Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)

Startat av Marc, 27 maj 2007, 19:57:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Tvekade ett tag att lägga ut dessa bilder, men efter idag retar det mig mer än någonsin.
Många av Stockholmsföratagen, seriösa, duktiga tvingas att göra sig av med fina bussar pga miljözon, tvingas köpa bussar som passar in i stan med tanke på längden. Men varför egentligen kan man undra, när det lik förb-t ser ut så här...
Bilderna är alla maskerade, för jag vill absolut inte hänga något företag på galgen här. Vill bara belysa problemet, för i dagarna är det högst påtagligt!


Vi börjar väl på Slottsbacken, jag ser något misstänkt där borta!


Fin buss, men lite gammal!


En lång fin buss.
Så lång att om den står tvärs över Slottsbacken, så spärrar den hela vägen! Jag vet det...tillsammans med 20 kollegor bevittnade vi detta i 15 minuter idag.
Föraren på bilden har inte med bussen att göra, utan är en eldsjäl som hjälpte "långeman" loss.


Men titta en lång buss till! (abonnerad)

/Marc


Milan

Citat från: Marc skrivet 27 maj 2007, 19:57:29 PM
Tvekade ett tag att lägga ut dessa bilder, men efter idag retar det mig mer än någonsin.
Många av Stockholmsföratagen, seriösa, duktiga tvingas att göra sig av med fina bussar pga miljözon, tvingas köpa bussar som passar in i stan med tanke på längden. Men varför egentligen kan man undra, när det lik förb-t ser ut så här...
Bilderna är alla maskerade, för jag vill absolut inte hänga något företag på galgen här. Vill bara belysa problemet, för i dagarna är det högst påtagligt!


Vi börjar väl på Slottsbacken, jag ser något misstänkt där borta!


Fin buss, men lite gammal!


En lång fin buss.
Så lång att om den står tvärs över Slottsbacken, så spärrar den hela vägen! Jag vet det...tillsammans med 20 kollegor bevittnade vi detta i 15 minuter idag.
Föraren på bilden har inte med bussen att göra, utan är en eldsjäl som hjälpte "långeman" loss.


Men titta en lång buss till! (abonnerad)

/Marc



Hmm, jag förstår inte riktigt innebörden.. Menar du att bussarna är i vägen eller liknande?

//Milan

Viktor

Citat från: Marc skrivet 27 maj 2007, 19:57:29 PM
Tvekade ett tag att lägga ut dessa bilder, men efter idag retar det mig mer än någonsin.
Många av Stockholmsföratagen, seriösa, duktiga tvingas att göra sig av med fina bussar pga miljözon, tvingas köpa bussar som passar in i stan med tanke på längden. Men varför egentligen kan man undra, när det lik förb-t ser ut så här...
Bilderna är alla maskerade, för jag vill absolut inte hänga något företag på galgen här. Vill bara belysa problemet, för i dagarna är det högst påtagligt!


Vi börjar väl på Slottsbacken, jag ser något misstänkt där borta!


Fin buss, men lite gammal!


En lång fin buss.
Så lång att om den står tvärs över Slottsbacken, så spärrar den hela vägen! Jag vet det...tillsammans med 20 kollegor bevittnade vi detta i 15 minuter idag.
Föraren på bilden har inte med bussen att göra, utan är en eldsjäl som hjälpte "långeman" loss.


Men titta en lång buss till! (abonnerad)

/Marc



Vad har Jlt bussen för reg nr?

bjalle

eftersom han inte vill hänga ut nåt bolag så tror jag inte han anger det här

Johan B

Citat från: Milan skrivet 27 maj 2007, 20:06:14 PM

Hmm, jag förstår inte riktigt innebörden.. Menar du att bussarna är i vägen eller liknande?

//Milan

Stockholm city = max 14-metersbussar. Eller är det 13,7m? Vilket som, 15m ej tillåtet utan dispens, om ens sådan delas ut? Lite fånigt kan tyckas, dessutom dumt när Mercedes och Setra har förlängt från strax under 14m till strax över i längsta Tourismon och Comfort Class 417 GT-HD. Dessa är alltså bannlysta även de om man ska vara centimeterpetig då? Synd med tanke på det praktiska formatet.

Staffan Sävenfjord

CitatStockholm city = max 14-metersbussar. Eller är det 13,7m? Vilket som, 15m ej tillåtet utan dispens, om ens sådan delas ut?

Det är 13,99 meter som gäller i Stockholm. Generell dispens att köra längre bussar finns för vissa leder. Annars skulle man t ex inte få köra 15-metersbussar till eller från Cityterminalen.
Vid Slottsbacken torde man inte kunna få sådan dispens. Märkligt att det är ett par av de bolag som kör för SL som tycks tumma på reglerna. Också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

LinusG

Som någon sa så kan man få Dispens.. 
När vi var ner till Göteborg nu i samband med Göteborgsvarvet kollade vi upp det där. Och för ålder kan du få dispens men enligt den kvinnan på gatukontoret där så gick det inte att få dispens för Längden på fordonet?!?

Konstigt..  För vi hade en av våra -04 bussar med men den fick inte köra eftersom den är 15 meter..

//Linus

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2007, 21:47:21 PM
Det är 13,99 meter som gäller i Stockholm. Generell dispens att köra längre bussar finns för vissa leder. Annars skulle man t ex inte få köra 15-metersbussar till eller från Cityterminalen.
Vid Slottsbacken torde man inte kunna få sådan dispens. Märkligt att det är ett par av de bolag som kör för SL som tycks tumma på reglerna. Också.



Är det så att vissa helt enkelt tolkar det som att om bussen bara har SL-lack så kan man göra vad man vill i Stockholm?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Elmheden

Lite intressant där med en megaliner vid slottet?!?
Förövrigt Setras 417 GT-HD som standard är 14.05 lång men kan dock fås korrigerad till 13.99.
Evo-buss har tagit fram en form där de gjuter en ny "frontläpp" samt justerar kofångaren bak
så att den når godkännt mått.

Staffan Sävenfjord

CitatKonstigt..  För vi hade en av våra -04 bussar med men den fick inte köra eftersom den är 15 meter..

När infördes längdbegränsning i Göteborg? Det har i varje fall inte funnits förut.
Däremot har man kunnat få dispens för miljözoner. Även om det är svårt i Göteborg. Om man inte kör för Västtrafik vill säga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2007, 13:51:57 PM
Längden i Stockholms stad är generellt 12 meter, treaxliga bussar med styrbar tredje axel tillåts vara 13,99 m (inkl ev skidbox).


Ska man alltså tolka detta som att vissa bussar skulle vara förbjudna på gatorna om de har skidbox men om man tar bort skidboxen så går det plötsligt bra att köra med den?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

LinusG

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2007, 13:44:34 PM
När infördes längdbegränsning i Göteborg? Det har i varje fall inte funnits förut.
Däremot har man kunnat få dispens för miljözoner. Även om det är svårt i Göteborg. Om man inte kör för Västtrafik vill säga.


Ingen aning när den lagen kom till men kvinnan på gatukontoret där borde ju veta tycker jag..
Men vi kanske bara missuppfattade varandra i den frågan då..

//Linus

Fredrik Gelin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 maj 2007, 13:56:41 PM

Ska man alltså tolka detta som att vissa bussar skulle vara förbjudna på gatorna om de har skidbox men om man tar bort skidboxen så går det plötsligt bra att köra med den?

Ja, precis så är det faktiskt.
Måttet på bussen som alltså inte får överstiga 13,99 meter förutsatt att det är en "boggiebuss" med motsvängande bak/stödaxel eller 12m om det är en tvåaxlig buss eller en buss med stela bakaxlar räknas från den del av bussen som är längst fram (inkl. "bockhorn") till bakersta delen av densamma inkl. ev. skidbox...
//Fredrik

Johan B

Citat från: Peter Elmheden skrivet 28 maj 2007, 13:40:05 PM
Lite intressant där med en megaliner vid slottet?!?
Förövrigt Setras 417 GT-HD som standard är 14.05 lång men kan dock fås korrigerad till 13.99.
Evo-buss har tagit fram en form där de gjuter en ny "frontläpp" samt justerar kofångaren bak
så att den når godkännt mått.

Intressant, detta kände jag inte till. Smart sätt av tillverkaren att komma tillrätta med problemet. Ser man någon större skillnad mellan en 13,99 och en 14,05 eller krävs det ett tränat öga? Vet du vilka som är vanligast i Sverige, fullängdsvarianten eller den förkortade? Ruvar någon på bilder, lägg gärna upp så man kan jämföra.