En som gör comeback och en ny i Halland....

Startat av AdmirT, 23 december 2013, 22:05:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdmirT

Nobina 5680. Kommer rulla i Varberg till juni månad tills den nybeställda bussen kommer. Just nu står den på verkstaden p.g.a. problem med avgasreningen. Den kommer också att behålla Karlstadslacken med dekalerna.



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Nobina 7699


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

DEB

Mycket diggabelt, plötsligt blev gråa och moderna Hallandstrafiken mycket intressantare. :D Om drygt en vecka finns det en chans att jag åker till Varberg.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

AdmirT

Själva trafikledningen i Varberg tycker att den oranga lacken är snyggare än den trista gråa. Jag instämmer bara, denna buss är ett "ljus i mörker" nu vintertider. Tackar för övrigt och jag hoppas du får denna på bild om drygt en vecka :D
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Halland kommer som god 2a som tråkigaste färg efter Västernorrlands kommande...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 23 december 2013, 23:26:50 PM
Halland kommer som god 2a som tråkigaste färg efter Västernorrlands kommande...
Jag har nog missat Västernorrlands lack!
I branschen 37 år

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 23 december 2013, 23:26:50 PM
Halland kommer som god 2a som tråkigaste färg efter Västernorrlands kommande...

UL tycker jag också är fantasilöst. Gult är väl egentligen snyggt i sig själv. Men det tråkiga är att det känns som om de helt och hållet bara härmar Skåne. Gula bussar på landsbygden och grönt i stadstrafik. Som om de inte kunde komma på något eget istället.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 december 2013, 12:23:15 PM
UL tycker jag också är fantasilöst. Gult är väl egentligen snyggt i sig själv. Men det tråkiga är att det känns som om de helt och hållet bara härmar Skåne. Gula bussar på landsbygden och grönt i stadstrafik. Som om de inte kunde komma på något eget istället.

Men Uppsala var före skåne med gröna stadsbussar ;) Så Skåne härmade Uppland först och sen härmade Uppland Skåne..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!


Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 december 2013, 12:23:15 PM
UL tycker jag också är fantasilöst. Gult är väl egentligen snyggt i sig själv. Men det tråkiga är att det känns som om de helt och hållet bara härmar Skåne. Gula bussar på landsbygden och grönt i stadstrafik. Som om de inte kunde komma på något eget istället.

Den mörkgråa schemat med den vinröda randen var inte överdrivet vacker, men rejält praktisk när det gällde att maskera smuts, och var dessutom helt unik för UL. Tråkigt att den bara fick överleva i några få år i mitten på 00-talet, från att den introducerades 2003 tills att den började fasas ut redan 2006.
Att man dessutom lackerade om en massa åldersstigna gråa bussar i gult trots att man visste att dessa skulle till export och skrot bara 2-3 år senare var ju dessutom en tragedi i pengaslöseri/kapitalförstöring. Den gula lacken hade gott kunnat introduceras först nu i samband med senaste trafikstarten.

Walter

Citat från: Jacob skrivet 25 december 2013, 12:50:33 PM
Men Uppsala var före skåne med gröna stadsbussar ;) Så Skåne härmade Uppland först och sen härmade Uppland Skåne..

//Jacob


Nja stadsbussarna i Malmö har varit gröna så länge någon kan minnas. Att sedan övriga städers färger har fått stryka på foten är en annan sak. Vilka mer städer i Uppland har stadsbussar med grön färg?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mattias Petersson

Bussarna har varit gröna sen ML körde i Malmö 80-90 talet?
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

Citat från: Walter skrivet 25 december 2013, 20:37:29 PM

Nja stadsbussarna i Malmö har varit gröna så länge någon kan minnas. Att sedan övriga städers färger har fått stryka på foten är en annan sak. Vilka mer städer i Uppland har stadsbussar med grön färg?

När fick Malmö gröna stadsbussar?

I Uppland är det bara Uppsala som har gröna stadsbussar. I tätorterna rullar tätortsbussar med samma gula färg som regionbussarna.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Petersson skrivet 25 december 2013, 20:47:25 PM
Bussarna har varit gröna sen ML körde i Malmö 80-90 talet?

Malmö Lokaltrafik hade gröna bussar sedan 1950-talet åtiminstone. Men det är riktigt att främst på 1990-talet och så blev de framförallt vita med grönt eller violett i band. Gröna tätortsbussar i Malmö kom i och med Skånetrafiken och de första torde ha kommit slutet av 1999.

Uppsala har haft gröna stadsbussar sedan någon gång under 1970-talets första hälft. Uppsalas gröna stadsbussar är  i varje fall inte inspirerade av Skånetrafikens gröna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 december 2013, 22:43:03 PM
Malmö Lokaltrafik hade gröna bussar sedan 1950-talet åtiminstone. Men det är riktigt att främst på 1990-talet och så blev de framförallt vita med grönt eller violett i band. Gröna tätortsbussar i Malmö kom i och med Skånetrafiken och de första torde ha kommit slutet av 1999.

Uppsala har haft gröna stadsbussar sedan någon gång under 1970-talets första hälft. Uppsalas gröna stadsbussar är  i varje fall inte inspirerade av Skånetrafikens gröna.


Uppsala fick gröna stadsbussar 1972. Visserligen påminner en grön Scania CR 76/CR 110/CR 111 från Uppsala till viss del om sina motsvarigheter från Malmö från samma tid. Men vad jag vet finns ändå inget släktskap annat än att man i båda fallen valt just grönt. Kanske någon här har bild på denna typ av Scania i både Uppsalas och Malmös grönfärger så vi kan jämföra lite?

Däremot är det mycket troligt att UL i modern tid härmat Skåne med att ta efter gul färg för regionbussarna, även om UL har en ljusare gul färg än den som man har i Skåne. Och i Uppsala blir det en kombination av gula och gröna bussar idag som starkt påminner om hur det ser ut i Malmö och även andra skånska städer. Det är detta som jag tycker känns fantasilöst. Hade man valt att ha kvar grått med vinröd rand på regionbussarna hade Uppsala och Uppland haft något som var mer eget.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.