Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Danne B. skrivet 03 april 2008, 18:13:15 PM

Titel: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Danne B. skrivet 03 april 2008, 18:13:15 PM
http://uppsala.expressen.se/nyheter/1.1109471/dodskraschen-var-inte-forarens-fel

//Danne
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Lander skrivet 03 april 2008, 19:06:24 PM
Rapporten finns som pdf

http://www.havkom.se/virtupload/news/ro2008_01.pdf

Lite skillnad på deras arbete och duglighet jämfört med polisen.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Knut skrivet 03 april 2008, 20:04:37 PM
Første steget på vägen frem for henne. Dette må være en "liten" seier.
Jeg ble i allefall glad for dette. Håper at åklagaren tar dette med seg
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: yngrot skrivet 03 april 2008, 22:11:47 PM
Intresant läsning.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 04 april 2008, 12:07:33 PM
Intressant att man skall ha rättegång. Blir ju konstigt om man finner henne skyldig där medan SHK, som mer grundligt utfört tester (tom testat sidokrafter vid passerande av stillastående lastbil) och funnit brister, inte funnit något som pekar på någon av förarna.
Ska bli intressant att höra resultatet.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Stinsen skrivet 04 april 2008, 12:32:29 PM
Sakta i backarna nu.

Även om haverikomissionen inte hittat något specifikt som förarna gjort fel så kan mycket väl en domstol finna att den nu åtalade föraren har kört för fort i förhållande till väglaget. Den som förväntar sig att haveriutredningen med automatik innebär att föraren frikänns i den juridiska processen kan bli rejält besviken framöver.

Glöm inte 2 kap 1 § i trafikförordningen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."

Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 04 april 2008, 12:42:18 PM
Men hur ska man kunna avgöra att föraren kört för fort?
Hjulen på bussen hade fel dimension så färdskrivaren registrerade inte rätt hastighet...
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: michael k skrivet 04 april 2008, 13:51:21 PM
fast att hjulen var lite större har väl inte spelat någon roll?
ett mänskligt mistag har skett och hur mycket man ska straffas för det vet jag ju inte
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: yngrot skrivet 04 april 2008, 14:09:58 PM
Ett problem är ju oxå att ingen säkert vet om någon gjorde en inbromsning före olyckan...
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2008, 14:11:33 PM
Åklagaren kritisk till haverikommissionen  "De ska inte utreda ansvarsfrågan, det ska en vanlig domstol göra."
http://www.uppsala.expressen.se/nyheter/1.1110603/de-ska-inte-utreda-ansvarsfragan

KR-trafik tillbakavisar kommissionens kritik  "Skulle vi vara så dåliga så skulle det ske en olycka varje dag."
http://www.uppsala.expressen.se/nyheter/1.1110698/kr-trafik-tillbakavisar-kommissionens-kritik
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Stinsen skrivet 04 april 2008, 14:49:46 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 04 april 2008, 12:42:18 PM
Men hur ska man kunna avgöra att föraren kört för fort?

Kort svar:
Det small.

Långt svar:
Återigen: 2 kap 1 § i trafikförordningen:  "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."

Det betyder inte att om man kör 90 på en 90 väg så har man aldrig gjort något fel. Tvärtom, det kan mycket väl vara så att man kört "för fort" även om man kör under hastighetsgränsen. Väglaget den aktuella morgonen råder det väl knappast någon osäkerhet om. Hade föraren kört 60 på 90-väg och olyckan ändå inträffat hade man sannolikt inte väckt åtal eftersom föraren då försökt anpassa farten efter väglaget. Nu antar jag att åklagaren anser att föraren borde förstått att 90 på 90-väg inte var lämpligt vid det aktuella väglaget.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 04 april 2008, 15:21:07 PM
Citat från: Stinsen skrivet 04 april 2008, 14:49:46 PM
Kort svar:
Det small.

Aha, det är där skon klämmer. Man dömer alltså en förare för vållande till annans död för att en olycka skedde, inte för att föraren anses vållande? Eller menar du att det automatiskt är så att om det smäller är det en av förarna som gjort fel?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2008, 13:53:44 PM
Differensen framgår ju av rapporten

Det framgår också i rapporten att man inte kunnat fastställa hastigheten eftersom man inte kunnat fastställa att denna differens var rätt.

Citat från: SHK
Bytet till den större däcksdimensionen innebär en ökning av hastigheten med 3,1 %.
Det betyder att färdskrivarens felvisning på diagrambladet p.g.a. däcksbytet blir ca 2,8
km/h. Bussens skador medförde att färdskrivarnas verkliga felvisning vid olyckstillfället inte har kunnat kontrolleras. Den exakta hastigheten vid olyckstillfället kan därför inte fastställas."

Det innebär i alla fall att föraren inte körde i 90 utan långsammare då diagrambladet visade en konstant hastighet på 89.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 18:14:41 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 04 april 2008, 15:21:07 PM
Eller menar du att det automatiskt är så att om det smäller är det en av förarna som gjort fel?

Det är ju klart som korvspad att någon eller några som klantat sig eftersom att det small, det är bara nys att skylla på dålig väg, etc.

Föraren är alltid den som har händelseförloppet i sin hand, bokstavligen, tycker föraren att det är dåliga förhållanden, halka, krokig väg, etc är det bara att slå av på farten, så enkelt är det, har föraren inte den rumsnärvaron som krävs, har vederbörande inget bakom en ratt att göra!

mvh Christer
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Danne B. skrivet 04 april 2008, 18:20:35 PM
Citat från: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 18:14:41 PM
Det är ju klart som korvspad att någon eller några som klantat sig eftersom att det small, det är bara nys att skylla på dålig väg, etc.

Föraren är alltid den som har händelseförloppet i sin hand, bokstavligen, tycker föraren att det är dåliga förhållanden, halka, krokig väg, etc är det bara att slå av på farten, så enkelt är det, har föraren inte den rumsnärvaron som krävs, har vederbörande inget bakom en ratt att göra!

mvh Christer

Är det verkligen SÅ enkelt... Är världen så svart eller vit...?

//Danne
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 18:42:32 PM
Citat från: Danne B. skrivet 04 april 2008, 18:20:35 PM
Är det verkligen SÅ enkelt... Är världen så svart eller vit...?

//Danne

Det finns olyckor där föraren rimligsvis inte kunde förutse vad som var på väg att hända. Jag har en bekant som råkade ut för en kvinna som begick självmord mha hans buss, genom att slänga sig framför.

I de flesta andra olyckor är det föraren, föraren och åter föraren som pga felaktigt beteende är vållande.
exempel:

kör för fort
chansar vid omkörning
håller för korta avstånd
sysslar med telefonen/mp3 spelaren i stället för att styra fordonet

Fler exempel kommer du säkert på själv.

Vad tror du själv orsakar olyckor?

mvh Christer





Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Danne B. skrivet 04 april 2008, 18:46:11 PM
Citat från: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 18:42:32 PM
Det finns olyckor där föraren rimligsvis inte kunde förutse vad som var på väg att hända. Jag har en bekant som råkade ut för en kvinna som begick självmord mha hans buss, genom att slänga sig framför.

I de flesta andra olyckor är det föraren, föraren och åter föraren som pga felaktigt beteende är vållande.
exempel:

kör för fort
chansar vid omkörning
håller för korta avstånd
sysslar med telefonen/mp3 spelaren i stället för att styra fordonet

Fler exempel kommer du säkert på själv.

Vad tror du själv orsakar olyckor?

mvh Christer


Jag säger inte emot dig men jag tror att man kanske ska nyansera världen lite mer genom att säga att olyckor kan ske både genom slarv (som exemplen du räknar upp här ovan) och genom misstag! Och misstag och slarv är två olika saker som kan leda till samma sak...

Misstag kommer alltid att ske så länge mänskliga faktorn är inblandad... Slarv däremot kan i mycket större utsträckning förebyggas!

//Danne
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: JDS skrivet 04 april 2008, 19:27:06 PM
Det är en självuppfyllande profetia att hävda att alla olyckor är förarens fel genom att hänvisa till Trafikförordningens portalparagrafer, som kan tolkas som att det alltid är någons fel att en olycka inträffar. Den som resonerar så, exempelvis Christer Bergström här ovan, riskerar att göra trafiksäkerheten en björntjänst genom sitt cirkelresonemang.

Därför föreslår jag att ni låter bli det och i stället frågar er: Hur kan olyckor av detta slag förebyggas? Jag kan omedelbart försäkra er om att de inte kan förebyggas genom att i avskräckande syfte bestraffa förarna. Detta har haveriutredarna insett för länge sedan och det återstår således att övertyga resten av mänskligheten om saken.

Ett problem i sammanhanget är att det finns väldigt många människor, inklusive en eller annan av rättens ledamöter, som har bilkörkort och tror på det som lärs ut i trafikskolorna, dvs att alla olyckor är förarens fel på ett eller annat sätt. Det stämmer hyfsat när det gäller privat personbilism, men när det gäller tung yrkestrafik är det inte på långa vägar lika enkelt!
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: nimbra skrivet 04 april 2008, 20:17:45 PM
Citat från: Danne B. skrivet 04 april 2008, 18:20:35 PM
Är det verkligen SÅ enkelt... Är världen så svart eller vit...?

//Danne

I Christer Bergströms värld är den just svart eller vit och det verkar som han själv är dess profet.

//nimbra
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 20:25:24 PM
Citat från: nimbra skrivet 04 april 2008, 20:17:45 PM
I Christer Bergströms värld är den just svart eller vit och det verkar som han själv är dess profet.

//nimbra

Tackar för utnämningen, kan du beskriva hur nimbras trafikvärld ser ut.

mvh Christer
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 20:41:03 PM
Citat från: JDS skrivet 04 april 2008, 19:27:06 PM
Ett problem i sammanhanget är att det finns väldigt många människor, inklusive en eller annan av rättens ledamöter, som har bilkörkort och tror på det som lärs ut i trafikskolorna, dvs att alla olyckor är förarens fel på ett eller annat sätt. Det stämmer hyfsat när det gäller privat personbilism, men när det gäller tung yrkestrafik är det inte på långa vägar lika enkelt!
Det var som fan, jag trodde i min enfald att jag som förare är ansvarig för min framfart. Nu får du exemplifiera ditt påstående!

mvh Christer
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: nimbra skrivet 04 april 2008, 21:11:15 PM
Citat från: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 20:25:24 PM
Tackar för utnämningen, kan du beskriva hur nimbras trafikvärld ser ut.

mvh Christer

I min värld är det skillnad på privatförare och anställda förare, en anställd förare har en helt annan situation och det är detta som statenshaverikomission påpekar.

Och jag kan erkänna att jag som privatförare kört 53 på 50-väg.

//nimbra
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: michael k skrivet 04 april 2008, 22:41:58 PM
och jag kan erkänna att jag brukade köra i 115km förr i tiden med bussen
men inte på smala vägar med snömodd
jag tycker fö att det är en lagom fart på en bra motorväg
det gör de för övrigt i england med där det är tlllåtet

hm undrar hur tjejen mår det kan inte vara lätt att somna på kvällarna med allt detta på sina axlar?
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: JDS skrivet 05 april 2008, 09:22:23 AM
Citat från: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 20:41:03 PM
Det var som fan, jag trodde i min enfald att jag som förare är ansvarig för min framfart. Nu får du exemplifiera ditt påstående!

mvh Christer

Nu gör du ju just det jag varnade för, dvs du resonerar i cirkel utifrån (det felaktiga) antagandet att varje trafikolycka orsakas av föraren, genom ett brott mot bestämmelsen i trafikförordningen att trafikolyckor skall undvikas. Om du tänker fortsätta på det viset så kan jag inte hjälpa dig...
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: yngrot skrivet 05 april 2008, 11:15:10 AM
Typiskt att diskusionen tar en sån vändning... men hur man än ser på det är ju alla som kör ansvarig för hur man kör... och visst har vi nog alla kört lite för fort nån gång... en annan sak de skrev om i rapporten var ju tröttheten och den är ju minst lika allvarlig som att köra med alkohol i kroppen. Är du trött så hinner du inte reagera innnan det är försent.... till sist hur fort brukar ni köra när vägen ser ut som på bilderna i rapporten?? När  man kört ett tag kör man ju på lite vana man vet ju exvis var man brukar möta bussen från andra hållet..De båda i detta fall var ju tyvärr inte några vana bussförare. Vinterkörning är väl inte så många vana vid längre heller tyvärr.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Christer Bergström skrivet 05 april 2008, 11:32:25 AM
Citat från: JDS skrivet 05 april 2008, 09:22:23 AM
Nu gör du ju just det jag varnade för, dvs du resonerar i cirkel utifrån (det felaktiga) antagandet att varje trafikolycka orsakas av föraren, genom ett brott mot bestämmelsen i trafikförordningen att trafikolyckor skall undvikas. Om du tänker fortsätta på det viset så kan jag inte hjälpa dig...

Kan du komma med exempel som jag efterfrågar, i stället för att smita undan som du gör, sitta och sprida svepande PK formuleringar är enkelt, att verifiera sina resonemang genom praktiska exempel är tydligen svårare, eftersom du formulerar dig som du gör.

mvh Christer
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Stinsen skrivet 05 april 2008, 16:50:54 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 april 2008, 11:43:28 AM

En dödsolycka innebär inte med automatik att föraren brutit mot någon bokstav i lagtexten, någon sådan generalisering kan man inte göra.
'

Visst har du rätt i det. Men samtidigt så innebär inte det faktum att man "hållt hastighetsgränsen" dvs kört 90 på 90-väg att man aldrig gjort något fel.  Må hända var mitt korta svar på Jonas fråga, "det small", aningen generaliserande. Men som jag skrev i det längre svaret, om den nu åtalade föraren t.ex. kört 70 och olyckan ändå inträffat så hade åklagaren sannolikt inte åtalat henne. Man har faktiskt ett ansvar att tänka lite mer än att bara läsa på en hastighetsskylt.

Sedan finns det ju en del saker i haveriutredningen som gör att jag tror och hoppas att hon blir friad. Förmodligen inte i Tingsrätten då den är en erkänd tombola, men väl i den mer juridiskt kompetenta hovrätten.

Värt att reflektera över är också det faktum att man som förare sitter i en situation där en sekund kan ställa till en katastrof, sedan sitter det jurister och vrider & vänder, stöter & blöter situationen i timtal för att komma fram till vad borde gjort istället.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 12:50:09 PM
Citat från: Christer Bergström skrivet 05 april 2008, 11:32:25 AM
Kan du komma med exempel som jag efterfrågar, i stället för att smita undan som du gör, sitta och sprida svepande PK formuleringar är enkelt, att verifiera sina resonemang genom praktiska exempel är tydligen svårare, eftersom du formulerar dig som du gör.

mvh Christer

Nej, jag tänker inte sänka mig till din nivå.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: 737 skrivet 10 april 2008, 20:33:50 PM
Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 12:50:09 PM
Nej, jag tänker inte sänka mig till din nivå.

Ska du lära ut något måste du vara beredd att hämta din lärljunge på den nivån han står. Annars förstår han dig inte.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 11 april 2008, 23:09:53 PM
Jag kan inte hitta avsnittet där det står att färdskrivaren tack vare hjulen visade för låg fart.... däremot står det att den visade för hög hastighet. I övrigt har jag inget att tillägga.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 19 maj 2008, 11:31:29 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 april 2008, 02:19:03 AM
sid 12-13 i rapporten.

men du måste tänka hur utredaren tänkt så för en som inte är insatt kan det nog verka konstigt
Om du sätter på en dimension som är större än den som skrivaren är kalibrerad för innebär det automatiskt att skrivaren visar en lägre hastighet än den verkliga, den räknar nämligen hjulvarv, ett hjul med större omkrets färdas längre sträcka för varje varv jmf med ett med mindre omkrets.

I fallet här var skillnaden + 3,1% vilket gav en felvisning på +2,6 resp +2,8%, när hjulen snurrade så fort att det enligt skrivaren borde innebära 90 km/h innebar felvisningen att den faktiska hastigheten var 92,5 km

Citat från: Utredningsrapporten
Färdskrivarens och hastighetsmätarens felvisning påverkas av vilka däck
som sitter på drivaxeln. Som nämnts i 1.2.1 var däcksdimensionen på drivaxeln
större än vad som anges i registreringsbeviset. Bytet till den större
däcksdimensionen innebär en ökning av hastigheten med 3,1 %.

Detta tolkar jag som att hastigheten ökades med 3,1 procent.
Titel: SV: Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 19 maj 2008, 16:27:41 PM
Tror jag förstår, men det var ju inte speciellt tydligt skrivet...
Men det innebär ju att man inte kan säga att föraren körde för fort...

Därför är det en skandal att föraren dömdes i tingsrätten...