Det har faktiskt hänt och på linje 434 av alla linjer. Djuröbron skulle repareras och axeltrycket var sänkt på bron. Kanske var det på 70- eller kanske var det på 80-talet? I alla fall så var det i ett pragmatiskt tidevarv på SL och någon knäckte då idén att engagera ett av Skansentågen att köra över bron med anslutande bussar på linje 434 på ömse sidor om bron.
Sagt och gjort Skansentåget kördes ut till Djuröbron och sattes i trafik! Kommer ihåg från tidningsbilder att tåget var skyltat med de gängse skyltarna "Kör för SL" och "434X". X-skyltningen var väl kanske lite egendomlig då den inte avvek från ordinarie linjesträcka. Vad jag minns så gick allt bra. Någon annan som minns detta och kanske t.o.m har bilder på "434X"? (Tänkte använda detta som en anekdot när jag ska vara ordförande för en kongress för Saco Trafik och Järnväg på Djurönäset här frampå våren). Bilder skulle ju vara oerhört roligt att få se!
Mr H
Snabbt ur minnet var det 1984-86 någon gång.
Citat från: Railmaster skrivet 22 januari 2014, 14:46:42 PM
Snabbt ur minnet var det 1984-86 någon gång.
Instämmer i att det var under 1980-talet, närmare mitten.
Citat från: Leyland skrivet 24 januari 2014, 08:28:45 AM
Instämmer i att det var under 1980-talet, närmare mitten.
Fint, tack för hjälpen båda två! (En Leyland kan man alltid lita på! ;D)
Festlig händelse med tåget inte ens i närheten av normal hemvist på Skansen!
Har för mig att det stod i tidningarna att tåget kördes ut för egen maskin
till Djurö! De där är väl extremt lågväxlade, B16- eller B18-motorer tror
jag att i alla fall vissa årgångar hade. Måste ha tagit ett tag ut till Djurö!
Vad kan de vara klassade som? Motorredskap? Knappast för personbefordran väl?
Mr H
För oss som inte har nån aning om vad skansentåget är/var så kan gärna nån få förklara =) - det enda som dyker upp vid en googling är ett tivolitåg på skansen, och det tror jag ju knappas att det var ;-)
Citat från: virtual1 skrivet 24 januari 2014, 11:44:42 AM
För oss som inte har nån aning om vad skansentåget är/var så kan gärna nån få förklara =) - det enda som dyker upp vid en googling är ett tivolitåg på skansen, och det tror jag ju knappas att det var ;-)
Ett rundturståg av den typ som på länkad bild. Kanske inte exakt likadant men något åt det hållet.
http://www.kentskoog.com/pictures/Motala%2040.jpg
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2014, 11:50:11 AM
Ett rundturståg av den typ som på länkad bild. Kanske inte exakt likadant men något åt det hållet.
http://www.kentskoog.com/pictures/Motala%2040.jpg
Håhåhå, så det var det man fick upp på googlebilderna :-D - trodde jag aldrig, vore ju kul att se bild om nån hade då!
Bör ha varit 1984 eller möjligtvis 1983. /Henrik/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2014, 11:50:11 AM
Ett rundturståg av den typ som på länkad bild. Kanske inte exakt likadant men något åt det hållet.
http://www.kentskoog.com/pictures/Motala%2040.jpg
Luftkonditionering var i alla fall inget problem ;D
Citat från: Marcus L skrivet 24 januari 2014, 14:46:55 PM
Luftkonditionering var i alla fall inget problem ;D
Det beror på. Om det var 30 grader varmt ute, var det nog svårt att få +22 i kupéerna.
(http://www.mrg1.de/images/DSC05365F.JPG)
Var väl den här stilen, men av äldre modell, och kanske inte lika ombonat som det ser ut här. Det riktiga Skansentåget var väl helt öppet.
Om det var det gamla Skansentåget så var de byggda på Volkswagen , det nya är byggda med fordmotor
och det krävs D behörighet för att framföra dessa typer.
Max hastighet 30 Km/h
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 25 januari 2014, 02:11:12 AM
Om det var det gamla Skansentåget så var de byggda på Volkswagen , det nya är byggda med fordmotor
och det krävs D behörighet för att framföra dessa typer.
Max hastighet 30 Km/h
/Lennart
Intressant!
Inte D med E då? Här han man ju verkligen prata om släp! :D
Kollar på Skansentågets hemsida. Kommersialiserat som allting annat!
Tågen kan numera hyras för transporter på allmän väg.
Lägger in en bild som jag nog lagt in tidigare på vad som väl måste vara Skansentågens svar på X2000!"Bäderbahn" på Binz Rügen som gick i lokaltrafik på de trånga gatorna. Inte helt fel kanske när man inte kan ta sig fram med buss!
Vad jag förstår är "Bäderbahn" vanliga på tyska badorter. Vanligtvis så kan man färdas "fritt" med dem med de så kallade "Kurkarten" som är en typ av skattskrivning för att man vistas på orten (förmodligen helt EU-vidrigt!)
Mr H
(http://i41.tinypic.com/2nb9hdl.jpg)
Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2014, 22:55:10 PM
(http://www.mrg1.de/images/DSC05365F.JPG)
Var väl den här stilen, men av äldre modell, och kanske inte lika ombonat som det ser ut här. Det riktiga Skansentåget var väl helt öppet.
Men det står ju "Tram" på den och oerhört nära dina favissiffror?
Har du falskskyltat den?
:P
Mr H
Mr H
Kollade med han som har rundturståg i Uppsala och han kör med gamla Kalmar perrongtruckar som dragfordon
även han sa att det räcker med D behörighet , var själv inne på DE med tanke på släpen.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 25 januari 2014, 14:05:25 PM
Mr H
Kollade med han som har rundturståg i Uppsala och han kör med gamla Kalmar perrongtruckar som dragfordon
även han sa att det räcker med D behörighet , var själv inne på DE med tanke på släpen.
/Lennart
Det var ju smart och då kanske det är Volvomotorer i de då? B18?
Mr H
Antingen B 18 eller B 16 B den modellen fanns med båda alternativen.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 25 januari 2014, 14:05:25 PM
Mr H
Kollade med han som har rundturståg i Uppsala och han kör med gamla Kalmar perrongtruckar som dragfordon
även han sa att det räcker med D behörighet , var själv inne på DE med tanke på släpen.
/Lennart
"Har släpfordon kopplats till en bil ska föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet." Så står det i körkortslagen. Så om "lokbilen" är registrerad som buss och "vagnarna" är släpvagnar, så krävs det DE. (Och är lokbilen en lastbil, så kräver det analogt BE eller CE, beroende på dess vikt.)
Nu kanske det är så att den här "lokbilen" inte är en bil, utan en traktor, och i så fall krävs inte DE, men jag kan inte heller hitta något krav på D-behörighet!
Före 1 juni 2012 gällde, att traktortåg i yrkesmässig trafik (vare sig det var för gods- eller persontransport) fick föras endast av den som hade C, D eller (B)E-körkort eller taxiförarlegitimation. Men den regeln finns inte kvar längre, däremot är det numera krav på C-behörighet för att få köra traktortåg i yrkesmässig trafik för
godstransport (kravet finns i yrkestrafiklagen).
Men här är det ju inte godstransporter vi talar om, utan persontransporter! Så om det inte finns någon regel som jag missat, så bör det räcka med vilken körkortsbehörighet som helst, eller traktorkort. Den du frågade svarade nog enligt den gamla lagen.
(En slamkrypare kan vara att ett yrkestrafiktillstånd som är utfärdat enligt den gamla lagen och som fortfarande gäller, kan innebära att man måste följa de regler som gällde då! Dock är jag osäker på om detta gäller just körkortskravet.)
Åh! Ser att Mr H varit och starrbligat på Porta Nigra... :)
Citat från: Railmaster skrivet 26 januari 2014, 22:09:53 PM
Åh! Ser att Mr H varit och starrbligat på Porta Nigra... :)
... i den tyska staden Trier alltså.
JDS
Livet består bara av slamkrypare :)
/Lennarty