Huvudmeny

Österlen 2/2-2016

Startat av AdmirT, 06 februari 2016, 19:12:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdmirT

Det blev en bilresa till Österlen denna tråkiga februaridag. Ystad, Tomelilla samt Simrishamn besöktes under några få timmar. Passar på att visa några bilder som togs under denna dag:

Vi börjar i Ystad och på Transdevs depå med Transdev 5007. Denna buss plus 5009 och 5020 samt 2325+2326 har flyttats ner till Skåne från Värmland:

uploading images

Några få meter bort fanns denna Volvo 8900 från Österlen Buss:

how do i print screen

En tur ner till stationen då och där fanns följande Bergkvarabussar; 234 (f.d. Lundabuss)

photo sharing

1199:

capture

Kontrollanterna var också aktiva idag i Ystad, här visiterar de passagerarna i 1200:

screen shot

1201 var också ute idag:

imgurl

Bergkvarabuss 1118 vilar lite innan avgång på 301 mot Sjöbo:

upload imagem

Sydbuss depå i Ystad besöktes också och där fann jag två fd Värmlänningar och expresser. Dessa var jag på jakt efter i Karlstad i septemeber:

picture upload sites


image hosting 10mb limit

Även denna gamla buss från Olssons fanns där:

upload gambar

Vidare mot Tomelilla där ännu en Sydbuss påträffades:

adult image

Anledningen till varför jag åkte just till Tomelilla var för att genskjuta denna buss på SKEX 4. Transdev 5242 med ett förflutet  i Kronoberg hos Ramkvillabuss, men även hos Flygbussarna i Malmö:

images upload


image hosting free

Även denna Irisbus var på frammarsch denna förmiddag; Transdev 2373. Dessa bussar är verkligen inte bra, många fel på dessa:

upload image

Vidare mot Simrishamn där Snurringen fotades, numera Transdev 1232 (f.d. stadsbuss i Kristianstad)

image free hosting

Transdev 0508 på linje 573:

image hosting

Transdev 3727 mot Vitaby Hotellplan:

image hosting without registration

Transdev 2334 mot Lund. 2332-2334 samt 2294-2295 och 2308 är de enda som är kvar i Skåne av gamlingarna:

imageupload

Sist men inte minst, en snabbis till depån för att backa ut 5020 och få en bild på denna. Skånes bästa buss för närvarande? Det tycker jag!

picture uploader

Hoppas reportaget uppskattades!

Håll utkik för fler inom den snara framtiden!
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Viktor Andersson

www.bussville.se
Över 6500bilder på hemsidan
Viktor Andersson

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Walter

Trevligt svep. Vad är behovet av de inflyttade bussarna, tågersättning på G?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Tack alla 3! Det värmer :-)

Angående Walters fråga så stämmer det att dessa ska användas som tågpassningsbussar. Det är ett avtal som Transdev har med Skånetrafiken.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Mattias Petersson

Länge kommer dom köra i Skåne Volvo bussarna  ???
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

AdmirT

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 06 februari 2016, 21:43:28 PM
Länge kommer dom köra i Skåne Volvo bussarna  ???

Endast tillfälligt och det är sagt till sommaren högst. Dock kan detta komma att ändras med tiden, men jag underrättar isåfall.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

CD

Citat från: AdmirT skrivet 06 februari 2016, 19:12:43 PM
Det blev en bilresa till Österlen denna tråkiga februaridag. Ystad, Tomelilla samt Simrishamn besöktes under några få timmar. Passar på att visa några bilder som togs under denna dag:

Vi börjar i Ystad och på Transdevs depå med Transdev 5007. Denna buss plus 5009 och 5020 samt 2325+2326 har flyttats ner till Skåne från Värmland:

Några få meter bort fanns denna Volvo 8900 från Österlen Buss:


En tur ner till stationen då och där fanns följande Bergkvarabussar; 234 (f.d. Lundabuss)

1199:


Kontrollanterna var också aktiva idag i Ystad, här visiterar de passagerarna i 1200:


1201 var också ute idag:


Bergkvarabuss 1118 vilar lite innan avgång på 301 mot Sjöbo:


Sydbuss depå i Ystad besöktes också och där fann jag två fd Värmlänningar och expresser. Dessa var jag på jakt efter i Karlstad i septemeber:


Även denna gamla buss från Olssons fanns där:


Vidare mot Tomelilla där ännu en Sydbuss påträffades:


Anledningen till varför jag åkte just till Tomelilla var för att genskjuta denna buss på SKEX 4. Transdev 5242 med ett förflutet  i Kronoberg hos Ramkvillabuss, men även hos Flygbussarna i Malmö:



Även denna Irisbus var på frammarsch denna förmiddag; Transdev 2373. Dessa bussar är verkligen inte bra, många fel på dessa:

Vidare mot Simrishamn där Snurringen fotades, numera Transdev 1232 (f.d. stadsbuss i Kristianstad)


Transdev 0508 på linje 573:

Transdev 3727 mot Vitaby Hotellplan:


Transdev 2334 mot Lund. 2332-2334 samt 2294-2295 och 2308 är de enda som är kvar i Skåne av gamlingarna:


Sist men inte minst, en snabbis till depån för att backa ut 5020 och få en bild på denna. Skånes bästa buss för närvarande? Det tycker jag!


Hoppas reportaget uppskattades!

Håll utkik för fler inom den snara framtiden!

Fina bilder från Skåne!

Cyklisten

Härliga bilder på intressanta fordon, undrar om man kan vänta sig fler "utlänningar" i Skåne, tänker mest på Värmland?

AdmirT

Tack till båda! Alltid kul med positiv respons.

Citat från: Cyklisten skrivet 09 februari 2016, 21:50:09 PM
Härliga bilder på intressanta fordon, undrar om man kan vänta sig fler "utlänningar" i Skåne, tänker mest på Värmland?

Från Transdev lär det inte komma fler värmlänningar till Skåne i alla fall... Med Nobina är det mer oklart, men jag tvivlar på det.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Merikarhu

Intressant lagning av fronten på 5242. Har Transdev så dålig ekonomi att man inte bemödar sig att fixa en begagnad front istället för att nita dit en plåtskiva?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Merikarhu skrivet 10 februari 2016, 19:45:16 PM
Intressant lagning av fronten på 5242. Har Transdev så dålig ekonomi att man inte bemödar sig att fixa en begagnad front istället för att nita dit en plåtskiva?

Det är ingen lagning. Man kan få en sådan skiva i fronten  vid leveransen om man beställer en sådan. Så har det varit länge på 9700-modellen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2016, 20:38:56 PM
Det är ingen lagning. Man kan få en sådan skiva i fronten  vid leveransen om man beställer en sådan. Så har det varit länge på 9700-modellen.

Fast bussen har inte haft sådan tidigare, även om fronten bytts vid åtminstone ett tillfälle (sorry för trådkapning med bilder). Det ser verkligen jättemärkligt ut med den där skivan eftersom den bara sitter på ena sidan.





Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Taunusch

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2016, 20:38:56 PM
Det är ingen lagning. Man kan få en sådan skiva i fronten  vid leveransen om man beställer en sådan. Så har det varit länge på 9700-modellen.

Vad är syftet med plåtskivan om man beställer en sådan?

Greger Larsson

Citat från: Taunusch skrivet 10 februari 2016, 22:57:22 PM
Vad är syftet med plåtskivan om man beställer en sådan?

Ni pratar nog om olika skivor. För nog är det så att man gjort en snabblagning av fronten, kanske för att få ut bussen i trafik någorlunda direkt. Sen lär man få byta hela nederdelen igen, och det brukar ju dröja olika länge innan sådant görs..