Östersund den 19 juli – del 3 [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 23 augusti 2007, 22:16:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Här kommer ett sista bildsvep från Östersund den 19 juli.


Stadsbussarna 120 på Kyrkgatan som linje 6 till Torvalla.


Stadsbussarna 118 som linje 1 till Odenskog kommer här på Kyrkgatan.


Stadsbussarna 104 vid busstationen på Kyrkgatan som linje 14 till sjukhuset.


Stadsbussarna 103 på Thoméegränd som linje 5 mot Frösö Zoo.


Stadsbussarna 106, även den fotograferad på Thoméegränd, som linje 4 mot Vallsundet och Frösö kyrka.


KR Trafik 67 på Kyrkgatan som linje 156 till Krokom och Trångsviken. Till höger KR Trafik 62 på linje 110 till Brunflo.


KR Trafik 65 på busstationen efter ankomst från Krokom och Ås på linje 150.


Engströms Busstrafik, Strömsund, TXK760 vid busstationen efter att just ha släppt av sina resenärer från Strömsund, Hammerdal och Lit på linje 142.


Molunds Trafik, Östersund, SFD331 på busstationen. Vad denna gick på för linje framgick inte. Den trafik den var avsedd för, och även stripad för, upphörde dock tidigare i år.


Danielssons Busstrafik, Östersund, RJL451 "Ada" ger sig av från busstationen på linje 156 mot Krokom, Trångsviken, Mörsil och Järpen.


KR Trafik 45 gick som flygbuss och ses här på Kyrkgatan.


Jag avslutar med en bild till på Christian och hans KR Trafik 92 på 45:an mot Mora. Här svänger han just ner mot stationen.

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bernt Talbrant

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 augusti 2007, 23:28:38 PM
---
Kör KR linje 45 ensamt eller delar de linjen med något annat bolag?


Nu är det mig veterligen bara KR Trafik som kör 45:an.

Martin Maltkvist

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 augusti 2007, 23:46:22 PM

Nu är det mig veterligen bara KR Trafik som kör 45:an.
---
Sker det då förarbyte längs vägen?
En snabb koll i tidtabellen visade att linjen (sträckan Östersund-Gällivare)  tar ca 11 timmar
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

I Östersund kan man åka riktiga bussar till flygplatsen.  ;D Detta uppvägs dock av den enormt tråkiga vagnparken på stadstrafiken. Här går det knappast att ha en favoritvagn. Nej, då föredrar jag Umeås blandade kompott.

KR byter väl förare längs vägen precis som man kör längs kusten på linje 100, samt i Y-bussarna. Dessutom är 45N och 45S norr resp söder om stan skilda åt. Linjen "bryts" alltså i Östersund, precis som linje 100 brukar "brytas" i Umeå.

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 24 augusti 2007, 00:32:44 AM
I Östersund kan man åka riktiga bussar till flygplatsen.  ;D Detta uppvägs dock av den enormt tråkiga vagnparken på stadstrafiken. Här går det knappast att ha en favoritvagn. Nej, då föredrar jag Umeås blandade kompott.

KR byter väl förare längs vägen precis som man kör längs kusten på linje 100, samt i Y-bussarna. Dessutom är 45N och 45S norr resp söder om stan skilda åt. Linjen "bryts" alltså i Östersund, precis som linje 100 brukar "brytas" i Umeå.
T.ex Westin kör ju som bekant på Y-buss, kör de med tvåförarsystem eller har Westin förare stationerade längs vägen och hur gör andra Y-bussbolag?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 augusti 2007, 00:45:44 AM
T.ex Westin kör ju som bekant på Y-buss, kör de med tvåförarsystem eller har Westin förare stationerade längs vägen och hur gör andra Y-bussbolag?

Den enda gången jag åkt Y-bussen Umeå-Uppsala var det en ensam kvinna som körde första vändan. Någonstans i skogen mellan de båda "U-städerna" klev en annan förare samt en bussvärd(?) på, medan kvinnan steg av.

Christian Ljunggren

#7
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 augusti 2007, 22:16:00 PM
Här kommer ett sista bildsvep från Östersund den 19 juli.





Tackar för det.

/Christian

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se