32:an längst bak borde välrimligen trafikera linje 511? Som strax skulle försvinna?
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Hasse L skrivet 26 oktober 2018, 09:27:24 AM
Citat från: Frippe skrivet 26 oktober 2018, 09:09:42 AM
... och H32:an längst bak borde välrimligen trafikera linje 511? Som strax skulle försvinna?
Javisst, efter Järvabanans tillkomst (31/8 var det väl?) blev bara 507 till N Bantorget och 513 till Karolinska kvar längs Solnavägen. 513 kom så småningom att ersättas av 506 på denna sträcka.
/H
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 26 oktober 2018, 13:57:24 PM
Smaken är som baken men MAN-bussen är ju en miljon gånger snyggare än H80-bussen.  ;D

Det verkar vara norm på alla kollektivtrafikforum att man ska gilla allt som är gammalt.

Båda bilderna var dock toppen!
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 26 oktober 2018, 20:29:24 PM
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 26 oktober 2018, 13:57:24 PM
Smaken är som baken men MAN-bussen är ju en miljon gånger snyggare än H80-bussen.  ;D

Det verkar vara norm på alla kollektivtrafikforum att man ska gilla allt som är gammalt.

Båda bilderna var dock toppen!

BM/MN har ju en särskild avoghet mot MAN,men här skriver han lite snyggt"intressant"i a f ;)
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Stefan P skrivet 27 oktober 2018, 11:03:14 AM
Hej

Visst var bussarna snyggare förut. De fungerade bättre utan all elektronik, det fanns en spak för värme och det fungerade bättre.

Med vänlig hälsning Stefan P
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 27 oktober 2018, 12:19:50 PM
Citat från: Stefan P skrivet 27 oktober 2018, 11:03:14 AM
Hej

Visst var bussarna snyggare förut. De fungerade bättre utan all elektronik, det fanns en spak för värme och det fungerade bättre.

Med vänlig hälsning Stefan P

Tja det är ju som sagt en smak- och vanesak. Gå ut o fråga ungdomar eller vuxna under 40 år så är jag rätt säker på att den stora majoriteten skulle säga att MAN-bussen både är snyggare och bättre att åka med.

Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Nico skrivet 27 oktober 2018, 13:52:40 PM
Allt är relativt. Vad som är snyggare är ju subjektivt och för många som inte minns hur det var för 40 år sedan så blir det ju svårt att jämföra. Dagens "lådor" sedan är dock enligt mig ganska likriktade i sin utformning. Var lite mera frihet i lösningarna och utseendet förr. Ibland försöker man dock, som t.ex. lösningen med mycket låga sidorutor på förarsidan på den faceliftade MB Citaro. En kul gimmick som blir lite annorlunda.

Vad som är bättre att åka med är en annan femma. Nu fokuserar jag här på bussar för kollektivtrafik i tätort och nog var det i många fall bättre förr. Inte så mycket komplicerad elektronik och andra handhavanden, öppningsbara fönster och värmekran osv. istället för krånglande klimatanläggningar. Det var även en mjukare gång/bättre fjädringsväg med normalgolv istället för låggolv samt att det första även innebar plana golv inne i bussen och man slapp podestrarna. Även benutrymmet var ofta bättre. Vill även ha det till att t.ex. säten (med galon istället för dagens smutssamlande tyger) ofta var bättre stoppade och hade tjockare dynor även i tätortstrafiken.

Summa summarum så var bussarna förr mera oömma och det var även mycket enklare för förarna att själva pyssla och fixa med sånt som trilskades. I dagens läge är det inte ovanligt att man måste ställa turer för att förarna inte vet hur de ska handskas med alla udda och konstiga småfel som kan uppstå. I slutänden måste dock var och en bedöma vad man tycker var och är bäst.
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 27 oktober 2018, 14:33:40 PM
Att dagens bussar skulle vara lådor håller jag verkligen inte med om. Var det något som var lådor så var det ex  Scania CR 112/113  (ex SL H10-H16, H30-H33) och Volvo B10M (ex SL H1-9 och H24-H27).

Att gamla bussar var mer oömma och innehöll mindre elektronik skriver jag på utan problem.

Sen är det absolut så att skönheten ligger i betraktarens ögon. Det jag retar mig på är det upplevs av mig som att det gamla ska framhållas som mer rätt, värdigt och att man är lite en finsmakare om man gillar det gamla. Det gäller även Postvagnen o andra forum. Sen undrar många varför unga sviker hobbyn. Konstigt när så många hävdar att det var bättre förr hela tiden.
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Nico skrivet 27 oktober 2018, 14:50:14 PM
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 27 oktober 2018, 14:33:40 PM
Att dagens bussar skulle vara lådor håller jag verkligen inte med om. Var det något som var lådor så var det ex  Scania CR 112/113  (ex SL H10-H16, H30-H33) och Volvo B10M (ex SL H1-9 och H24-H27).

En buss är ju egentligen en "låda" per definition så på så vis har ju inte så mycket förändrats under åren. Vill dock ha det till att förr var det mera olikartade lösningar. Mycket beroende på att det fanns fler tillverkare, men även fler fristående karossörer etc. Det innebar skillnader i utseende genom t.ex. olika strålkastarrangemang, rundningar på fönsterramar, ibland ganska egen utformning av olika karossdetaljer, krom mm. som gjorde att bussar såg ganska olika ut och det även på avstånd. Att skilja en H3 från en H10 från en H32 under 1980-talet var inte speciellt svårt.

I dagens läge så måste man ofta komma ganska nära ett fordon för att kunna avgöra vad som är vad, dvs. designen är mycket mera enhetlig med t.ex. ofta väldigt små strålkastare, stora glasytor längs med sidorna osv. Det innebär att en M.A.N utseendemässigt inte särskiljer sig lika mycket från andra moderna bussar. I flertalet fall ägs ju märkena även av samma koncern och monteras i samma fabriker så egentligen är det inte så konstigt att mycket är likartat. Det blir ju helt enkelt billigare att producera om inte variationen är så stor.
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Nico skrivet 27 oktober 2018, 15:04:50 PM
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 27 oktober 2018, 14:33:40 PMDet jag retar mig på är det upplevs av mig som att det gamla ska framhållas som mer rätt, värdigt och att man är lite en finsmakare om man gillar det gamla. Det gäller även Postvagnen o andra forum. Sen undrar många varför unga sviker hobbyn. Konstigt när så många hävdar att det var bättre förr hela tiden.

Detta kan jag delvis hålla med om, men så har det sannolikt varit i alla tider, dvs. man håller gärna fast vid det som är vant och känt. Det är även alltid lite bökigt för nya att komma in i etablerade strukturer. Jämför bara med hur det är att komma till en ny arbetsplats. Att som ny ta egen plats i en befintlig grupp tar alltid lite tid och är tyvärr inte alltid det lättaste. 

Sedan är det ju så att mycket av det som avhandlas på forum som detta (och även t.ex. PV) har en inriktning på det historiska även om man samtidigt håller en kontakt med nutiden. Det tar dock ett tag att få det att smälta samman. Om 40 år så lär man sannolikt se på dagens bussar med samma nostalgi. Frågan är ju även vad vi kan tänkas ha i trafik omkring 2060? Inget är sedan egentligen mer rätt än något annat, men vad som avhandlas beror ju till stor del även på deltagarna... och här finns det sannolikt en slagsida åt det äldre.

Sedan går det inte heller att sticka under stol med att variationen var större förr. Det var inte bara busstillverkarna som var fler och annorlunda utan även behoven och därmed lösningarna. Du jämför själv med järnvägen och nog var det mer variation med 1960-talets lok- och vagnpark i jämförelse med bl.a. dagens heltåg?
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: Rolle skrivet 09 november 2018, 18:29:16 PM
Jag vet att jag var på ett forum för bussar äldre ån 30 år. Då får man tycka om äldre bussar,  jag har kört  H80 GANSKA MYCKET TROTS ATT JAG SATT FAST PÅ 515 med H44 och Van Hool Det var bra bussar alla , med den tidens mått.
Titel: SV: SL 6900
Skrivet av: pegee skrivet 09 november 2018, 19:02:49 PM
Citat från: Nico skrivet 27 oktober 2018, 14:50:14 PM
I dagens läge så måste man ofta komma ganska nära ett fordon för att kunna avgöra vad som är vad, dvs. designen är mycket mera enhetlig med t.ex. ofta väldigt små strålkastare, stora glasytor längs med sidorna osv. Det innebär att en M.A.N utseendemässigt inte särskiljer sig lika mycket från andra moderna bussar. I flertalet fall ägs ju märkena även av samma koncern och monteras i samma fabriker så egentligen är det inte så konstigt att mycket är likartat. Det blir ju helt enkelt billigare att producera om inte variationen är så stor.

Är det inte så att dagens design styrs mycket av mjukvara i datorer som är ungefär densamma överallt. Samma krav ställs över allt. Billigast tänkbara produktionskostnad per tillverkad enhet, krav på aerodynamik, krav på passagerarutrymmen etc. Sammantaget gör det att utfallet blir ganska likartat.