När Skansentåget gick i SL-trafik!

Startat av Mr H, 22 januari 2014, 13:03:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: groenis skrivet 25 januari 2014, 14:05:25 PM
Mr H

Kollade med han som har rundturståg i Uppsala och han kör med gamla Kalmar perrongtruckar som dragfordon
även han sa att det räcker med D behörighet , var själv inne på DE med tanke på släpen.

/Lennart

Det var ju smart och då kanske det är Volvomotorer i de då? B18?

Mr H

groenis

Antingen B 18 eller B 16 B den modellen fanns med båda alternativen.

/Lennart

JDS

Citat från: groenis skrivet 25 januari 2014, 14:05:25 PM
Mr H

Kollade med han som har rundturståg i Uppsala och han kör med gamla Kalmar perrongtruckar som dragfordon
även han sa att det räcker med D behörighet , var själv inne på DE med tanke på släpen.

/Lennart

"Har släpfordon kopplats till en bil ska föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet." Så står det i körkortslagen. Så om "lokbilen" är registrerad som buss och "vagnarna" är släpvagnar, så krävs det DE. (Och är lokbilen en lastbil, så kräver det analogt BE eller CE, beroende på dess vikt.)

Nu kanske det är så att den här "lokbilen" inte är en bil, utan en traktor, och i så fall krävs inte DE, men jag kan inte heller hitta något krav på D-behörighet!

Före 1 juni 2012 gällde, att traktortåg i yrkesmässig trafik (vare sig det var för gods- eller persontransport) fick föras endast av den som hade C, D eller (B)E-körkort eller taxiförarlegitimation. Men den regeln finns inte kvar längre, däremot är det numera krav på C-behörighet för att få köra traktortåg i yrkesmässig trafik för godstransport (kravet finns i yrkestrafiklagen).

Men här är det ju inte godstransporter vi talar om, utan persontransporter! Så om det inte finns någon regel som jag missat, så bör det räcka med vilken körkortsbehörighet som helst, eller traktorkort. Den du frågade svarade nog enligt den gamla lagen.

(En slamkrypare kan vara att ett yrkestrafiktillstånd som är utfärdat enligt den gamla lagen och som fortfarande gäller, kan innebära att man måste följa de regler som gällde då! Dock är jag osäker på om detta gäller just körkortskravet.)

Railmaster

Åh! Ser att Mr H varit och starrbligat på Porta Nigra... :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Railmaster skrivet 26 januari 2014, 22:09:53 PM
Åh! Ser att Mr H varit och starrbligat på Porta Nigra... :)

... i den tyska staden Trier alltså.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

JDS
Livet består bara av slamkrypare  :)

/Lennarty