Huvudmeny

Eslöv 4/4-2016

Startat av AdmirT, 05 april 2016, 23:11:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdmirT

Igår (4/4) passade jag på att ta en tur till Skånes metropol, Eslöv, för att fota lite skolbussar som trafikeras av Buss i Väst:

Vi börjar dock med Transdev 3236 som tillsammans med sina fyra syskon var ute och trafikerade Eslövs Stadsbusslinjer denna eftermiddag:

image hosting 5mb

Därefter Transdev 6203 mot Hörby:

pictures upload

På min promenad mot depåområdet på Industrivägen så passerade en skolbuss förbi, nämligen 035:

free upload image

Jag intog position vid depån och bussarna började rulla ut.. Här är Buss i Väst 220, en f.d. Norrbagge:

screen shot on pc

Strax bakom norrbaggen kom 50010:

photo uploader

Buss i Väst 244, en f.d. gammal Skånebekant som rullat som lånevagn hos Arriva i Malmö under en viss period:

image hosting over 5mb

Buss i Väst 021:

free screenshot software

Två Scania Vest visade sig också, fast i olika skepnader. Först ut Buss i Väst 234:

photo hosting sites

Och sedan 235:

image hosting 12mb

Buss i Väst 026:

photo hosting

Och slutligen en Omniexpress; Buss i Väst 334:

image hosting above 5 mb

Tillbaka till centrum där Transdev 6041 fick vara den buss som plåtades sist av alla. Denna buss är för tillfället utlånad från Lundadepån eftersom en Solaris från Eslöv (tror det var 6131) befinner sig i Lund just nu och bytet skedde när man körde tågersättning förra veckan och sedan dess har man ej hunnit byta tillbaka:

image upload

Hoppas svepet uppskattades!

Med vänlig hälsning
Admir
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Trevligt.  Brokig blandning på skolbussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cyklisten

Haha, best greetings! Jo, skolbussar är alla möjliga Scaniavarianter/karosser och de två Autosan... Flexilast är för övrigt min arbetsplats på extrajobbet.

AdmirT

Haha, tack till båda! Det känns verkligen som om Buss i Väst skrapat ihop något för att köra skolturerna med tanke på variationen. Nästan lite så att man påminns om Veoliatiden i Eslöv när man körde skolturer med bättre begagnat.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Cyklisten

Jo, pinsamt att man som själv bor i stan aldrig har tid att plåta skoltrafiken pga jobbet, tur att andra gör det.  De parkerar fronten mot väggen, så inte ens garagebilderna funkar :(

AdmirT

Citat från: Cyklisten skrivet 06 april 2016, 00:32:39 AM
Jo, pinsamt att man som själv bor i stan aldrig har tid att plåta skoltrafiken pga jobbet, tur att andra gör det.  De parkerar fronten mot väggen, så inte ens garagebilderna funkar :(

Samtidigt förstår jag dig med då du mest jobbar kontorstider och då är det inte helt enkelt. Att fota dessa på rampen är ingen höjdare, därför väntade jag ut dom vid depån för att få till bättre bilder :-) . Hade lite extra tid över då jag slutade skolan kl 12 och sedan hann i god tid till Eslöv..
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Cyklisten

Dock så händer det ibland att det körs med dessa bussar på helgerna, typ bröllop och liknande evenemang. Tyvärr svårt att stå beredd med kameran då "tidtabellen" är inte offentlig... annars kan man se dem vid Nimrod när det är dags för service eller reparationer, där har man bättre vinklar och miljö runt om än på Flexilast.

Sundås

Trevligt bildsvep!

Det är väl Lysekils Busstrafik som sköter trafiken åt Buss i Väst? I alla fall enligt kommunens hemsida.

Undrar om de fått nya fordonsnummer, för numren du listar ovan känns som gamla VL-nummer.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

S Svensson

TRX337, CES231; EBC371; SDO871; XNC164; XKS585; AFE041; WTT496; UES753 (avst), UES768; UES773 ;UES783.
Registrerade på Buss i Väst Trafik AB och hyrda av Lysekils Busstrafik AB. Dessa är övertagna från Vänersborgs Linjetrafik AB av Buss i Väst Trafik AB.Bivab använder mig veterligt samma nummer som då bussarna gick i Skene och Rävlanda.(nr 50007 TRX337 gick i Bengtsfors)
Härutöver finns 220 BKU459 söm förvärvade för trafik Örby-Göteborg 300/330. Ursprungligen ett annat företag i Hedekas.
Några av bussarna kanske möjligen användes på andra ställen. Men de är besiktigade antingen i Eslöv eller Malmö

Andra aktuella bussar som inte går i Eslöv är SCZ481 (227),SCU175 (228),BON904 (240),SCX091 (242) BSA109 (304UOAB nr),RSM997 (315 UOAB nr) Vad jag känner till går dessa sex bussar i Melleruds skolturer. Någon är reg på Taxi Dalsland AB som sköter trafiken i Mellerud. Härutöver finns också CER811, EDS931 och KYJ460 som torde finnas i Melleruds trafik. Huvudansvarig för skoltrafiken i Mellerud är Bivab företaget Taxi Dalsland AB. Tidigare var det Erikstads Buss AB och Uddevalla Omnibus AB. (Hemsida för Melleruds kommun).
Tack för foton, Finns det foto på 007,211,212,232 ? (i Eslöv) .

AdmirT

Citat från: Sundås skrivet 11 april 2016, 10:10:59 AM
Trevligt bildsvep!

Det är väl Lysekils Busstrafik som sköter trafiken åt Buss i Väst? I alla fall enligt kommunens hemsida.

Undrar om de fått nya fordonsnummer, för numren du listar ovan känns som gamla VL-nummer.

Tack ska du ha! Precis som du säger så är det Lysekils som sköter trafiken åt BiV. Enligt företaget så är det de nummer jag nämnt som gäller, och det är exakt samma nummer som VL hade. Efter övertagandet i Mönsterås och Oskarshamn använde man väl sig av samma taktik, dvs behöll samma nummer om jag minns rätt?

Citat från: S Svensson skrivet 11 april 2016, 22:28:20 PM
TRX337, CES231; EBC371; SDO871; XNC164; XKS585; AFE041; WTT496; UES753 (avst), UES768; UES773 ;UES783.
Registrerade på Buss i Väst Trafik AB och hyrda av Lysekils Busstrafik AB. Dessa är övertagna från Vänersborgs Linjetrafik AB av Buss i Väst Trafik AB.Bivab använder mig veterligt samma nummer som då bussarna gick i Skene och Rävlanda.(nr 50007 TRX337 gick i Bengtsfors)
Tack för foton, Finns det foto på 007,211,212,232 ? (i Eslöv) .


Tack själv! Såg inte de fyra bussar du nämner på slutet utan de två bussar som stod på depån var UES783 och XNC164.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

S Svensson

Observera att AFE041 kallades för 225. Möjligen skriven som 50225 på slutet. Nr 334 är nummer hos UOAB  Till ytterligare så var den 219 när den anlände. Bussen i fråga tillhörde (ägdes av) Scania, Södertälje och var inhyrd av Vänersborgs Linjetrafik. Tanken var att lämna tillbaka den. Den förvärvades med ett kontrakt och blev 225. Hos Buss I Väst AB vill jag minnas att den har kvar det nummer den hade när bussen gick i Västsverige. Nummer togs ut av Uddevalla OAB, men den och EAL250 anses inte har tillhört Uddevalla OAB. Möjligen  pga vissa brister. Förare anser oftast att det är svårt att se på sidan därför att en balk sitter och håller glaset i dörren.

Den buss som VL hade en tid i Skene (EBX 404) och som hamnade i Dals-Ed, av märke  Scania Omniexpress är fortfarande till Salu hos BTC.


Bussmicke

Citat från: S Svensson skrivet 12 april 2016, 22:07:28 PM
Observera att AFE041 kallades för 225.

Och 219 tidigare? När jag fotade bussen i Kinna 28/5 2009 hetter den 225 men var märkt 219.
Dock var bussen märkt 225 vid nästa besök 4/3 2010.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

#12
Finns det någon som sett och eventuellt fotograferat i Eslöv ?
006 TRX337
211 XNC 164
212 XKS 585
232 UES 753
236 UES 783

Lite tider för skolbussar. 212 var tidigare på bild på hemsidan

http://www.eslov.se/utbildningforskola/grundskola/skolskjuts/tidtabellerochbusslinjer.17695.html

AdmirT

Citat från: S Svensson skrivet 13 maj 2016, 20:53:54 PM
Finns det någon som sett och eventuellt fotograferat i Eslöv ?
006 TRX337
211 XNC 164
212 XKS 585
232 UES 753
236 UES 783

006 och 211 finns i Eslöv, har även dessa två på bild
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/