Dagens sämsta (riks)huvudvägar

Startat av Bengt Jönsson, 13 maj 2009, 19:39:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2009, 13:38:31 PM
Får man rekommendera en tur på norra delen av E45? ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7903.0


Tja, E6 vid Dynekilen strax utanför Strömstad söder om Hogdal är både backig, kurvig och smal där den går uppför en brant lid.
Men ovanför sträcker sig den nya bron på motorvägen ..  8)
Europaväg är det dock på sträckan och har varit så sedan 1962

/B

Peter C

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 maj 2009, 16:37:29 PM

Tja, E6 vid Dynekilen strax utanför Strömstad söder om Hogdal är både backig, kurvig och smal där den går uppför en brant lid.
Men ovanför sträcker sig den nya bron på motorvägen ..  8)
Europaväg är det dock på sträckan och har varit så sedan 1962

/B

Jotack! Den har man kört många ggr, när man körde lastbil på Norge.

Alexei

CitatFörövrigt är det väl fortfarande egentligen bara Skånes kommuner och näringsliv som anser att E22 som motorväg genom hela Skåne är en nödvändighet. Vägverket tycker nog egentligen att motorväg till Hörby, tpl Norrehee, delvis inför en ev omläggning av rv 23 via rv 13 och E22, samt mötesseparerad 2+1 väg förövrigt över Linderödsåsen är helt tillfyllest ur trafikapacitets- och säkerhetssynvinkel. Allt över det är regionalpoliktik! 

Jag håller med Mandahl.  En utbyggnad till motorväg Hurva-Rolsberga behövs absolut, jag kan även tänka mig att det kan behövas till och med Hörby. Men efter att ha kört Hörby-Kristianstad har jag svårt att se varför en motorväg skulle vara nödvändig innom överskådlig framtid (10-20 år) Vägen behöver säkert förbättras, men motortrafikled 2+1 borde räcka fint, och frigöra resureser för mer angelägna vägprojekt.



bengt l

Om man får inkludera Norge, så finns bortersta delen av E10 i Lofoten som är 5 m bred och knappt det sista fåtal milen. Det är trångt för bilar att mötas, och när de möter turistbussar blir det till att sakta ner kraftigt och utnyttja varje decimeter. Och när turistbussar mötar varandra, blir det att leta mötesplatser. På sommaren är det inte frågan om man möter turistbussar utan om hur många. Denna väg ska inte breddas utan ska behållas, för det är en nationell turistväg som ska bevaras som turistattraktion.

BMJ

Citat från: bengt l skrivet 03 juli 2009, 09:24:03 AM
Om man får inkludera Norge, så finns bortersta delen av E10 i Lofoten som är 5 m bred och knappt det sista fåtal milen. Det är trångt för bilar att mötas, och när de möter turistbussar blir det till att sakta ner kraftigt och utnyttja varje decimeter. Och när turistbussar mötar varandra, blir det att leta mötesplatser. På sommaren är det inte frågan om man möter turistbussar utan om hur många. Denna väg ska inte breddas utan ska behållas, för det är en nationell turistväg som ska bevaras som turistattraktion.


Diskuterar man låg standard på E-vägar i Sverige går det ändå inte att jämföra med Norge. Vägportar, smala passager där det inte går att mötas, bergöverhäng som tvingar höga fordon ut i mötande körfält samt en många gånger bedrövlig linjeföring på vägarna och bilfärjor i parti och minut är vardagsmat i vårt grannland, som ändå har många E-vägar.

Christian Ljunggren

Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2009, 13:38:31 PM
Får man rekommendera en tur på norra delen av E45? ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7903.0


Delen mellan Orsa och Sveg är extremt smal och dålig.
Järnvägsviadukten alldeles söder om Sveg är en rysare.

/Christian

Ersa

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 12 juli 2009, 03:12:17 AM
Delen mellan Orsa och Sveg är extremt smal och dålig.
Järnvägsviadukten alldeles söder om Sveg är en rysare.

En förbifart vid västra sidan om Nonsberget och Lillsjön med anslutning strax öster om Älvros vore inte helt fel, men om man leder E45 utanför Sveg lär väg samhället dö ut helt?

David M

En riktigt dålig riksväg är rv 13 mellan Ängelholm och Ystad. Helt ok standard mellan Ängelholm och Klippan liksom Höör-Hörby, men resten av vägen... Smalt, krokigt och brant. Hela tiden samhällen som Billinge, Röstånga m.fl. som man måste köra igenom i 30-km/h. Förutom vid Klippan, Hörby och Sjöbo har man inte byggt några förbifarter öht. Många hus ligger tätt längs vägen, ofta vid en kurva/ett krön. Strax söder om Sjöbo, en bit efter "flygrakan", smalnar vägen av till fem-sex meter och blir både krokig, brant och smal för att man måste köra rakt igenom en gårdsplan som ligger mellan ett par kullar. Rätt mycket lastbilstrafik söder om Hörby då "alla" skall till och från Ystads hamn.



Simon Bertilsson

Citat från: David M skrivet 03 augusti 2009, 18:00:45 PM
En riktigt dålig riksväg är rv 13 mellan Ängelholm och Ystad. Helt ok standard mellan Ängelholm och Klippan liksom Höör-Hörby, men resten av vägen... Smalt, krokigt och brant. Hela tiden samhällen som Billinge, Röstånga m.fl. som man måste köra igenom i 30-km/h. Förutom vid Klippan, Hörby och Sjöbo har man inte byggt några förbifarter öht. Många hus ligger tätt längs vägen, ofta vid en kurva/ett krön. Strax söder om Sjöbo, en bit efter "flygrakan", smalnar vägen av till fem-sex meter och blir både krokig, brant och smal för att man måste köra rakt igenom en gårdsplan som ligger mellan ett par kullar. Rätt mycket lastbilstrafik söder om Hörby då "alla" skall till och från Ystads hamn.




Ja, det är ju bara att instämma. Dock får jag säga att vägen är helt ok även mellan Hörby och Sjöbo, om än inte lika bra som Höör - Hörby och Ängelholm - Klippan.
Jag tycker dock om vägen. Körde ett tag lastbil mellan Eslöv och Ängelholm via 113 till Hasslebro och vidare med 13. Den utgjorde en trevlig kontrast till de trista motorvägarna och den tråkiga rv 17 som jag brukar köra på. Det hände helt enkelt lite mer!
Men ja... Det är galet ändå. Billinge med sina 30-sträckor och farthinder är ju ett lågvattenmärke liksom nämnda sträcka söder om flygrakan.

Marc

Norra delen av Bergslagsdiagonalen, Rv50 mellan Alfta och Falun är riktigt undermålig. Kurvig och extremt eftersatt vägunderhåll (puckelpist) inom Gävleborg, södra delen från länsgränsen Dalarna mot Lamborn håller man nu på och rustar upp! Någon mer som har erfarenhet från denna sträcka?

BMJ

Citat från: Marc skrivet 29 september 2009, 13:27:32 PM
Norra delen av Bergslagsdiagonalen, Rv50 mellan Alfta och Falun är riktigt undermålig. Kurvig och extremt eftersatt vägunderhåll (puckelpist) inom Gävleborg, södra delen från länsgränsen Dalarna mot Lamborn håller man nu på och rustar upp! Någon mer som har erfarenhet från denna sträcka?
Vi åkte där 1990. Jag har för mig att det var grusväg en del av sträckan Falun - Alfta då. Minns jag rätt eller fel?

Bengt Jönsson

Riksväg 50 förlängdes väl och kom att innefatta både f.d riksväg 60 och några länsvägar uppe i Dalarna?
Sedan så undrar jag när den sista grusbelgada riksvägen försvann eller om det fortfarande finns någon till riksväg klassad väg med grusbeläggning?
Alla riksvägar är väl också numera BK1-klassade?

/B