Betydelsen av nya E4 genom norra Uppland

Startat av Niklas Bygdestam, 07 september 2007, 18:33:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wolfie

Citat från: Anders Noren skrivet 10 september 2007, 19:57:23 PM
För trafiksituationen på Essingeleden är den nya vägen nog inte särskilt bra. Ju fler som väljer omvägen genom Stockholm desto trögare trafik och desto långsammare...

Om det stämmer, dvs att folk som ska passera Stockholm inte har bättre vett än att undvika rusningstid här, så är det nog inget att göra åt saken, men om man tänker efter lite innan, så kan man ju vid lågtrafik ta "snabba" vägen över Stockholm och annars ta de kortare men "långsammare" vägarna som genar. Vana förare klarar säkert det, men "en gång vartannat år" förarna får det svårare.

Jag tror dock att det finns andra saker som är betydligt mer problematiska för Essingeleden än nya E4an.
(Ser fram emot en provtur i höst, även om jag gillar småvägarna bättre för nöjeskörning).

Ulrik Berggren

Citat från: Wolfie skrivet 11 september 2007, 10:26:50 AM
Om det stämmer, dvs att folk som ska passera Stockholm inte har bättre vett än att undvika rusningstid här, så är det nog inget att göra åt saken, men om man tänker efter lite innan, så kan man ju vid lågtrafik ta "snabba" vägen över Stockholm och annars ta de kortare men "långsammare" vägarna som genar. Vana förare klarar säkert det, men "en gång vartannat år" förarna får det svårare.

Jag tror dock att det finns andra saker som är betydligt mer problematiska för Essingeleden än nya E4an.
(Ser fram emot en provtur i höst, även om jag gillar småvägarna bättre för nöjeskörning).

Ett problem i sammanhanget är väl att många tradarchaufförer kör efter GPS:en vilken ofta anvisar geografiskt närmaste vägen. Detta har bl a fått till följd att trafiken genom Vadstena på väg 50 är mycket högre än den borde vara (vägen via Mjölby är tidsmässigt likvärdig men snabbare, särskilt efter den stundande ombyggnaden av sträckan på nuvarande väg 32 mot Motala).
Har en chaufförskompis som varit ute och snurrat på grusvägar då han följt GPS:ens anvisningar...

/UB

David M

Det där med GPS och teknikutveckling öht är ganska intressant. Tekniken kan vara ett bra hjälpmedel, samtidigt som den (åtminstone inledningsvis) skapar konflikter och problem.

En trafikolycka i Skåne vid nya riksväg 17 utanför Marieholm (Reslöv är precis där den nya vägen börjar) misstänker man ha berott på att bilen som orsakade olyckan inte hade fått in i GPSen att vägen var färdig och gjorde därför en tvär men fatal omvändning. Tyvärr finns inte uppföljningsartikeln om GPSen ute på nätet utan bara ursprungsartikeln om trafikolyckan.
http://sydsvenskan.se/skane/eslov/article252318.ece

David M

Citat från: Anders Noren skrivet 10 september 2007, 19:57:23 PM

För trafiksituationen på Essingeleden är den nya vägen nog inte särskilt bra. Ju fler som väljer omvägen genom Stockholm desto trögare trafik och desto långsammare...

Anders

Snygg kritik mot samhällsplaneringen där - Nybyggnad av nya, bättre vägar leder till att de ersätter andra alternativrutter plus att en stor del av nybyggnadsverksamheten koncentreras längs den nya vägen vilken efterhand blir mer överbelastad (detta enligt en av flera trafikplanerardiskurser)

RoTe

Ang essingeleden. Jag åker alltid Rv55 om jag ska söderut på E4 eller till södertälje t.ex.
Rv55 borde byggas ut till motorvägsstandard.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 11 september 2007, 16:57:47 PM
Ang essingeleden. Jag åker alltid Rv55 om jag ska söderut på E4 eller till södertälje t.ex.
Rv55 borde byggas ut till motorvägsstandard.

Körde riksväg 55 från Strängnäs till Enköping vid 16-tiden i fredags. Det var mycket trafik hela tiden, men vid Hjulstabron blev det stillastående köer. Jag trodde först det var broöppning och sedan att det var en olycka men det visade sig inte vara någotdera utan bara mycket trafik. Det gick sedan mellan 40 och 60 knyck till Enköping. Jag trodde det var en lugn väg att köra, men jag har knappt åkt den sedan den tiden man fick åka färja vid Hjulsta. Det borde ha varit 1950.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JB

Citat från: RoTe skrivet 11 september 2007, 16:57:47 PM
Ang essingeleden. Jag åker alltid Rv55 om jag ska söderut på E4 eller till södertälje t.ex.
Rv55 borde byggas ut till motorvägsstandard.

Motorväg kanske är att ta i, men nog borde standarden höjas. 2+1-väg Uppsala-Örsundsbro är en bra början. I Uppsala skulle VV gärna få bygga bort rödljusen samt bredda bärbyleden 1.

/Jonas

Marcus Li

Citat från: RoTe skrivet 11 september 2007, 16:57:47 PM
Ang essingeleden. Jag åker alltid Rv55 om jag ska söderut på E4 eller till södertälje t.ex.
Rv55 borde byggas ut till motorvägsstandard.

Om man nu ska åka mellan Gävle och t.ex. Norrköping. Vad är snabbast, "nya" 56 eller nya E4? Varför har VV lagt en Rv där emellan om det inte går hyfsat snabbt?

JB

Riksväg 56 är 4 mil kortare än E4. Vilket som går fortast har jag ingen aning om.

Ett annat alternativ (åtm. om en månad) är väg 55 Norrköping-Strängnäs-Uppsala och sedan vidare på E4.

Niklas Bygdestam

Citat från: JB skrivet 11 september 2007, 22:22:55 PM
Riksväg 56 är 4 mil kortare än E4. Vilket som går fortast har jag ingen aning om.

Ett annat alternativ (åtm. om en månad) är väg 55 Norrköping-Strängnäs-Uppsala och sedan vidare på E4.


Det alternativet är något kortare men tar längre tid. Förr var det vanligt att folk här i Uppsala åkte den vägen om de skulle till Norrköping eller längre söderut. Idag är det mindre vanligt, de flesta tar E4 via Stockholm eftersom man här i Uppsala är medvetna om det det då blir motorväg hela vägen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Marcus Li skrivet 11 september 2007, 22:15:27 PM
Om man nu ska åka mellan Gävle och t.ex. Norrköping. Vad är snabbast, "nya" 56 eller nya E4? Varför har VV lagt en Rv där emellan om det inte går hyfsat snabbt?

Passerar man Stockholm i rusningen går det fortare att köra 56:an. 56:an blir i alla lägen billigare tack vare att den är kortare och har lägre tillåten hastighet (=lägre bränsleförbrukning per mil). När motorvägen till Uppsala är färdig är det möjligt att E4-55-56 går fortare än 56. Och så slipper man långtradarrallyt genom södra Gästrikland.

Skälet till att det ligger en riksväg mellan Gävle och Norrköping är bland annat att myndigheterna vill ha bort all onödig trafik genom Stockholm.

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 13 september 2007, 13:57:29 PM
Passerar man Stockholm i rusningen går det fortare att köra 56:an. 56:an blir i alla lägen billigare tack vare att den är kortare och har lägre tillåten hastighet (=lägre bränsleförbrukning per mil). När motorvägen till Uppsala är färdig är det möjligt att E4-55-56 går fortare än 56. Och så slipper man långtradarrallyt genom södra Gästrikland.

Skälet till att det ligger en riksväg mellan Gävle och Norrköping är bland annat att myndigheterna vill ha bort all onödig trafik genom Stockholm.

Anders

Halvkväden visa för den som inte bor i Gävle eller kör där ofta. 56-an börjar i Köping och nås via E18. Men hur når man E18 från Gävle. Vi väg 80-67 eller...? Det ligger alltså inte en riksväg mellan Gävle och Norrköping utan det blir en kombination av flera olika riksvägar och en europaväg. Skälet att dessa finns där är att de ligger i väl trafikerade stråk.
Enligt mitt vägprogram går det ungefär lika fort att köra de båda vägarna. Då har naturligtvis inte hänsyn tagits till trafikstockningar. Det finns risk för sådana i Enköping och Västerås också. Jag har heller inte tagit hänsyn till att man har betydligt större möjligheter att överskrida tillåten hastighet på motorvägar, vilket talar för E4:s förmån.
Långtradare finns på båda vägarna och man löper betydligt större risk att hamna bakom långtradare eller traktorer om man väljer riksvägsalternativet. Väljer man E4 kan det redan nu bara bli mellan Mehedeby och Björklinge man råkar ut för det.
Vill man köra billigt finns det ingen lag på att man kör fortare på motorvägen E4 än på riksvägarna. Fast skall man ändå ligga i 90 knyck blir det förstås snabbare att välja vägen via riksväg 56.
Snabbaste vägen mellan Borås och Gävle torde framöver bli riksväg 40 till Jönköping och sedan E4. Den går att köra på drygt 6 timmar exklusive rast och med rimliga hastighetsöverträdelser redan nu. I oktober går det drygt en kvart snabbare när ytterligare en bit av motorvägen mellan Borås och Ulricehamn blir klar liksom alltså Björklinge-Mehedeby.
Alternativet att köra E20-E18-67-80 via Örebro-Västerås-Sala tar framöver drygt en halvtimme längre tid. Tar man Göteborg i stället för Borås torde det bli ungefär samma tidsbesparingar - eller kanske till och med något mer.
Slutligen: motorvägen på E4 byggs inte bara för Norduppland och södra Gästrikland. Den förväntas komma till nytta för hela riket. När man sedan får lite ordning på motorvägen från Södertälje och förbi Stockholm till Arlanda blir det riktigt bra.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marcus Li

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 14:53:49 PM
Halvkväden visa för den som inte bor i Gävle eller kör där ofta. 56-an börjar i Köping och nås via E18. Men hur når man E18 från Gävle. Vi väg 80-67 eller...? Det ligger alltså inte en riksväg mellan Gävle och Norrköping utan det blir en kombination av flera olika riksvägar och en europaväg. Skälet att dessa finns där är att de ligger i väl trafikerade stråk.

56:an går sedan i somras mellan Norrköping och Gävle! Därav min fråga vilket som går snabbast. (67:an har bytt namn)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marcus Li skrivet 13 september 2007, 19:51:16 PM
56:an går sedan i somras mellan Norrköping och Gävle! Därav min fråga vilket som går snabbast. (67:an har bytt namn)

Det förklarar ju en hel del. Min karta är från i våras och jag körde annan väg både på fram- och återresan när jag var i Gävle under den gångna helgen. Går den alltså fortfarande via Köping?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marcus Li

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 20:05:19 PM
Det förklarar ju en hel del. Min karta är från i våras och jag körde annan väg både på fram- och återresan när jag var i Gävle under den gångna helgen. Går den alltså fortfarande via Köping?

56:an går så här: http://www.vv.se/filer/210/rlg_karta_0705_2.jpg.