Huvudmeny

östgöta lackade

Startat av Erling.L, 27 april 2009, 17:27:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Vid kville garaget idag stog det 4 eller 5 östgöta lackade Man gas ledare o tankades inga nummer eller nummerplåtar på dom dock

så om vi har nån fotgraf som e o snurrar i stan kanske han hittar dom på neoplan i gbg
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

OSkar000

Ötraf stad eller landsbyggdlack?

Linköping har ju ett flertal MAN-leder i stadstrafiken redan, ytterligare utökning där eller ska dessa till Norrköping?

Erling.L

Citat från: OSkar000 skrivet 27 april 2009, 18:17:29 PM
Ötraf stad eller landsbyggdlack?

Linköping har ju ett flertal MAN-leder i stadstrafiken redan, ytterligare utökning där eller ska dessa till Norrköping?

kan tyvärr inte skillnaden på dessa o ingen kamera med mig :(

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Leif D

Citat från: BEL skrivet 27 april 2009, 18:36:06 PM
kan tyvärr inte skillnaden på dessa o ingen kamera med mig :(

Tätortslacken har röd grundfärg.....

Orusttrafiken 0635 vid Ljura, 2006-07-05. Foto Leif D.

Medan landsortslacken har vit grundfärg....

Stångåbuss 0701 på Nygatan 2008-03-12. Foto Leif D.
/Leif D
;-)

virtual1

Citat från: OSkar000 skrivet 27 april 2009, 18:17:29 PM
Ötraf stad eller landsbyggdlack?

Linköping har ju ett flertal MAN-leder i stadstrafiken redan, ytterligare utökning där eller ska dessa till Norrköping?

Inte så troligt att du kör med gasdrift på landsbygdslinje, antagligen stadstrafiklackade skulle jag gissa!

Leif D

Citat från: virtual1 skrivet 27 april 2009, 20:51:48 PM
Inte så troligt att du kör med gasdrift på landsbygdslinje, antagligen stadstrafiklackade skulle jag gissa!

Mja säg inte det du, Ötraf har ju fastslagit att alla fordon ska ha miljöriktiga drivsystem före 2015, så varför inte börja redan nu.
Men håller nog med om att dessa fordon nog är tätortsfordon.
;-)

Becain

Jodå, nog blir det gas till landsbygden redan i år. Till sommaren kommer 13 biogasdrivna MAN boggibussar till Veolia i Östergötland varav 10 är avsedda för trafiken Linköping-Ljungsbro och 4 för trafiken Norrköping-Åby. Bussarna är av samma typ som de Swebus kör med i Skåne tex mellan Malmö och Lund.

Dock är det ju inte dessa bussar som siktats i Göteborg, utan troligen är de avsedda för stadstrafiken i Linköping eller Norrköping.

Zella

Det var regionlacken... jag var på väg ner i T-tunneln mot C stn med 43:an då en av dem susade förbi en våning upp.

Leif D

Citat från: Tomas Fransson skrivet 27 april 2009, 22:43:14 PM
Det var regionlacken... jag var på väg ner i T-tunneln mot C stn med 43:an då en av dem susade förbi en våning upp.

Och eftersom vi pratar tätortslack resp landsortslack, kanske du kan säga om bussen du såg var röd eller vit ??
;-)

Zella

Jag vill minnas att den var vit

dajo

Säkerligen röd grundfärg. Åby och Ljungsbro trafiken kanske tillhör tätortstrafiken ändå ?

Leif D

Citat från: dajo skrivet 30 april 2009, 19:12:18 PM
Säkerligen röd grundfärg. Åby och Ljungsbro trafiken kanske tillhör tätortstrafiken ändå ?

Nej, Åby och Ljungsbro tillhör inte tätortstrafiken, även om det tidvis går tätortslackade bussar nu, alltså bör de vara vita....
De 14 gas-vagnar av MAN-tillverkning är inte ledvagnar utan boggi, motsvarnde de som Swebus har i Skåne....
;-)

Martin Maltkvist

Appropå östgötalackade, besökte Veoliagaraget i onsdags och fick då syn på en orange färgklick i nosen på 801 då denne hade rampluckan uppfälld, en intressant grej som talar om vart den har rullat på samma sätt som 3627, -29 och -32 vilka har rester av blått lite här o där.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

dajo

Åby trafiken tillhör Tätortslinjerna, därför grunden röda.

Leif D

Citat från: dajo skrivet 03 maj 2009, 10:22:10 AM
Åby trafiken tillhör Tätortslinjerna, därför grunden röda.


Men snälla......
Åby är inte i tätortszonen och trafikeras av linjer på 42x och 43x, dock körs turer av både Veolia:s landortsgarage (Spårgatan) och tätortsgarage (Stohagsgatan), samt av i princip alla andra operatörer som kör i Östratrafikområdet. Spårgatan kör med vita bussar, medan Stohagsgatan kör med röda bussar, eller ibland inlånad vit buss.
Var linjen kommer att bo i det nya avtal som kräver biogasbussar, det vet ju inte vittnet, men troligt är väl att bussarna kommer att placeras på Stohagsgatan, eftersom man där har gastankning på uppställningsplatsen ("Prärien). Fast bussarna kan ju mycket väl vara vita trotts placering på Stohagsgatan.
;-)