Huvudmeny

Söndagsbild 102

Startat av Jona, 13 december 2009, 00:10:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Skelleftebuss var det ett tag sedan jag hade med i denna tråd. Del 92 för att vara mer exakt.
Satt och tittade igenom bildarkivet efter bilder och insåg att jag eventuellt kunde bygga en intressant story och komplettera med bilder från våran tråkiga provisoriska busstation som vi har i staden. Vem kunde tro att denna provisoriska plats skulle finnas kvar i 15 - 20 år i väntan på något nytt och bättre.

När jag gick igenom bilderna och jämförde mot dom knapphändiga uppgifter och foton jag hittat på nätet och i böcker så insåg jag att ett visst hus har en ganska intressant story. Så denna söndag bjuder jag på mer text och mindre antal bilder.

Vi går tillbaka 90 år i tiden, det är år 1919 och Karl Edvard Lundström startar en firma med namn AB Skellefteå Spisbrödsfabrik nära järnvägsstationen i Skellefteå i östra änden av Södra Järnvägsgatan. Man börjar tillverka spisbröd, numera mer känt under produktnamnet knäckebröd eller hårt bröd.
Man blir största kunden hos järnvägen avseende vagnlast på Skellefteå station om man inte räknar med malmen.

1936 tillverkade man drygt 3 miljoner kg bröd per år med hjälp av 85 anställda. 1938 till 39 utvidgades fabriken och tillverkningen steg till drygt fem miljoner kg bröd per år och och nu behövde man en personalstyrka på 125 personer.
Under 30 talet skaffade man egna stora lastbilar för transporterna inom närliggande områdena som Luleå, Piteå i Norr och Örnsköldsvik med flera platser i Söder.

Fabrikens läge nära stationen i Skellefteå var idealiskt för järnvägstransporter. Man byggde till och med en kortare transportbana från fabriken till ett spår på stationen för att kunna lasta brödvagnarna. Även mjöl kom i vagnar med tågen.

Under 1930 tal uppstod en kraftig överproduktion av spisbröd. Stenhård konkurrens ledde till att man var tvungen och rationalisera  och en utbyggnad var nödvändig.
Lundström ville bygga ut och fortfarande vara nära järnvägen så hans produkter kunde snabbt transporteras ut i landet. Vägnätet vid denna tidpunkt var inte s bra som idag, så transport via järnvägen var en nödvändighet.
Men dom styrande i Skellefteå var kallsinniga och vägrade gå med på Lunströms önskemål.
Betänk också att industriområdena utanför staden som Hedensbyn inte fanns vid denna tidpunkt. Så en mark i centrala staden med tillräckligt stort utrymme var man alltså inte så sugen på och hjälpa till och ställa upp med.
Detta ledde till att Lundströms ända val var och börja se sig om efter mark i andra städer i Sverige och han fann vad han letade i Filipstad i Värmland. En stor tomt i nära anslutning med järnvägen, inlandsbanan, i staden.

Så på grund av styrande personer i Skellefteå ointresse så flyttade firman sakta under 1940 och 50 tal bit för bit från Skellefteå till Filipstad. Så ett bolag med 162 anställda (år 1942) la ner driften och försvann helt från staden.

162 människor som mister jobbet är många, men siffran stannar ju inte där, för alla dessa generar ju andra jobb via att dom handlar och behöver service, men kanske är det även så att man måste ta hela familjen och flytta till annan ort där arbete finns. Så för lilla Skellefteå så bör detta dumdristiga beslut av dom styrande blivit kostsamma.

Hur gick det för firman då efter dom flyttat. Jo verksamheten i Filipstad växte till en jättekoncern med namn Wasa bröd. Låter namnet bekant?


(Källa spisbröd
Uppgifterna för AB Skellefteås spisbrödsfabrik är hämtade från wikipedia.
Boken Skelleftebanan och Bolidens järnvägar av Thore Sjögren och Rolf Forslund.
Tidningen Norra Västerbotten jubileumsbok utgiven 1995  "Skellefteå – en 150 årig historia" )



Den röda tegelkåken i bakgrunden var en gång i tiden Skellefteå Spisbrödsfabrik, den vita runda delen är en mindre bit av den en gång i tiden ganska så höga skorsten som kunde ses över stora delar av staden.


Här syns visserligen inte den vita skorstenen. Däremot kan man få en uppfattning till avståndet till magasin man hade vid järnvägen då dom finns precis utanför den vänstra kanten på bilden.


Bakom bussen, men hitom baskerbosse´s brödfabriken så ser ni busstations trista blåsiga yta men även den träkåk som innehåller informationskiosk och bussgods


Sist ut denna söndag är en bild på en av dom "nya" bussarna, som i detta fall ska ta resenärer som vill ut i världen till deras tåg. Eller det är ju morgon, så i detta fall så ska bussen främst hämta resenärerna som kommer med nattåget från södra Sverige och kliver av i Bastuträsk för vidare färd hit...

/Jona

Sammanställning http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Björn Lövdahl

Lika trevligt som vanligt!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Citat från: Jona skrivet 13 december 2009, 00:10:33 AM

Sist ut denna söndag är en bild på en av dom "nya" bussarna, som i detta fall ska ta resenärer som vill ut i världen till deras tåg. Eller det är ju morgon, så i detta fall så ska bussen främst hämta resenärerna som kommer med nattåget från södra Sverige och kliver av i Bastuträsk för vidare färd hit...

Några bilder på tågbussen till Bastuträsk har jag inte sett sedan tiden före Veolia tappade sin tågtrafik. Intressant. Så det blev operatörsbyte även på tågbussen?

groenis

Sånt är intressant att läsa hur lokalpolitiker tänker så att industrier flyttar och blir lönsamma på andra orter.
jag undrar hur de tänkte när tillverkningen flyttade bit för bit försökte man rädda något eller släppte man allt?

/Lennart

Ersa

Citat från: Jona skrivet 13 december 2009, 00:10:33 AM
Så på grund av styrande personer i Skellefteå ointresse så flyttade firman sakta under 1940 och 50 tal bit för bit från Skellefteå till Filipstad. Så ett bolag med 162 anställda (år 1942) la ner driften och försvann helt från staden.

Lite pinsamt att Wasabröd inte presenterar sin hela historia på sin hemsida.

I filmen hör man: "1919 öppnade Karl Edvard Lundström ett bageri i Filipstad. "
http://www.wasa.com/sv/wasas-historia/

Yujin Zhang

Mmmm...Skellefteå, dit ska man kanske åka till under sportlovet. :P

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 13 december 2009, 02:08:56 AM
Några bilder på tågbussen till Bastuträsk har jag inte sett sedan tiden före Veolia tappade sin tågtrafik. Intressant. Så det blev operatörsbyte även på tågbussen?

Trodde du skulle berömma den tydliga skyltningen? :)

Citat från: Yujin Zhang skrivet 13 december 2009, 11:56:36 AM
Mmmm...Skellefteå, dit ska man kanske åka till under sportlovet. :P

Välkommen, fast då har nog inte de nya boggibussarna hunnit komma.

Björn Lövdahl

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 december 2009, 12:04:40 PM
Trodde du skulle berömma den tydliga skyltningen? :)

Välkommen, fast då har nog inte de nya boggibussarna hunnit komma.

Vilket är?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Niclas Rosenius



   Som vanligt, superbra bilder och en superbra berättelse omkring bilderna.

   //Niclas

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 december 2009, 12:04:40 PM
Trodde du skulle berömma den tydliga skyltningen? :)

Korrekt skyltning, gärna i kombination med diodskyltar, ligger mig ju varmt om hjärtat... så jag borde naturligtvis ha lagt in en positiv kommentar om den. :)

Med tanke på att linjenummer saknas: Är det tågoperatören SJ AB som ansvarar för busslinjen och som i sin tur har lejt in Skelleftebuss som egen underoperatör utanför Länstrafikens ansvar? Kan man åka på bussen även med Länstrafikens färdbevis?

Jona

Citat från: Ersa skrivet 13 december 2009, 14:09:21 PM
Med tanke på att linjenummer saknas: Är det tågoperatören SJ AB som ansvarar för busslinjen och som i sin tur har lejt in Skelleftebuss som egen underoperatör utanför Länstrafikens ansvar? Kan man åka på bussen även med Länstrafikens färdbevis?

Tack för alla glada och trevliga kommentarer. Länstrafikens färdbevis gäller, det är den ända av dina frågor jag kan svara på.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 13 december 2009, 14:09:21 PM
Korrekt skyltning, gärna i kombination med diodskyltar, ligger mig ju varmt om hjärtat... så jag borde naturligtvis ha lagt in en positiv kommentar om den. :)

Med tanke på att linjenummer saknas: Är det tågoperatören SJ AB som ansvarar för busslinjen och som i sin tur har lejt in Skelleftebuss som egen underoperatör utanför Länstrafikens ansvar? Kan man åka på bussen även med Länstrafikens färdbevis?

SJ ville inte bekosta någon anslutningsbuss då någon sådan inte ingick i anbudet på tågtrafiken. Ej heller länstrafikbolaget, så kommunen har fått anslå pengar för att upprätthålla trafiken t v. Dock trafikeras den med länstrafikens taxa och med giltighet för deras färdbevis och för tågplusbiljetter.