Huvudmeny

Morgonbussen

Startat av Affe, 13 mars 2008, 00:52:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Affe


-
Alla har kommit och de flesta är vakna. Nu gäller det att hitta en skön plats på bussen.
Mvh Affe

Niklas Bygdestam

Det där var verkligen stämningsfullt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Patrik

Häftigt!
Är det Bastuträsk?

Jona

Citat från: Patrik skrivet 13 mars 2008, 09:22:43 AM
Häftigt!
Är det Bastuträsk?

Korrrekt, Norsjö, Andra änden av linje 239 har inget rött tegelhus där bussen skulle kunna stanna på detta vis.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Simon Bertilsson


Henrik Palmqvist

Vackert!. En tydlig skillnad mellan norra och södra Sverige, till norra Sveriges fördel anser jag, är skillnaden på bussar. I södra Sverige  byts de bekväma långfärdsbussarna allt mer ut mot skrammlande och stötiga låggolvsvarianter, medans det i Norra Sverige fortfarande verkar finnas gott om "stora" bussar. / Henrik

Yujin Zhang

Den morgonturen åkte man i november förra året då tåget kom sen och man missade tågtaxi...


Affe

Citat från: Patrik skrivet 13 mars 2008, 09:22:43 AM
Häftigt!
Är det Bastuträsk?

Jo, nog är det Bastuträsk vi ser på bilden.
Efter att bussen åkt iväg, tog jag mig en titt på pendelparkeringen. Det verkar som det åtminstone finns en långtidspendlare på orten.  ;)

Vill också passa på att tacka för alla kommentarer till mitt inlägg.
Mvh Affe


Niklas Bygdestam

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 13 mars 2008, 14:06:01 PM
Vackert!. En tydlig skillnad mellan norra och södra Sverige, till norra Sveriges fördel anser jag, är skillnaden på bussar. I södra Sverige  byts de bekväma långfärdsbussarna allt mer ut mot skrammlande och stötiga låggolvsvarianter, medans det i Norra Sverige fortfarande verkar finnas gott om "stora" bussar. / Henrik

Beror inte detta ofta på avstånden? Att man i norr sätter krav på komfort just för att det är längre sträckor och en annan miljö medan man i syd istället prioriterar bekväm på- och avstigning som dessutom sker i snabb takt?

Jag upplever Uppland som lite av en gränszon när de gäller båda de här sätten att tänka. Här i Uppsala län har inte det här med låggolv och lågentré helt tagit över länstrafiken på samma sätt som det har i andra regioner. Här köps det även in nya bussar efter samma tänkande som i Norrland. Men så har vi kopplingar till Norrland här också och KR kör här och de har naturligtvis en viss påverkan också. Medan andra län verkar det nästan förbjudet att köpa nya bussar i länstrafik som inte är åtminstone lågentré

Men jag håller helt med om att ska man sitta och åka mellan stan och någon mindre ort på landsbygden och resan kanske är ca 3-5 mil så är det betydligt bekvämare att åka i riktiga bussar som inte är varken låggolv eller lågentré. Då vill man åka i en buss som är skön att åka i och det är varken låggolv eller lågentrébussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 13 mars 2008, 14:06:01 PM
Vackert!. En tydlig skillnad mellan norra och södra Sverige, till norra Sveriges fördel anser jag, är skillnaden på bussar. I södra Sverige  byts de bekväma långfärdsbussarna allt mer ut mot skrammlande och stötiga låggolvsvarianter, medans det i Norra Sverige fortfarande verkar finnas gott om "stora" bussar. / Henrik

Nåja... Vi har ju Skåneexpressen, och de är ju himla bekväma.