Huvudmeny

Örnsköldsvik

Startat av Jacob med C, 09 augusti 2010, 11:02:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

RoggaBoy

Hur blir de nu i Övik, flyttar bussarna till samma ställe som tågen eller? Någon kanske vet?

Greger Larsson

Nya resecentret i Ö-vik (Örnsköldsviks C) invigs samtidigt som Botniabanan, dvs 28/8 och då ska väl även bussarna flyttas dit. MEN om man söker på avgångar fr Ö-vik 30/8 verkar det dock som att linje 100 ska fortsätta att avgå från Busstation! Om detta stämmer vet jag ej, dock flyttar Bussgodset till nya centret så linje 10 lär ju ska angöra där i alla fall.

RoggaBoy

Får undersökas den 29/8 om jag nu får mig några fribiljetter imorgon när SJ släpper dom via telefon eller för oss i norrland i SJ Resebutik, med närmaste i Sundsvall!

Lars

Citat från: Jacob med C skrivet 09 augusti 2010, 11:02:28 AM



Svarta skyltarna på bussarna, är det nåt hastighetsprojekt vid hållplatser?

Fula på bussen var de hur som helst!

Jan

De nyttjas när barn ska på eller av.
I branschen 37 år

RoggaBoy

Örnsköldsvik är en av de utvalda kommunerna i landet som deltar i projektet. När bussen står vid en hållplats så tänds "30" på dessa svarta skyltar som då alla andra fordon skall köra när dom passerar bussen.

Mer info: http://www.ornskoldsvik.se/Service-och-tjanster/Gator-och-trafik/30-regel.html

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 15 augusti 2010, 12:57:42 PM
De nyttjas när barn ska på eller av.

Fel, de används så fort en buss står vid en hållplats (E4 undantaget) oavsett om det är barn eller vuxna som skall på/av.

Lars

Det kan nog bli något bra av detta och mycket vettigt men hur i all världen ska den som kommer från andra landsdelar kunna få med sig denna regel och dessutom när den ger böter vid överträdelse.

Dessutom så gäller regeln även vid trasig skylt enligt artikeln " Fungerar inte skylten gäller ändå regeln".
Detta betyder att man ska köra 30 så fort en sådan buss står still, orimligt krav!

Jan

Citat från: Lars skrivet 15 augusti 2010, 13:11:28 PM
Det kan nog bli något bra av detta och mycket vettigt men hur i all världen ska den som kommer från andra landsdelar kunna få med sig denna regel och dessutom när den ger böter vid överträdelse.

Dessutom så gäller regeln även vid trasig skylt enligt artikeln " Fungerar inte skylten gäller ändå regeln".
Detta betyder att man ska köra 30 så fort en sådan buss står still, orimligt krav!

Detta är en nationell trafikregel, och den ska alla som kör ett fordon känna till vare sig man vill eller inte. Att den sedan bara testas i Örnsköldsvik och Linköping är en annan sak.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 15 augusti 2010, 13:00:02 PM
Fel, de används så fort en buss står vid en hållplats (E4 undantaget) oavsett om det är barn eller vuxna som skall på/av.

Ber om ursäkt att jag skrev fel.
I branschen 37 år

virtual1

Citat från: Lars skrivet 15 augusti 2010, 13:11:28 PM
Det kan nog bli något bra av detta och mycket vettigt men hur i all världen ska den som kommer från andra landsdelar kunna få med sig denna regel och dessutom när den ger böter vid överträdelse.

Dessutom så gäller regeln även vid trasig skylt enligt artikeln " Fungerar inte skylten gäller ändå regeln".
Detta betyder att man ska köra 30 så fort en sådan buss står still, orimligt krav!

De här skyltarna har väl funnits i snart 2? år och har hittills inte orsakat nån mediehysteri så jag tror problemet är rätt litet...

RoggaBoy

I 3år har skyltarna funnits den 1/9.

Lars

Det vore kul om nån som kör med skyltarna kan rapportera om medtrafikanterna beter sig som de ska vid passage och möte med bussar som är utrustade med skyltarna