Österbybruk - Årets höjdpunkt..

Startat av Bussmicke, 24 juli 2008, 21:37:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2008, 21:37:00 PM



Trevligt! Ser att man flyttat bussen sen jag var där i juni. Då stod den nämligen med nosen mot ängen.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Kompletterar med resten av bilderna då jag idag blev kontaktad av en som ville se bilderna.









//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Baksida av trä? :o Hur har den hamnat där?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Pia

He He.. ;D Japp det är min pärla!! Fick besök av min ex svåger och han berättade att han sett pärlan på "bussnack". Anledningen till träbakdelen är att den stod nere i Genarp i Skåne när jag fick nys om att den var till salu. Förra ägaren skulle bygga om den till race-buss och ha en Wheely car i bak. För att göra en lång historia kort- för att kunna ta med den hem var det tvunget att lappa ihop den för den 70 mil långa resan.. (går som ett strykjärn på vägen) Den är helt tömd i bak och påbörjad renovering.. Den fick tyvärr inte vara kvar i Österbybruk, dock ej pga Swebus som tvärtom, varit otroligt tillmötesgående.  När jag är klar kommer den vara riktigt läcker... :P Vill även få tag på gamla ritningar och elsheman till den om det finns därute? (Volvo Van Hool B58-55 1977).

Fredde

#6
Tanken är nog att den ska transportera en bil där bak.... När senast gick denna i trafik för egen motor verkar vara 1997 & då med anmärkning för vidare trafik, så tyvärr är det nog skroten som gäller för denna inget mår bra att stå i 10 år till innan åtgärd....  Men klart är att man kan skräma liv i den & köra på inhängnat område, kanske något för någon förening att ta över för renovering... Man har ju hört gamla Scania CR111 som startat ef över 5 års stillestånd så byter man oljan samt ger den ny ström så startar den säkert men att luftsystemet är tätt tror jag lite på då mycket torkar sönder under dessa kalla vintrar så vågar man köra utan broms så funkar det säkert....

Jan

Hur stor är Swebus depå i Österbybruk?
I branschen 37 år

Oskar A

Citat från: Jan skrivet 03 november 2008, 21:00:11 PM
Hur stor är Swebus depå i Österbybruk?

Byggnad plus en uppställning med uppskattningsvis åtta-tio bussar.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Pia

Hej igen. Bussen är i förvånansvärt gott skick. Det är ett antal meter i balkar som måste bytas i karossen men chassit är helt och i väldigt gott skick. Luft bälgarna bak är renoverade och nya luftledningar är dragna. Nästa steg blir att få in den i en hall så det går att skruva trots vårat otäcka klimat. ;D Motor och låda fungerar men den dricker lite olja.. ska se om det finns en utbytes motor någonstans i vårt avlånga land. Vxl lådan är helt underbar (halvautomat) dock inte gjord för långresor på motorväg. Den gör 100 km/h men måste varva dryga 3000..

Karsten

Citat från: Pia skrivet 13 december 2008, 18:02:14 PM
Hej igen. Bussen är i förvånansvärt gott skick. Det är ett antal meter i balkar som måste bytas i karossen men chassit är helt och i väldigt gott skick. Luft bälgarna bak är renoverade och nya luftledningar är dragna. Nästa steg blir att få in den i en hall så det går att skruva trots vårat otäcka klimat. ;D Motor och låda fungerar men den dricker lite olja.. ska se om det finns en utbytes motor någonstans i vårt avlånga land. Vxl lådan är helt underbar (halvautomat) dock inte gjord för långresor på motorväg. Den gör 100 km/h men måste varva dryga 3000..

Vad är tanken att bussen ska användas till?

Pia

Det kommer bli mitt mobila hem och verkstad framöver.. Ska ut o se världen i några år. ska ha lite saker utöver det vanliga i den.. Tänkte bl.a. klä taket med solpaneler för strömförsörjning och ha en liten braskamin bastu m.m.. det är 45 kvm. på hjul  :D Det blir verkstad i bak men dock ingen bil. Ev. höjer jag taket bakom leden för att få lite extra utrymme.