Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 14 april 2018, 16:13:13 PM

Titel: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 14 april 2018, 16:13:13 PM
(https://s26.postimg.cc/cuej0f66x/Nobina_3588_Vallingby_20180414.jpg) (https://postimg.cc/image/4c52w2zo5/)

Här kommer ett bildsvep över Scaniabussar i Stockholm Västerort. Först Kallhällsvagn Nobina 3588 vid Kirunagatan i Vällingby.

(https://s26.postimg.cc/ivc7xi0ix/Arriva_7210_Vallingby_20180414.jpg) (https://postimg.cc/image/3zdopwp45/)

Vid Vällingby centrum dök f.d. Märstavagn Arriva 7210 upp på linje 118 och 116.

(https://s26.postimg.cc/sfvukdxkp/Arriva_7828_Spanga_stn_20180414.jpg) (https://postimg.cc/image/p91b0rd4l/)

Råstavagn Arriva 7828 har precis lämnat Spånga stn för vidare färd mot Sollentuna och Häggvik.
Arriva 7828 är fd Keolis 3759.

(https://s26.postimg.cc/3zdopx4jt/Keolis_4793_Bromma_flygplats_20180414.jpg) (https://postimg.cc/image/dwopizc5h/)

Nybodavagn Keolis 4793 lämnar Bromma flygplats som linje 152 mot Solna centrum.

(https://s26.postimg.cc/p91b0rsk9/Arriva_7554_Blackeberg_20180414.jpg) (https://postimg.cc/image/63y1r0dw5/)

Råstavagn Arriva 7554 som svänger ut på Blackebergsvägen och vidare mot Islandstorget. Det handlar om en "korttur" som vänder vid Sundbybergs torg.
Arriva 7554 är fd Nobina 7188.

(https://s26.postimg.cc/a0bdn06ll/Arriva_7515_Ballsta_20180414.jpg) (https://postimg.cc/image/p91b0s09x/)

Slutligen Lundavagn Arriva 7518 på linje 112 mellan Spånga stn och Alvik.
Arriva 7518 är fd Keolis 4762.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobina)
Skrivet av: Gano skrivet 15 april 2018, 11:39:11 AM
Nobina 3588 ser mycket härlig ut. Finns det någon bild på des interiör.


Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 april 2018, 16:01:22 PM
Citat från: Gabbe skrivet 15 april 2018, 11:39:11 AM
Nobina 3588 ser mycket härlig ut. Finns det någon bild på des interiör.

(https://s26.postimg.cc/y9fjvma0p/Nobina_3564_Vallingby_20180414.jpg) (https://postimg.cc/image/8qn7ilqgl/)

Hej,

Ja, denna vagntyp är riktigt fin. Tyvärr har jag ingen interiörbild. Däremot kan jag visa en bild på hur vagntypen ser ut bakifrån. Bakstammen är t ex väldigt lik föregångaren Omnilink.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Gano skrivet 15 april 2018, 18:40:46 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 april 2018, 16:01:22 PM
(https://s26.postimg.cc/y9fjvma0p/Nobina_3564_Vallingby_20180414.jpg) (https://postimg.cc/image/8qn7ilqgl/)

Hej,

Ja, denna vagntyp är riktigt fin. Tyvärr har jag ingen interiörbild. Däremot kan jag visa en bild på hur vagntypen ser ut bakifrån. Bakstammen är t ex väldigt lik föregångaren Omnilink.

Okej tack, jag får bara hoppas att vi Helsingborgare får lite Citywide led när vi ska få nya bussar om ett år!
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 april 2018, 19:12:11 PM
Citat från: Gabbe skrivet 15 april 2018, 18:40:46 PM
Okej tack, jag får bara hoppas att vi Helsingborgare får lite Citywide led när vi ska få nya bussar om ett år!

Ja, det är ju inte längre lika självklart med Volvo och Scania i stadstrafiken runt om i Sverige längre.
Minns att Volvo och Scania dominerade i Helsingborgs stadstrafik fram till 90-talet. Det fanns finn enstaka Mercedesbussar under 80- och 90-talen vill jag minnas. Apropå Helsingborg alltså.  :)
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Gano skrivet 15 april 2018, 22:26:55 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 april 2018, 19:12:11 PM
Ja, det är ju inte längre lika självklart med Volvo och Scania i stadstrafiken runt om i Sverige längre.
Minns att Volvo och Scania dominerade i Helsingborgs stadstrafik fram till 90-talet. Det fanns finn enstaka Mercedesbussar under 80- och 90-talen vill jag minnas. Apropå Helsingborg alltså.  :)

Ja tyvär har MAN blivit mycket vanliga istället för Scania och Volvo.  Jodå fram till 2005 hade vi Volvo, Mercedes och någon DAB i stadstrafiken.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 april 2018, 12:26:18 PM
Citat från: Gabbe skrivet 15 april 2018, 22:26:55 PM
Ja tyvär har MAN blivit mycket vanliga istället för Scania och Volvo.  Jodå fram till 2005 hade vi Volvo, Mercedes och någon DAB i stadstrafiken.
Var trots allt bättre förr inann alla tyska bussar invaderade landet.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: buskörare skrivet 16 april 2018, 12:27:35 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2018, 12:26:18 PM
Var trots allt bättre förr inann alla tyska bussar invaderade landet.

Nu tycker jag förvisso inte att åtminstone Volvo håller nån toppenkvalitet numera, men generellt håller jag med.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: homer skrivet 16 april 2018, 16:48:05 PM
Citat från: buskörare skrivet 16 april 2018, 12:27:35 PM
Nu tycker jag förvisso inte att åtminstone Volvo håller nån toppenkvalitet numera, men generellt håller jag med.

varken Volvo eller Scania har väl haft toppkvalitet på sina kollektivtrafikbussar, men dom är iallafall trevligare att köra än sina tyska och polska konkurrenter
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: buskörare skrivet 16 april 2018, 20:32:02 PM
Citat från: homer skrivet 16 april 2018, 16:48:05 PM
varken Volvo eller Scania har väl haft toppkvalitet på sina kollektivtrafikbussar, men dom är iallafall trevligare att köra än sina tyska och polska konkurrenter

Jag tycker nog det finns plus och minus med båda. Nu är de nyaste Volvo jag kör från 2013, men de har haft ungefär lika stora problem som VDL. Våra Volvo har dock generellt jätteproblem med värmen vintertid, vilket inte gör mig så positivt inställd. Risken att få en kall Volvo är större än att få en kall VDL.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: homer skrivet 16 april 2018, 21:32:02 PM
Citat från: buskörare skrivet 16 april 2018, 20:32:02 PM
Jag tycker nog det finns plus och minus med båda. Nu är de nyaste Volvo jag kör från 2013, men de har haft ungefär lika stora problem som VDL. Våra Volvo har dock generellt jätteproblem med värmen vintertid, vilket inte gör mig så positivt inställd. Risken att få en kall Volvo är större än att få en kall VDL.

dålig värme är väl lite av volvos signum...
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 april 2018, 21:37:44 PM
Citat från: buskörare skrivet 16 april 2018, 20:32:02 PM
Jag tycker nog det finns plus och minus med båda. Nu är de nyaste Volvo jag kör från 2013, men de har haft ungefär lika stora problem som VDL. Våra Volvo har dock generellt jätteproblem med värmen vintertid, vilket inte gör mig så positivt inställd. Risken att få en kall Volvo är större än att få en kall VDL.

Det är ju tråkigt att Volvo inte lyckas få ordning på innerklimatet i bussarna, Volvo:s Säfflebussar från -70 o -80 talet var ju ökända för taskig värme, -80 talsbussarna  hade ju därtill så klen defrosterfläkt att köparen fick tejpa över hälften av luftslitsarna för att få ut någon luft till vindrutan överhuvudtaget.
Bussarna sent -90 tal och tidigt -00 tal hade istället problem med slarv vid montering av radiatorer och rördragning vilket ledde till att värmen vid flertal tillfällen slutade att fungera i höjd med Karlskoga under leveranskörning till huvudstaden, då hade nämligen all skit som inte rensats ur innan ihopmontering samlats på ett mindre bra ställe och cirkulationen stoppades effektivt.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 16 april 2018, 22:35:38 PM
Citat från: homer skrivet 16 april 2018, 21:32:02 PM
dålig värme är väl lite av volvos signum...

Det där beror nog mer på påbyggaren än på att det är en Volvo. För det finns väl inga bussar som haft så bra värme som dom som levererats från Carrus i Finland, åtminstone 9700:orna (och tidigare Star-serien).
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobina)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 19 april 2018, 12:35:46 PM
Så är det nog, Säffles produkter slutade generera brukbar vintervärme någonstans i mitten av 80-talet och har inte lyckats få ordning på varken kyla eller värme efter det. B9:orna kräver närmast en ingenjör för att begripa hur klimatsystemet fungerar bakom de knappar och vred som finns på förarplatsen.
Vegorna som Busslink hade var det däremot sällan problem att få värme och kyla i.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: buskörare skrivet 21 april 2018, 07:29:44 AM
Citat från: homer skrivet 16 april 2018, 21:32:02 PM
dålig värme är väl lite av volvos signum...

Det är ju jättetråkigt att det ska vara ett så långvarigt problem. Våra kortvolvo har också senaste året haft problem med motorvärmen som inte går upp och att ingen av extravärmarna funkar. Webaston (som väl heter nått annat i dom) sägs ha problem med bränslet, som tydligen ska vara för rent?  ??? Vet att när dom kom 2013 så rök det väldigt om nån av extravärmarna och jag tror man kopplade bort många då. Men jag kan inte sånt där, vet bara att det inte är glädje man känner när man ska köra en sån en hel dag.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2018, 08:56:18 AM
Citat från: buskörare skrivet 21 april 2018, 07:29:44 AM
Det är ju jättetråkigt att det ska vara ett så långvarigt problem. Våra kortvolvo har också senaste året haft problem med motorvärmen som inte går upp och att ingen av extravärmarna funkar. Webaston (som väl heter nått annat i dom) sägs ha problem med bränslet, som tydligen ska vara för rent?  ??? Vet att när dom kom 2013 så rök det väldigt om nån av extravärmarna och jag tror man kopplade bort många då. Men jag kan inte sånt där, vet bara att det inte är glädje man känner när man ska köra en sån en hel dag.

Webasto:n/Strocco:n brukar inte gilla RME om det är det ni kör på, då behöver man separat dieseltank för brännarna.
Däremot fungerar dem jättebra med HVO, eventuellt får man byta till större munstycken men det är väldigt individuellt och så behöver man göra när man kör på vanlig "blandad FAME standarddiesel också"

Sedan måste prylarna användas, göras rena med jämna mellanrum och kör man på dammiga vägar och grusvägar måste man göra rent ännu oftare.

Ofta räcker det med att man gör rent och nollar elektroniken (kan chauffören göra själv) så fungerar det igen, ryker det mycket då så är det byte av munstycke som gäller, brukar fungera att snacka med närmsta rörmockare då en vanlig oljebrännare i villapanna är samma teknik och munstycken :-)



Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Ersa skrivet 21 april 2018, 09:09:53 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2018, 08:56:18 AM
Webasto:n/Strocco:n brukar inte gilla RME om det är det ni kör på, då behöver man separat dieseltank för brännarna.
Däremot fungerar dem jättebra med HVO, eventuellt får man byta till större munstycken men det är väldigt individuellt och så behöver man göra när man kör på vanlig "blandad FAME standarddiesel också"

Sedan måste prylarna användas, göras rena med jämna mellanrum och kör man på dammiga vägar och grusvägar måste man göra rent ännu oftare.

Ofta räcker det med att man gör rent och nollar elektroniken (kan chauffören göra själv) så fungerar det igen, ryker det mycket då så är det byte av munstycke som gäller, brukar fungera att snacka med närmsta rörmockare då en vanlig oljebrännare i villapanna är samma teknik och munstycken :-)

Inga nyheter här! :) Men... nu vet du ju lika väl som alla andra att ditt tankesätt inte alls fungerar i stordriftsområden!  ;)
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: buskörare skrivet 21 april 2018, 11:46:15 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2018, 08:56:18 AM
Webasto:n/Strocco:n brukar inte gilla RME om det är det ni kör på, då behöver man separat dieseltank för brännarna.
Däremot fungerar dem jättebra med HVO, eventuellt får man byta till större munstycken men det är väldigt individuellt och så behöver man göra när man kör på vanlig "blandad FAME standarddiesel också"

Sedan måste prylarna användas, göras rena med jämna mellanrum och kör man på dammiga vägar och grusvägar måste man göra rent ännu oftare.

Ofta räcker det med att man gör rent och nollar elektroniken (kan chauffören göra själv) så fungerar det igen, ryker det mycket då så är det byte av munstycke som gäller, brukar fungera att snacka med närmsta rörmockare då en vanlig oljebrännare i villapanna är samma teknik och munstycken :-)

De här kom "rykande" från fabrik, så att det bara är byte av munstycke som gäller tror jag inte stämmer här. Inte då i alla fall. Vi får inte pilla på bussarna egentligen, så att nolla saker själv tror jag inte ag vill att vi gör. Vi kör mig veterligen på RME, men vet att vi en period körde på HVO, så helt säker är jag inte. Då i början var det väl dock RME gör hela slanten.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2018, 12:22:24 PM
Citat från: buskörare skrivet 21 april 2018, 11:46:15 AM
De här kom "rykande" från fabrik, så att det bara är byte av munstycke som gäller tror jag inte stämmer här. Inte då i alla fall. Vi får inte pilla på bussarna egentligen, så att nolla saker själv tror jag inte ag vill att vi gör. Vi kör mig veterligen på RME, men vet att vi en period körde på HVO, så helt säker är jag inte. Då i början var det väl dock RME gör hela slanten.

Då är det klart att dem ryker från fabriken om man försöker använda RME, det första man gör är att montera större munstycke, dock är det inte säkert att den vill gå på det bränslet i a f men det är värt ett försök.

Att "nolla" värmaren är ingen raketforskning, det man gör är att man tar bort de felkoder som sätts vid misslyckade starter och som efter ett par sådana blockerar värmaren.

Och visst, vill man inte överlåta handgreppet till en chaufför så räcker det ju att det finns en serviceman/kvinna som kan utföra detta istf att bussen ska stå i kö för service.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobin
Skrivet av: buskörare skrivet 21 april 2018, 19:05:41 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2018, 12:22:24 PM
Då är det klart att dem ryker från fabriken om man försöker använda RME, det första man gör är att montera större munstycke, dock är det inte säkert att den vill gå på det bränslet i a f men det är värt ett försök.

Att "nolla" värmaren är ingen raketforskning, det man gör är att man tar bort de felkoder som sätts vid misslyckade starter och som efter ett par sådana blockerar värmaren.

Och visst, vill man inte överlåta handgreppet till en chaufför så räcker det ju att det finns en serviceman/kvinna som kan utföra detta istf att bussen ska stå i kö för service.

Jag antar att man visste att bussarna skulle gå på RME redan vid inköp, dumt att inte anpassa redan då.
Varför inget blivit gjort vet jag inte, men det tog lång tid innan man tog tag i motorvärmen också, så kvarnarna maler väl inte så fort.
Titel: SV: Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobina)
Skrivet av: yngrot skrivet 25 april 2018, 06:00:54 AM
Vi har ju enbart Volvo  8500 (Säffle)  och 8700 (Polskbyggda)   och 8500  är kalla på vinter däremot 8700 är varma och goa under förutsättning att Stroco fungerar   vi hade mycket problem när vi körde på RME .