Ösmo i skymningen...[1 SL-bild]

Startat av M224, 07 augusti 2007, 11:24:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Jonatan skrivet 08 augusti 2007, 10:38:44 AM
Handlar nog inte om vad man tror på eller inte. Är nog mest att alla har olika erfarenheter. Jag upplever det som att vissa (ex. 5788) låter betydligt mer och oftare än andra (ex. 5660). Varför har jag ingen aning om, men verkar ju rimligt att kylfläkten låter mer om kylaren är igensatt med skit. Sedan så låter de ju mer och oftare i värmen. / J

Jo. 5788 låter väl mest av alla. När 5789 gick i Huddinge/Botkyrka så lät den mycket mer än nu, jag har åkt med den ca 10 gånger sedan Tyresö tog över den. 5788 har låtit mycket i stort sett hela tiden, men den går mycket bra.  ;)

Vi kommer inte mycket längre i den här tråden känns det som.  8)

Fredde

Att låta... Då har ni inte kört fram B9S i Slussen där fläkten går för fullt. Ekar ganska bra mellan betongen ska ni veta ;D

Ändå vill folk att man ska öppna takluckan :-\

/Fredde

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 08 augusti 2007, 12:46:37 PM
Att låta... Då har ni inte kört fram B9S i Slussen där fläkten går för fullt. Ekar ganska bra mellan betongen ska ni veta ;D

Ändå vill folk att man ska öppna takluckan :-\

/Fredde

Jo, det har vi visst det! Låter s***n! Men fjollor och B12-lederna låter lika illa bara att ljudet inte kommer från samma ställe på bussen. Och de förare som trots allt öppnar takluckan verkar inte fullt ut förstå hur ljud fortplantar sig, eller hur en AC-anläggning fungerar, om den fungerar. :'(

Bussmicke

5785 är en vagn som tjuter och har sig så det hörs långväga när dörrarna är öpnna, vad nu det beror på..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Om den funkar ja.. Ibland går ju enbart fläktarna och inte kylningen inne i bussen. Sen på kvällen går det ibland inte ens att få ner varvet på fläktarna...
Jag är ingen hyllare av systemet i dessa vagnar, det styr sig själv som det vill.

Har inte upplevt något tjutande ljud, däremot ett slagt flåsande, eller blåsande ljud, från motorn vid gaspådrag...

/Fredde

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

M224

#36
Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2007, 16:22:12 PM
5785 är en vagn som tjuter och har sig så det hörs långväga när dörrarna är öpnna, vad nu det beror på..

Det är inte det vi disskuterar.

Det "tjutet" beror på en gummipackning som är trasig, den släpper då igenom luft när det är varmt ute vilket gör att det "skriker och tjuter" från bussen. Drar man åt handbromsen så slutar det tjuta eftersom man sluter kretsen.

M224

Citat från: Fredde_J skrivet 08 augusti 2007, 17:30:22 PM

Har inte upplevt något tjutande ljud, däremot ett slagt flåsande, eller blåsande ljud, från motorn vid gaspådrag...

/Fredde

Det är väl en slags dumpventil som jag har förstått det.


Karsten

Citat från: M224 skrivet 08 augusti 2007, 19:37:02 PM
Det är inte det vi disskuterar.

Det "tjutet" beror på en gummipackning som är trasig, den släpper då igenom luft när det är varmt ute vilket gör att det "skriker och tjuter" från bussen. Drar man åt handbromsen så slutar det tjuta eftersom man sluter kretsen.

Och det fixas inte av verkstaden efter inlämnad felpapport?

Fredde

CitatDet är väl en slags dumpventil som jag har förstått det.

Jag har ingen aning om de är det. Borde ju isf märkas vid växling kan man tycka...

Fredde

CitatOch det fixas inte av verkstaden efter inlämnad felpapport?

Utan att hänga ut någon, så kanske det är lite från område till område. Även kan det vara från personal till personal.

Jag tvivlar inte på annat än att verkstadsfolket gör det som dom får in, som är felanmält. Många i den styrkan ska ha en eloge. Vissa chaufförer vägrar dock skriva på fel som finns. Detta leder tillslut till ras, vagnstopp etc. Går ju inte från TL:s sida att gissa sig till vad som är fel när de ska fixa ut vagnar till andra som ska ut och köra.

Hoppas ni andra är lika flitiga skrivare som mig på fel som finns :)

/Fredde

Karsten

Jodå, det skrivs så pennan glöder! Synd bara att det är så få rader att skriva på på varje rapportblad. :P

Fredde

Ja det är nackdelen... Men då blir det ibland x antal lappar på samma vagn  ;D

/Fredde