Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Daniel P skrivet 04 oktober 2008, 18:25:34 PM

Titel: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Daniel P skrivet 04 oktober 2008, 18:25:34 PM
Hur väl utbyggt tror ni att Sveriges motorvägsnät kommer att vara om femton år, d.v.s. 2023? Kommer hela E20 vara motorväg? E22 Kalmar-Trelleborg? E18 Segmon-Norrtälje?
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 oktober 2008, 22:12:47 PM
En svår fråga som kräver viss bedömning. Men om 15 år,vad är färdigt. Jag minns när jag 1971 åkte in till Göteborg och man just då påbörjat motorvägsbygget på R40. Den var färdig 1977 till Ryamotet. R40 fortsatte sedan på "en sida" men byggdes till motorväg till Borås för att just nu vara färdig till Rångedala. Denna kanske kan vara färdig till Hössna om 10 år.
E20 pratas det om. En politiker inom trafikområdet trodde för 5 dagar sedan att det möjligen blir motorväg till Vårgårda från Lerum. Fn räcker det med väg med vajer och 2+1 fil Vårgårda-Västmanland.  Västsvenska handelskammaren tycker ibland att det behövs motorväg Köping-Skövde-Tuve men mycket tyder på att tidsbesparingen är liten. Inte heller tror jag att det blir 120 m långtradare. Även om ibid gärna vill.
E6 tror jag är utbyggd om cirka 10 år Trelleborg-Oslo.R 45 till Trollhättan blir klar 2012-2013. Tror inte det blir fortsättning till Mellerud.
Skövde-Skara är möjligtvis motorväg om 10 år. Men det är möjligt att Axvall-Skövde också får vänta.
Motorväg kanske kan vara möjligt Uppsala-Sundsvall. Men frågan blir hurpass angelägen en sådan sträcka blir. Just nu är framtida ekonomisk situation svårbedömbar. Skall man vara Keynesiansk så kan vägbygge vara bra som nödhjälpsarbete. Men med moderna maskiner så blir inte sysselsättningseffekten så stor. Man skall också komma ihåg att det erfordras kraftig upprustningar på andra vägar. Speciellt i Norrland finns det underhållsproblem.
Ser man på perioden 11-15 år kan jag tän ka mig att sträckan Hössna-Axamo blir motorväg också. Detta är önskemål.
Sedan så tror jag att stadsmotorvägar byggs. Den som brukar kallas "Kringen" i Stockholm anses angelägan.
Man kan också kanske tänka sig att RV 155 och 158 byggs som motorvägar(Kungsbacka-Göteborg-Torslanda). Kan gå in i begreppet stadsmotorvägar.
Till slut skall påpekas att ovan bygger på olika uppgifter och min bedömning vad som är trovärdigt mh till ekonomi,trafikbehov och liknande. E20 är till flera delar byggda relativt nyligen på flera sträckor med  2+1 filer. Det är inte trovärdigt at västsvenska handelskammarens utspel väger någon roll. Väginvesteringar som behövs är nya broar och / eller tunnlar till Hisingen.I Stockholm måste distributionsbilar komma fram liksom att genomfartstrafik måste få det bättre. Pengarna räcker inte till allt.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 15:52:47 PM
Citat från: Daniel P skrivet 04 oktober 2008, 18:25:34 PM
Hur väl utbyggt tror ni att Sveriges motorvägsnät kommer att vara om femton år, d.v.s. 2023? Kommer hela E20 vara motorväg? E22 Kalmar-Trelleborg? E18 Segmon-Norrtälje?

De sträckor du nämner kommer säkert att vara vad man kallar "mötesfria", dvs. försedda med mitträcke och med de farligaste korsningarna eliminerade, men någon större utbyggnad av motorväg tror jag inte på. Eftersom man med trefältsväg med mitträcke uppnår nästan samma trafiksäkerhetsstandard som en motorväg men till en bråkdel av kostnaderna så ser vi allt färre motorvägsbyggen i dagens Sverige. Motorvägar, och framförallt motorvägens lillebror den blåskyltade fyrfältsvägen, reserveras för sträckor där fyra körfält krävs av kapacitetsskäl. Jag tror till exempel inte att E4 Uppsala-Mehedeby hade byggts som motorväg om inte redan Mehedeby-Gävle hade varit det. Och Mehedeby-Gävle byggdes om till motorväg av trafiksäkerhetsskäl 1993 och hade, om den byggts om fem år senare, varit planskild trefältsväg med mitträcke.

Om femton år tror jag att Sveriges motorvägsnät inte är mycket större än idag. E4 kommer inte att ha mer motorväg om man inte bygger ut sista snutten i Småland till motorväg. E6 kommer att vara motorväg från Vellinge till Svinesund, men inte mellan Trelleborg och Vellinge. E18 kommer att vara motorväg mellan Stockholm och Örebro men inte längre. E20 kommer inte att ha mer motorväg än idag, inte heller R40. I Stockholm och Göteborg kommer en del punktvisa motorvägsbyggen vara genomförda eller påbörjade, till exempel Lundbyleden, Partihallsförbindelsen och Marieholmsleden i Göteborg, kanske också Tingstadstunnel 2, och E18 Kista-Rinkeby och Norra Länken Norrtull-Frihamnen i Stockholm, kanske också Öster- och Västerlederna. Skåne kommer inte att ha mer motorväg. Utbyggnader från fyra till sex körfält kommer att ske i storstadsområdena, kanske också från sex till åtta på sina ställen.

I övrigt kommer det mesta av europavägnätet och många av de viktigare riksvägarna, förutom E45, att vara i huvudsak planskilda trefältsvägar med mitträcke och fyrfältiga sektioner där kapaciteten så kräver. Längre fyrfältssträckor kan vi vänta oss på Ulricehamn-Jönköping, Enånger-Sundsvall, Luleå-Boden, Mjölby-Motala och på sina ställen i Västergötland.

Anders
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2008, 17:03:16 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 15:52:47 PM
E20 kommer inte att ha mer motorväg än idag, inte heller R40. I

Utbyggnad av R40 till motorväg mellan Dållebo och Hester utanför Ulricehamn är redan beslutad. Däremot är det väl tveksamt om resterande bit Hester-Jönköping kommer att byggas ut till motorväg.
E20 lär väl få motorväg åtminstone till Alingsås från Göteborg räknat.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Daniel P skrivet 05 oktober 2008, 17:05:34 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 15:52:47 PME6 kommer att vara motorväg från Vellinge till Svinesund, men inte mellan Trelleborg och Vellinge.

Trelleborg-Vellinge ska ju byggas ut till motorväg redan de närmaste åren. Se regeringens närtidssatsning.

Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 15:52:47 PME18 kommer att vara motorväg mellan Stockholm och Örebro men inte längre.

Vägverket har väl pratat om att Lekhyttan-Karlstad bör byggas ut till motorväg?

2+1-vägarna känns väl i många fall som temporära budgetlösningar tills pengar till motorvägsbyggen skramlas fram. Trafikmängden på Rv 40 mellan Ulricehamn och Jönköping motiverar väl exempelvis en utbyggnad till motorväg.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Daniel P skrivet 05 oktober 2008, 17:13:17 PM
Citat från: S Svensson skrivet 04 oktober 2008, 22:12:47 PMVästsvenska handelskammaren tycker ibland att det behövs motorväg Köping-Skövde-Tuve men mycket tyder på att tidsbesparingen är liten.

Tuve?
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 18:33:15 PM
Citat från: Daniel P skrivet 05 oktober 2008, 17:05:34 PM
Trelleborg-Vellinge ska ju byggas ut till motorväg redan de närmaste åren. Se regeringens närtidssatsning.

Vägverket har väl pratat om att Lekhyttan-Karlstad bör byggas ut till motorväg?

2+1-vägarna känns väl i många fall som temporära budgetlösningar tills pengar till motorvägsbyggen skramlas fram. Trafikmängden på Rv 40 mellan Ulricehamn och Jönköping motiverar väl exempelvis en utbyggnad till motorväg.

Det är mycket som det "pratas" om att det "borde". Funnes det pengar skulle alla de nationella stamvägarna byggas ut till motorväg, det vore ju enkelt. När det väl kommer till kritan prioriterar man trafiksäkerhet framför framkomlighet och hastighet.

E6 ska visst bli motorväg ned till Skegrie. Det har jag för mig att den inte skulle för några år sedan.

Trafikmängden mellan Ulricehamn och Jönköping uppgår till mellan 8500 och 11000 fordon per dygn. Det är något lägre än Uppsala-Mehedeby där vägen dessutom gick rakt genom flera större tätorter och något högre än Enånger-Hudiksvall där Vägverket föreslog trefältsväg men Hudiksvall sköt till pengar för ett fjärde körfält. Det är också jämförbart med Skellefteå-Kåge där det blev fyrfältsväg för några år sedan (med en standard som närmar sig motorväg) och med Piteå-Luleå där det finns både trefältig motortrafikled, fyrfältsväg med planskilda korsningar, bred landsväg och riktig motorväg. Om Ulricehamn-Jönköping får motorväg så blir det nog på grund av en politisk prioritering. Trafiksituationen som sådan pekar inte mot motorväg, snarare mot planskild tre- eller fyrfältsväg.

Vintrosa-Kristinehamn har mellan 8100 och 9100 fordon/dygn. Kristinehamn-Karlstad har ca 12000 fordon/dygn och där bygger man idag ut till väg med mitträcke med omväxlande två, tre och fyra körfält.

Trefältsvägarna må förresten kännas som tillfälliga budgetlösningar men de är högst permanenta även om det naturligtvis blir lätt att i en framtid bygga en andra körbana och på så vis få en motorväg. Trefältsvägen ger nästan samma trafiksäkerhet som motorväg till väsentligt lägre kostnad. För flöden upp till 18000 fordon/dygn om 25 år och ungefär 12 000 fordon idag anser Vägverket att trefältsvägen ger acceptabel standard. Fyrfältsväg rekommenderas från dimensionerande timflöden på 1500 fordon/timme, till exempel vid morgonrusningen vid infarter till städer.

Men det är klart, kommer en lågkonjunktur vilket får riksdagen att anslå en massa pengar till väg- och järnvägsbyggen för att hålla sysselsättningen uppe så kommer vi säkert att få ytterligare en del överdimensionerade vägar som till exempel E20 förbi Östansjö och Vretstorp (7800 fordon/dygn) eller ovannämnda E4 Mehedeby-Gävle (8500 fordon/dygn), byggda inte för att trafiken krävt det utan för att  konjunkturen krävt det.

Anders
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: S Svensson skrivet 05 oktober 2008, 18:48:10 PM
Citat från: Daniel P skrivet 05 oktober 2008, 17:13:17 PM
Tuve?
Industrin där !

Det är bara att konstatera att de flesta inte tror på fler motorvägar. Så vi bygger färdigt R40 från Rångedala till Ulricehamn /Hester och eventuellt en etapp till så man slipper en del plan korsningar.
Lerum-Alingsås-Vårgårda måste byggas om med hänsyn till trafiksäkerhet.
Stadsmotorvägar kring Göteborg och Stockholm.

Men vad mera ? Just nu är det svårt att prioritera. Ovan är vad som kan hända fram åt i 8 år. Viss osäkerhet vad gäller Skövde-Axvall.Just nu byggs motorväg från Skara till Skara Sommarland-Travbana.
Troligen kommer lastbilarna vara högst 24 m långa. Jag har lite svårt att tro att det blir 125 m fordonslängd.
Ovan är inte speciellt kreaktivt. Det är sådant som man pratat om länge. E6,fd Rv2, var i vägplanen från 1958 tänkt att byggas ut till motorväg. Den är som sagt inte färdig än.
Sedan är det det här med järnvägsutbyggnad. Ibland tror jag inte det blir några fler järnvägar heller. Det har pratats och pratats. Kanske det vore bättre att underhålla redan byggda järnvägar och landsvägar. Med tanke på att det är mycket dyrt att bygga dem så kanske underhåll också vore bra.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 18:52:07 PM
Citat från: S Svensson skrivet 05 oktober 2008, 18:48:10 PM
Industin där !

Är det inte Torslanda du menar? Köping, Skövde och Torslanda?

Anders
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: S Svensson skrivet 05 oktober 2008, 19:09:46 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 18:52:07 PM
Är det inte Torslanda du menar? Köping, Skövde och Torslanda?

Anders
Jag menar Tuve! För förslaget från Västsvenska handelskammaren gällde en transportled på E20 där  AB Volvo (= restvolvo) förbinds med Skövde (motorer) och Köping och Lindesberg. Tillverkningen sker i anläggning i Tuve !(saknar järnvägsanslutning)
Det är AB Volvo Personvagnar som man brukar ange till att ligga i Torslanda,även om det egentligen ligger i Sörred. Härifrån härstammar inga motorvägsförslag.
Det klart att det vore bra för motorväg för denna också. Men det räcker i så fall så bra med motorväg från Skövde-Göteborg.Köping levererar fjäderben och i Skövde byggs dieselmotorer. Bensinare byggs i Cardiff,Wales eller i Spanien. V8 till XC90 byggs i Japan av Jamaha. Växellådor bygger kanske Köping manuella precis som Göteborg bygger manuella lådor till Saab. Men manuella torde vara på utgående. Automatlådor kommer utifrån t ex ibland från Japan.
Överhuvud taget är järnvägstransport betydligt viktigare för anläggningen i Sörred (Torslanda). Däremot kommer hytterna till lastbilarna till Göteborg med tåg från Umeå. Järnväg användes till transport till både Gent och Göteborg från Olofström. Jag kan tänka mig att elektrifiera sträckan Älmhult-Olofström och även förlänga denna järnväg till Sandbäck på BKB. 
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Göransson skrivet 05 oktober 2008, 21:33:19 PM
Sträckan Vellinge -Trelleborg är en nationell skandal!
Är Sveriges andra största hamnstad vi pratar om med en kopiös mängd lastbillar som kommer iland på morgonen lagom till rusningstrafiken för pendlarna kommer igång. Att man stannade motorvägsbygget i Vellinge 1972 är en direkt effekt av regionalpolitik där Malmö försökte kväva Trelleborg som hamnstad när man insåg att Malmös hamn höll på att dö.
Detta misslyckades mycket på grund av TT-lines offensiv på sin satsning på den tunga trafiken. Än idag ökar hamnens omsättning och antalet lastbilar är idag uppe långt över 2000 ekipage om dygnet.

2012 är det nya datumet och då har Vellinge kommun och Trelleborgs kommun tvingats pumpa in ett antal miljoner för att detta ska ta fart.
Man har även stött och blött själva dragningen kring Skegrie p.g.a en stenåldersdös som står illa till.
man har nu dragit vägen en bit norrut med en helt ny infart i Trelleborg som följd.
Bara en sån sak som att Trelleborg stängts av av "Pågatågstrafiken" är ytterligare ett exempel på att storebror vill hålla tillbaka.
Idag är sträckan Trelleborg-Malmö med retur en av Skånes största busslinjer. Linje 146 går sällan halvtom.
/Magnus
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: David M skrivet 05 oktober 2008, 21:53:47 PM
Citat från: Göransson skrivet 05 oktober 2008, 21:33:19 PM
Sträckan Vellinge -Trelleborg är en nationell skandal!
Är Sveriges andra största hamnstad vi pratar om med en kopiös mängd lastbillar som kommer iland på morgonen lagom till rusningstrafiken för pendlarna kommer igång. Att man stannade motorvägsbygget i Vellinge 1972 är en direkt effekt av regionalpolitik där Malmö försökte kväva Trelleborg som hamnstad när man insåg att Malmös hamn höll på att dö.
Detta misslyckades mycket på grund av TT-lines offensiv på sin satsning på den tunga trafiken. Än idag ökar hamnens omsättning och antalet lastbilar är idag uppe långt över 2000 ekipage om dygnet.


Vägarna mellan Vellinge - Näset och Vellinge - Trelleborg var var för sig inte några jätteproblem (utom på sommaren för Näset-trafiken vilket man aldrig lyckats lösa) utan det var när vägarna gick ihop utanför Vellinge mot Malmö som den riktigt stora trafikmängden gjorde att det blev ohållbart att ha vägen igenom Hököpinge och Västra Klagstorp. Där vägen delar sig i Vellinge fördelar sig trafiken nästan helt 50/50 mellan Näset/Trelleborgsvägen och med tanke på att trafikmängden var mycket lägre runt 1975 än den är idag uppfattades inte resten av vägen mot Trelleborg (13-meters väg, skyltad 90 km/h, går ej igenom tätorter, rak och bred infart till stadskärnan och hamnen) som något problem.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Göransson skrivet 05 oktober 2008, 22:06:15 PM
Måste fråga...När körde du där 07.30 på morgonen senast?
/Magnus
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: David M skrivet 05 oktober 2008, 22:09:17 PM
Citat från: David M skrivet 05 oktober 2008, 21:53:47 PM

Vägarna mellan Vellinge - Näset och Vellinge - Trelleborg var var för sig inte några jätteproblem (utom på sommaren för Näset-trafiken vilket man aldrig lyckats lösa) utan det var när vägarna gick ihop utanför Vellinge mot Malmö som den riktigt stora trafikmängden gjorde att det blev ohållbart att ha vägen igenom Hököpinge och Västra Klagstorp. Där vägen delar sig i Vellinge fördelar sig trafiken nästan helt 50/50 mellan Näset/Trelleborgsvägen och med tanke på att trafikmängden var mycket lägre runt 1975 än den är idag uppfattades inte resten av vägen mot Trelleborg (13-meters väg, skyltad 90 km/h, går ej igenom tätorter, rak och bred infart till stadskärnan och hamnen) som något problem.


Nu när jag kollar på gamla kartor så är det rent av möjligt och sannolikt att man breddade vägen mellan Vellinge-Trelleborg ungefär samtidigt som motorvägsbygget mellan Vellinge-Malmö pågick eller strax efter. Enligt Lantmäteriverkets karta från 1968 gick infartsvägen till stan fortfarande igenom gatuhuskvarteren i Västre Jär, medan man idag kör söder om husen på utfyllnadsmark i havet. Dessutom kan jag inte komma på något tillfälle då man skulle ha breddat vägen till Vellinge innan motorvägsbygget, gamla E6 mellan Vellinge och Malmö var inte mer än 7-9 meter bred och den Västra infarten till Trelleborg från Håslöv till Västre Jär är ett AK-arbete från 1930-talet då man i allmänhet byggde 7-7,5meters breda vägar, knappast 13-metersväg. Man kan iofs fortsatt att planera för en motorväg till Trelleborg trots detta, längs E6 igenom Halland och E4 i norra Skåne gjordes en hel del breddnings- och omläggningsarbeten av vägen till 13-metersväg under 1970-1980talen trots att det åtminstone i E6:ans fall planerades för motorväg redan på den tiden. Runt 1970 pågick stora vägomläggningar i Trelleborg som annorstädes vid denna tid, bland annat lade man om järnvägsinfarten till Trelleborgs färjestation så det är inte osannolikt att även E6:an rustades upp.

http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J133-1C8f70 (http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J133-1C8f70)
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: David M skrivet 05 oktober 2008, 22:12:35 PM
Citat från: Göransson skrivet 05 oktober 2008, 22:06:15 PM
Måste fråga...När körde du där 07.30 på morgonen senast?
/Magnus

Motorvägen byggdes på 1970-talet. Färjetrafiken, lastbilstrafiken och pendeltrafiken Trelleborg - Malmö var långt ifrån så omfattande då som idag, Trelleborg som stad var mindre än idag och med motorvägen till Vellinge fick en högklassig trafikled för alla på väg mot både Trelleborg och Falsterbonäset där ungefär hälften av alla på E6 från Malmö svängde av. Man kan faktiskt tyckt att det räckte så.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Göransson skrivet 05 oktober 2008, 22:17:08 PM
Kan nog varit så 1970. Men på min kalender står det 2008 just nu och vägen är densamma.
Ser illa ut i olycksstatistiken med....även den från 2008.
Luktar som det satt en del beslutsfattare med klister i byxfickorna.
Man rustade upp nära 200 mil motorväg i Tyskland på en tioårsperiod, värt att ha i åktanke.
/Magnus
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 05 oktober 2008, 23:29:22 PM
Citat från: Göransson skrivet 05 oktober 2008, 22:17:08 PM
Kan nog varit så 1970. Men på min kalender står det 2008 just nu och vägen är densamma.
Ser illa ut i olycksstatistiken med....även den från 2008.
Luktar som det satt en del beslutsfattare med klister i byxfickorna.
Man rustade upp nära 200 mil motorväg i Tyskland på en tioårsperiod, värt att ha i åktanke.
/Magnus

I landet med världens tredje, fjärde eller femte största BNP (beroende på hur man räknar), ja.

Anders
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 06 oktober 2008, 14:31:32 PM
Jag tror så här:

E4:
"Fuskmotorvägen" eller motortrafikleden förbi Ljungby har blivit riktig motorväg
Vissa delar norr om Gävle breddas till motorväg, kanske motorväg till Söderhamn
Motorväg eller möjligen motortrafikled till Sundsvall
Ny förbifart i Sundsvall
Någon sort förbifart vid Härnösand, kanske "bara" motortrafikled
Mötesfritt hela E4 ända till Haparanda

E6:
Hela vägen från Trelleborg till Svinesund är motorväg, detta är redan på gång nu

E18:
"Fuskmotorvägen" eller motortrafikleden förbi Brottby har blivit riktig motorväg
Motorväg förbi Rinkeby och som binder ihop vägen med E4 bättre än nu
Hela vägen mellan Stockholm och Örebro är motorväg
Minst motortrafikled till Karlstad

E20:
Eskilstuna-Kungsör- Arboga har blivit motorväg
Möjligen har man nått Skara från Göteborgshållet, däremot inte motorväg hela vägen mellan Stockholm och Göteborg

E22:
Motorväg mellan Malmö och Kristianstad
Från Kristianstad till Karlskrona delvis motorväg och delvis motortrafikled
Mellan Karlskrona och Kalmar mötesfritt men inte nödvändigtvis motorväg eller motortrafikled
Mellan Kalmar och Norrköping är det inte nödvändigtvis ens mötesfritt

E45:
Troligen motorväg till Trollhättan
I övrigt flera sträckor som idag, dvs inte ens mötesfritt och fortfarande smal väg genom inlandet

E65
Troligen ombyggd till motorväg hela vägen till Ystad

Rv 40
Vägen kan ha blivit motorväg ända till Jönköping

Det här är alltså bara vad jag tror :)
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: S Svensson skrivet 07 oktober 2008, 13:45:47 PM
Detta är nog vad de flesta vill tro.Men då sker utbyggnaderna under periodens senare del.
Men det kan dyka upp nya behov som genererar transporter liksom regler kan ändras. Jag nämnde t ex längre långtradare med längd 125 m.
Sedan så påstås att motorvägar byggs för att köra med högre hastigheter.
Men även detta är numera på upphällningen.
Den typiska hastigheten för motorvägar i närheten av städer är 30 km/h. Detta fås genom att hastigheten regleras genom dator och observation i kontrollrum och att hastigheten sätts enligt vilket trafikflöde som finns.
Typiskt exempel på detta är E6 Mölndal-Gårda-Tindstadstunneln- mot Kungälv och säkerligen sker sådant i Stockholm.
Lägre hastighet  gör att fler fordon kan utnyttja vägen.

En annan sak som gör att motorvägsbygge kan snabbas upp är vägavgifter. Frågan blir väl då om en resenär som vill utnyttja nya Rv40 emellan Ulricehamn och Borås vill betala en avgift som skall gå till utbyggnad av motorvägar i Stockholm.
Kanske tycker man att skatten på bilens är tillräcklig i dag. För ca 25-30 år sedan fanns det ett förslag om att ha kilometeravgift på den sträcka som bilen körde och sedan själva ägandet inte skulle skattas. Dvs om bilen inte körs så utgår ingen avgift.Sedan fanns det en SOU som kallades Vägskatteutredningen. Man kan väl säga som så att vägbyggandet prägas av poliiker och deras prioriteringar. Stadsmotorvägen i Stockholm anser mång behövs. En liten lastbil som skall gå från Märsta till Årsta påstods i DN inte köra direkt via Essingeleden utan via Strängnäs. Det är alltså dyrt att bygga både motorväg och järnväg. Den tunnel som numer kallas Citytunneln och som skall leda pendeltågen i framtiden genom tunnel diskuterades redan på 40 talet och det slöts även ett avtal mellan Stockholm stad och SJ om citytunneln. När jag besökte Hagalund och tittade på tåg 1976 så visade min guide var "vägen" skulle gå. Detta är 32 år sedan och 5 månader sedan. Och inga beslut verkar tagna ännu.

Detta är några fakta och tyckande. Skulle gärna veta vad som tycks. Samband ekonomi och väg-resp jv byggande t ex. Hur skall vägbyggande finansieras.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: David M skrivet 08 oktober 2008, 18:22:52 PM
Mycket beror på vilken trafikmängd man bestämmer sig för behövs för att en väg skall anses vara motiverad att byggas om till motorväg. Tyskland sätter som gräns 22000 ÅDT för att överväga en ombyggnad av en väg till motorväg. Som jämförelse har de flesta motorvägssträckor i Sverige i snitt 10000 ÅDT, E4 mellan Örkelljunga - Ljungby har ungefär 7000-8000. 2+1-vägar utan plankorsningar klarar upp till ca 10000-15000 ÅDT beroende på korsningarnas utformning och hur många det är som svänger av vid korsningarna, med planskilda korsningar kan 2+1-väg klara uppemot 15000-20000 ÅDT utan att vara överbelastad. Skulle Sverige gå efter de tyska kraven hade vi inte byggt mer motorväg än några avsnitt vid de större städerna såsom Norra Länken i Stockholm och E45 närmast Göteborg.



Häromdagen åkte jag på E65 med flygbuss mellan Malmö och Sturup. Den sista halvmilen från Svedala innan vägen svänger av mot Sturup är E65 vanlig landsväg, där planeras en ombyggnad till motorväg för att få en planskild trafikplats för Sturupsavfarten och motorväg nästan hela vägen till flygplatsen. Men 2+1 och planskilda korsningar skulle nog kunna anses räcka, jag har svårt att tänka mig att mer än 10000-12000 ÅDT går just där.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 08 oktober 2008, 23:44:06 PM
Citat från: David M skrivet 08 oktober 2008, 18:22:52 PM
Mycket beror på vilken trafikmängd man bestämmer sig för behövs för att en väg skall anses vara motiverad att byggas om till motorväg. Tyskland sätter som gräns 22000 ÅDT för att överväga en ombyggnad av en väg till motorväg. Som jämförelse har de flesta motorvägssträckor i Sverige i snitt 10000 ÅDT, E4 mellan Örkelljunga - Ljungby har ungefär 7000-8000. 2+1-vägar utan plankorsningar klarar upp till ca 10000-15000 ÅDT beroende på korsningarnas utformning och hur många det är som svänger av vid korsningarna, med planskilda korsningar kan 2+1-väg klara uppemot 15000-20000 ÅDT utan att vara överbelastad. Skulle Sverige gå efter de tyska kraven hade vi inte byggt mer motorväg än några avsnitt vid de större städerna såsom Norra Länken i Stockholm och E45 närmast Göteborg.

Visst är det så. Vägverket rekommenderar fyra körfält (inte nödvändigtvis motorväg) vid en framtida (25 år efter öppnandet) trafikmängd om 18 000 fordon ÅDT, vid en trafikmängd vid öppnandet om 12 000 fordon ÅDT eller vid ett dimensionerande timflöde om 1500 fordon/h.

E18/R56 mellan Västerås och Västjädra har 19000 fordon ÅDT och sannolikt rejäl morgonrusning eftersom där finns dynamiska hastighetsskyltar och varningsskyltar för köbildning. Sträckan byggs just nu om till motorväg. Övriga motortrafikleder i Sverige - vi har inte så många kvar längre - verkar ligga kring 10 000 fordon ÅDT. E4 Gävle-Axmartavlan har problem sport- och påsklov - jag antar att E4 vid Ljungby har problem vid midsommar.
(Motortrafikleden Luleå-S. Sunderbyn har förvisso mellan 15 000 och 20 000 fordon ÅDT men är i gengäld är landets enda fyrfältiga(!) motortrafikled.)

Citat från: David M skrivet 08 oktober 2008, 18:22:52 PM
Häromdagen åkte jag på E65 med flygbuss mellan Malmö och Sturup. Den sista halvmilen från Svedala innan vägen svänger av mot Sturup är E65 vanlig landsväg, där planeras en ombyggnad till motorväg för att få en planskild trafikplats för Sturupsavfarten och motorväg nästan hela vägen till flygplatsen. Men 2+1 och planskilda korsningar skulle nog kunna anses räcka, jag har svårt att tänka mig att mer än 10000-12000 ÅDT går just där.

Faktiskt så högt som 17 270 fordon ÅDT på Svedala-Sturup. In till Sturup 4270, Sturup-Skurup 14 240. Däremot så har jag aldrig upplevt trafiken på E65:an som särskilt intensiv. Redan vid Oxie försvinner nämligen både hetskörarna (de som ska hålla minst 120 och måste köra om precis innan sin avfart) och väglössen (de som ligger frustrerande 10-20 km/h under gällande hastighetsgräns). Måhända står rusningen till och från Malmö för en stor del av trafiken på denna väg?

Däremot skulle det vara välgörande för E22 Malmö-Lund om den kunde kompletteras med en fil i vardera riktningen för bussar och långtradare. Där är det ju nu så att om man ligger i högra körfältet är håller trafiken 80-90 km/h men går man över till det vänstra går det 120-130 km/h och vill man hålla lagliga 110 får man strax nåt pucko som irriterat lägger sig ett par meter bakom en. Finge man bussarna och långtradarna ur vägen - de utgör ungefär 10 % av trafiken och Skånetrafiken har redan framfört önskemål om bussfiler mellan Malmö och Lund för expresslinjerna - så skulle man kunna hålla laglig fart i åtminstone ett körfält.

Anders
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Listerbo skrivet 09 oktober 2008, 17:01:00 PM
E22 sträckan Fjälkinge-Gualöv har redan idag ca 14000 fordon ÅDT, och den sträckan ligger längre ner i planeringen än andra, mindre trafikerade, E22-etapper.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: S Svensson skrivet 09 oktober 2008, 17:25:18 PM
Detta var ju en del synpunkter. Men ingen nämner något om hur finansiering skall ske ?

Okey! Skatt svarar kanske någon ! Men ändå.. vad tycker Ni om olika alternativa upphandlingsformer och finansieringsformer. Eftersom herrarna är pålästa så förutsätter jag att Ni känner till även detta.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 11 oktober 2008, 11:07:17 AM
R26 mellan Mariestad - Skövde och sedan vägen mellan Skövde - Skara har idag bättre standard än dagens E20 från sent 50- och tidigt 60-tal
Sedan så byggs det ju en regionförskotterad motorväg förbi Götene på E20

26:an förbi Skövde är visserligen 4-fältsväg men är mycket nära motorvägsstandard.  Tunneln under försvarets skjutfält exv.

/Bengt
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 11 oktober 2008, 13:00:05 PM
Citat från: S Svensson skrivet 09 oktober 2008, 17:25:18 PM
Detta var ju en del synpunkter. Men ingen nämner något om hur finansiering skall ske ?

Okey! Skatt svarar kanske någon ! Men ändå.. vad tycker Ni om olika alternativa upphandlingsformer och finansieringsformer. Eftersom herrarna är pålästa så förutsätter jag att Ni känner till även detta.

Förbifarten Sundsvall har man ju nu föreslagit, eller åtminstone funderar på, en kombination av näringslivspengar och tillskjutna statliga medel.

Jag tycker finansieringsformen är väldigt intressant...PPP är ju ett av många begrepp. Även avgiftsbelagda vägar kan jag tänka mig till viss del.
Bygger man en lång och konstnadskrävande bro tex, tycker jag personligen det är motiverat att kasta i en slant som i Norge.

Norge har ju ett antal "vägtullar" lite här och där - men med skillnaden mot Sverige att det går RAKA VÄGEN till vägarna. I Sverige har man en förmåga att tyvärr mala ner det i det övriga som en ren statlig skatt - och då är jag inte lika positivt inställd.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2008, 17:14:42 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 oktober 2008, 13:00:05 PM
Norge har ju ett antal "vägtullar" lite här och där - men med skillnaden mot Sverige att det går RAKA VÄGEN till vägarna. I Sverige har man en förmåga att tyvärr mala ner det i det övriga som en ren statlig skatt - och då är jag inte lika positivt inställd.

Det vanliga i Norge är att man betalar för att köra på vägen (ofta broar och/eller tunnlar) tills den är fullt betalt. Sedan blir det fritt fram. Nyligen har till exempel tunneln utanför Molde sluppit sin avgift.
Ibland kan sådant här ställa till problem. Som t ex i Kristiansund, där tunnelsambandet via Krifast skall vara betalt om något tiotal år. Men då har man också den nya Atlanterhavstunneln, som blir klar nästa år, och för mycket trafik söderut går det i stort sett på ett ut att välja denna eller Krifast. Men blir då den senare avgiftsfri så snedvrider det ju konkurrensen. 
Idén med att påskynda viktiga vägbyggnader med att företag får bygga den och sedan ta hand om avgifterna är dock inte dum. Borde finnas mer av även i vårt land.
Är inte Öresundsbron byggd på liknande premisser, det vill säga att den någon gång i framtiden är betald och blir avgiftsfri?
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 oktober 2008, 18:14:14 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2008, 17:14:42 PM
Det vanliga i Norge är att man betalar för att köra på vägen (ofta broar och/eller tunnlar) tills den är fullt betalt. Sedan blir det fritt fram. Nyligen har till exempel tunneln utanför Molde sluppit sin avgift.
Ibland kan sådant här ställa till problem. Som t ex i Kristiansund, där tunnelsambandet via Krifast skall vara betalt om något tiotal år. Men då har man också den nya Atlanterhavstunneln, som blir klar nästa år, och för mycket trafik söderut går det i stort sett på ett ut att välja denna eller Krifast. Men blir då den senare avgiftsfri så snedvrider det ju konkurrensen. 
Idén med att påskynda viktiga vägbyggnader med att företag får bygga den och sedan ta hand om avgifterna är dock inte dum. Borde finnas mer av även i vårt land.
Är inte Öresundsbron byggd på liknande premisser, det vill säga att den någon gång i framtiden är betald och blir avgiftsfri?

Iden med att privata företag bygger och tar hand om avgifter kan verka bra. Vad som är problem med detta är att svenska staten kan låna upp pengar billigare än återfinansieringsföretag.
Vad som däremot lämnas öppet  numera är det som kallas med finansiering.Detta avses användas i större omfattning i framtiden.Kommuner,både primär och landsting/region avses få vara med och betala önskade projekt.
Som synes finns det en motsägelse redan här hos planerna hos de nuvarande makthavarna.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 11 oktober 2008, 18:58:32 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 oktober 2008, 14:31:32 PM
Jag tror så här:

E4:
"Fuskmotorvägen" eller motortrafikleden förbi Ljungby har blivit riktig motorväg
Vissa delar norr om Gävle breddas till motorväg, kanske motorväg till Söderhamn
Motorväg eller möjligen motortrafikled till Sundsvall
Ny förbifart i Sundsvall
Någon sort förbifart vid Härnösand, kanske "bara" motortrafikled
Mötesfritt hela E4 ända till Haparanda

E6:
Hela vägen från Trelleborg till Svinesund är motorväg, detta är redan på gång nu

E18:
"Fuskmotorvägen" eller motortrafikleden förbi Brottby har blivit riktig motorväg
Motorväg förbi Rinkeby och som binder ihop vägen med E4 bättre än nu
Hela vägen mellan Stockholm och Örebro är motorväg
Minst motortrafikled till Karlstad

E20:
Eskilstuna-Kungsör- Arboga har blivit motorväg
Möjligen har man nått Skara från Göteborgshållet, däremot inte motorväg hela vägen mellan Stockholm och Göteborg

E22:
Motorväg mellan Malmö och Kristianstad
Från Kristianstad till Karlskrona delvis motorväg och delvis motortrafikled
Mellan Karlskrona och Kalmar mötesfritt men inte nödvändigtvis motorväg eller motortrafikled
Mellan Kalmar och Norrköping är det inte nödvändigtvis ens mötesfritt

E45:
Troligen motorväg till Trollhättan
I övrigt flera sträckor som idag, dvs inte ens mötesfritt och fortfarande smal väg genom inlandet

E65
Troligen ombyggd till motorväg hela vägen till Ystad

Rv 40
Vägen kan ha blivit motorväg ända till Jönköping

Det här är alltså bara vad jag tror :)


Låter rimligt och verklighetsnära.  :)

Fyller på med att E4 genom/förbi Umeå går Öster om centrum i en rakare sträckning via Kolbäcksleden över de dubbla broarna över Umeälven.

E20:  Smalmotorväg Alingsås - Skara - Skövde

Redan på 50-talet talades det om en "fjärrautostrada" längs med Västkusten, dvs dåtiden "Rikstvåa" och dagens E6 och denna vision är ju snart efter mer än 50 år färdig.  I Norge byggs det för fullt för att ersätta dagens motortrafikväg med en riktig motorväg och då blir det 4-filig korsningsfri väg ända upp till Gardermoen.

I Tyskland talar man om om olika "regelqueschnitt" eller tvärsnitt för vägar.  Detta kan enkelt översättas till olika tvärsnitt för motsvarande svenska vägar och standarder.  Även för trefältsvägar men med undantaget att åtskiljande vajerräcken verkar vara en helsvensk "uppfinning".  Inte ens "smalmotorvägar" är någonting nytt under solen utan klassar in under RQ20. 
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 11 oktober 2008, 19:01:26 PM
forts..

En "riktig" motorväg lyder under RQ29,5 och har 29,5 meters totalbredd.

/B
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Daniel P skrivet 16 oktober 2008, 11:53:42 AM
Sossarna vill visst bygga ut hela E22, även i Östergötland.

http://www.socialdemokraterna.se/upload/Central/dokument/pdf/slutversion%20Infra.pdf?cmpi= (http://www.socialdemokraterna.se/upload/Central/dokument/pdf/slutversion%20Infra.pdf?cmpi=)

Finns det inte mer angelägna projekt att satsa på, exempelvis E20 genom Västergötland?
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Peter C skrivet 16 oktober 2008, 12:01:08 PM
Jag måste flika in här. Den sk. motorvägen som är byggd i Bohuslän utan riktiga väggrenar e hemsk. Vad händer om någon behöver stanna, jo en körbana blir blockerad! Varför sparar man in 1meter asfalt (i bredd) mkt. säkrare blir det med ordentligt tilltagna väggrenar där man kan ställa en lastbil utan att den blockerar trafiken.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Daniel P skrivet 16 oktober 2008, 12:28:59 PM
Kan det vara så att snålheten bedrar visheten? Inget nytt under solen där inte...
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 16 oktober 2008, 15:07:36 PM
Och allra billigast och enklast vore att bygga ut dagens motorväg R40 från Rångedala till Jönköping så skulle det finnas fulsltändig motorväg mellan Göteborg - Stockholm. 
Naturligtvis i sammanhang med en nybyggd Götalandsbana Göteborg - Borås - Jönköping

/Bent
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 16 oktober 2008, 15:11:26 PM
Citat från: Peter C skrivet 16 oktober 2008, 12:01:08 PM
Jag måste flika in här. Den sk. motorvägen som är byggd i Bohuslän utan riktiga väggrenar e hemsk. Vad händer om någon behöver stanna, jo en körbana blir blockerad! Varför sparar man in 1meter asfalt (i bredd) mkt. säkrare blir det med ordentligt tilltagna väggrenar där man kan ställa en lastbil utan att den blockerar trafiken.

Om du menar E6 Gläborg-Rabbalshede som byggts med 18,5 m sektion så har den en trafikmängd som uppgår till mellan 8 000 och 10 000 fordon ÅDT. Liknande vägar är R50 Falun-Borlänge (12 500-13 500 fordon ÅDT), R80 Sandviken-Kungsgården (11 000 fordon ÅDT), R49 och R26 i Skövde- och Skaratrakten (8 500-12 500 fordon ÅDT), E4 Söderhamn-Enånger (7 000 fordon ÅDT) och E4 Antnäs-Ersnäs (9 000 fordon ÅDT). Söderhamn-Enånger hade inte byggts fyrfilig idag och Antnäs-Ersnäs är fyrfilig för att den också är en flygraka. Gläborg-Rabbalshede är byggt med den standard som motiveras av den måttliga trafikmängden; över huvud taget har E6 mellan Munkedal och Strömstad väldigt lite trafik, 8000-10000 fordon ÅDT, mycket mindre trafik än man kan få intryck av när man hör ropen på motorväg genom Bohuslän. Apropå motorvägar som byggs av politiska skäl, alltså.

Anders
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 16 oktober 2008, 15:19:12 PM
.. men nu är ju E6 genom Bohuslän inte bara en lokal svensk angelägenhet.  Vägen är huvudvägen till och från Norge.  Den stora nord-sydliga transversalen längs västkusten ner mot Kontinenten.
8)

/B
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Listerbo skrivet 16 oktober 2008, 15:40:02 PM
Vilken standard har E6 genom Bohuslän? Vad jag vet finns olika bredder idag:
18,5 meter (fyrfältsväg utan vägrenar)
19,5 meter (smal motorväg?)
21,5 meter (motorväg)
Den gamla bredden 26,5 meter byggs nog inte alls idag.

Vad gäller E22 så ska 18,5 användas sträckan Hurva-Vä, 21,5 Fjälkinge-Gualöv och 19,5 Sölvesborg-Karlskrona (vad jag läst).
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: S Svensson skrivet 17 oktober 2008, 12:20:59 PM
RV 40 är bredare väster om Borås. Dvs den östra delen Brämhult-Rångedala har smalare vägren (dvs i praktiken ingen all).
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: David M skrivet 18 oktober 2008, 20:41:37 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 16 oktober 2008, 15:19:12 PM
.. men nu är ju E6 genom Bohuslän inte bara en lokal svensk angelägenhet.  Vägen är huvudvägen till och från Norge.  Den stora nord-sydliga transversalen längs västkusten ner mot Kontinenten.
8)

/B

Innan "Scandinavian Link"-diskussionerna satte igång i mitten av 1980-talet diskuterade man om man inte borde bygga motorväg längs nuv. E45 Göteborg - Trollhättan och sedan låta E6 vika av väster om Trollhättan till stadsmotorvägen i Uddevalla mot Norge. Omvägen skulle bli tämligen försumbar i förhållande till kustalternativet och man skulle täcka den tätbefolkade Göta Älvdalen jämfört med den glesbefolkade Bohuskusten.

Istället byggdes E6 längs Bohuskusten med en motorvägsbro väster om Uddevalla liksom en motorväg Uddevalla - Vänersborg och nu även E45 blir till motorväg Trollhättan - Göteborg. Frågan är om det samhällsekonomiskt var så vettigt att bygga två paralella motorvägar från norr till Göteborg, igenom riktigt svårarbetad terräng dessutom.

Citat från: Daniel PSossarna vill visst bygga ut hela E22, även i Östergötland.

http://www.socialdemokraterna.se/upload/Central/dokument/pdf/slutversion%20Infra.pdf?cmpi=

Finns det inte mer angelägna projekt att satsa på, exempelvis E20 genom Västergötland?

Vad jag vet går inte E20 igenom Västergötland igenom en tätort fullproppad av trafikljuskorsningar och en kanalöverfart som i Söderköping. Inte heller går E20 igenom ett samhälle så totalt som i Jämjö, tätt intill en skola och med endast en gångbro i hela samhället som ett enda säkert sätt att korsa vägen på.

Det som framförallt behövs på E22 är tätortsförbifarter. Sammanhängande motorväg/mötesfri väg är mest en förhoppning, mellan Jämjö och Kalmar och Mönsterås till Söderköping är det definitivt för lite trafik för att motivera det.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Daniel P skrivet 11 juli 2009, 13:02:59 PM
Har det framkommit vilka motorvägar som ska byggas fram till 2021?
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: mandahl skrivet 12 juli 2009, 12:23:59 PM
Citat från: Daniel P skrivet 11 juli 2009, 13:02:59 PM
Har det framkommit vilka motorvägar som ska byggas fram till 2021?

Beträffande E22 i Skåne, som läget ligger just nu. Investeringsplanen 2010-2021 är inte beslutad än.

Hurva-Rolsberga: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad 2010-2011

Rolsberga-Fogdarp: Utbyggnad i både befintlig och ny sträckning söder om Fogdarp (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad troligen inte före 2021. Finns för närvarande inte med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Arbetsplan har dock upprättats. Kan ev tidigareläggas om riksdagen ökar ramarna för väginvesteringar med mer än 15%.

Fogdarp-Hörby Norra: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad troligen inte före 2021. Finns för närvarande inte med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Är idag mötesfri 2+1 väg i hela sin sträckning, och delvis även motortrafikled. Kan ev tidigareläggas om riksdagen ökar ramarna för väginvesteringar med mer än 15%.

Hörby Norra-Linderöd: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad 2010-2011.

Linderöd-Vä: Utbyggnad i helt ny sträckning med undantag av delen Nöbbelöv-Vä (2+2 väg 18,5 meter). Finns med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Enligt vad som framkommit i lokaltidningar har Vägverket tagit regionalpolitiska hänsyn när man valt att satsa på Linderöd-Vä och istället skjuta Rolsberga-Hörby norra på framtiden. Linderöd-Vä till allra största delen i ny kortare sträckning innebär restidsvinster för boende i nordöstra Skåne och Blekinge i resrelationen Lund-Malmö.

Men att vägutbyggnader aldrig är huggna i sten, kan man väl lugnt säga. En ny trafikplats, kallad "Lund Ideon" har dansat in från ingenstans rätt in i förslaget till investeringsplan 2010-2021 .... :)
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 12 juli 2009, 15:44:18 PM
Citat från: mandahl skrivet 12 juli 2009, 12:23:59 PM
Men att vägutbyggnader aldrig är huggna i sten, kan man väl lugnt säga. En ny trafikplats, kallad "Lund Ideon" har dansat in från ingenstans rätt in i förslaget till investeringsplan 2010-2021 .... :)

Lund _Ideon_?? Med tanke på att Ideon ligger längs Scheelevägen i anslutning till LTH är nuvarande trafikplats Lund Norra de facto Ideons trafikplats. Vid Tunavägen finns näppeligen plats att bygga en ny trafikplats - redan den blivande tpl Råby ligger så nära tpl Gastelyckan att den annonseras _i_ tpl Gastelyckan!

Med de planerade partikelacceleratorerna i Brunnshög och den planerade bebyggelsen i området lär väl en trafikplats Odarslöv bli aktuell så småningom. Men Ideon?

Anders
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Listerbo skrivet 12 juli 2009, 18:24:32 PM
Citat från: mandahl skrivet 12 juli 2009, 12:23:59 PM
Beträffande E22 i Skåne, som läget ligger just nu. Investeringsplanen 2010-2021 är inte beslutad än.

Hurva-Rolsberga: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad 2010-2011

Rolsberga-Fogdarp: Utbyggnad i både befintlig och ny sträckning söder om Fogdarp (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad troligen inte före 2021. Finns för närvarande inte med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Arbetsplan har dock upprättats. Kan ev tidigareläggas om riksdagen ökar ramarna för väginvesteringar med mer än 15%.

Fogdarp-Hörby Norra: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad troligen inte före 2021. Finns för närvarande inte med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Är idag mötesfri 2+1 väg i hela sin sträckning, och delvis även motortrafikled. Kan ev tidigareläggas om riksdagen ökar ramarna för väginvesteringar med mer än 15%.

Hörby Norra-Linderöd: Utbyggnad i befintlig sträckning (2+2 väg 18,5 meter). Utbyggnad 2010-2011.

Linderöd-Vä: Utbyggnad i helt ny sträckning med undantag av delen Nöbbelöv-Vä (2+2 väg 18,5 meter). Finns med i förslaget till investeringsplan 2010-2021. Enligt vad som framkommit i lokaltidningar har Vägverket tagit regionalpolitiska hänsyn när man valt att satsa på Linderöd-Vä och istället skjuta Rolsberga-Hörby norra på framtiden. Linderöd-Vä till allra största delen i ny kortare sträckning innebär restidsvinster för boende i nordöstra Skåne och Blekinge i resrelationen Lund-Malmö.

Men att vägutbyggnader aldrig är huggna i sten, kan man väl lugnt säga. En ny trafikplats, kallad "Lund Ideon" har dansat in från ingenstans rätt in i förslaget till investeringsplan 2010-2021 .... :)

Fjälkinge-Gualöv är högre prioriterad än Rolsberga-Fogdarp och Fogdarp-Hörby Norra...
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: UglyJazz skrivet 12 juli 2009, 19:52:45 PM

"".. men nu är ju E6 genom Bohuslän inte bara en lokal svensk angelägenhet.  Vägen är huvudvägen till och från Norge.  Den stora nord-sydliga transversalen längs västkusten ner mot Kontinenten.""

E6 är definitivt inte mer än en "lokal skitväg" i Sverige...

För att den vägen skulle förtjäna nationella pengar för utbyggnad skulle det inte vara mer än rätt om de bilar som sliter ned den, dvs utlänningarna börjar betala vägavgifter på samma sätt som vi får göra i tex Tyskland...
Norrmännen kan gott betala vägavgift på E6 om någon undrar, för dom pengarna finns...

Provokativt inlägg? Javisst, men ack så sant...
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 12 juli 2009, 19:54:35 PM
Citat från: UglyJazz skrivet 12 juli 2009, 19:52:45 PM
"".. men nu är ju E6 genom Bohuslän inte bara en lokal svensk angelägenhet.  Vägen är huvudvägen till och från Norge.  Den stora nord-sydliga transversalen längs västkusten ner mot Kontinenten.""

E6 är definitivt inte mer än en "lokal skitväg" i Sverige...

För att den vägen skulle förtjäna nationella pengar för utbyggnad skulle det inte vara mer än rätt om de bilar som sliter ned den, dvs utlänningarna börjar betala vägavgifter på samma sätt som vi får göra i tex Tyskland...
Norrmännen kan gott betala vägavgift på E6 om någon undrar, för dom pengarna finns...

Provokativt inlägg? Javisst, men ack så sant...


Ja, detta torde vara något för EU att fördela pengar mellan de olika medlemsländerna för mängden av utländska trafikeringar!
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: mandahl skrivet 12 juli 2009, 20:00:45 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 12 juli 2009, 15:44:18 PM
Lund _Ideon_?? Med tanke på att Ideon ligger längs Scheelevägen i anslutning till LTH är nuvarande trafikplats Lund Norra de facto Ideons trafikplats. Vid Tunavägen finns näppeligen plats att bygga en ny trafikplats - redan den blivande tpl Råby ligger så nära tpl Gastelyckan att den annonseras _i_ tpl Gastelyckan!

Med de planerade partikelacceleratorerna i Brunnshög och den planerade bebyggelsen i området lär väl en trafikplats Odarslöv bli aktuell så småningom. Men Ideon?

Anders

Jo du har säkert helt rätt :) Jag använde benämningen som valsar i lokalmedia och där denna nya trafikplats kallas just "tpl Ideon" men det som egentligen avses bör vara de kommande verksamheterna vid Brunnshög-Odarslöv.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: mandahl skrivet 12 juli 2009, 20:02:49 PM
Citat från: Listerbo skrivet 12 juli 2009, 18:24:32 PM
Fjälkinge-Gualöv är högre prioriterad än Rolsberga-Fogdarp och Fogdarp-Hörby Norra...

Jo, du har helt rätt :) Vilket också följer av det jag skrev om Vägverkets regionalpolitiska hänsyn man tagit till förmån för nordöstra Skåne och Blekinge.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: linlars skrivet 17 juli 2009, 23:03:12 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 12 juli 2009, 15:44:18 PM
Lund _Ideon_?? Med tanke på att Ideon ligger längs Scheelevägen i anslutning till LTH är nuvarande trafikplats Lund Norra de facto Ideons trafikplats. Vid Tunavägen finns näppeligen plats att bygga en ny trafikplats - redan den blivande tpl Råby ligger så nära tpl Gastelyckan att den annonseras _i_ tpl Gastelyckan!

Med de planerade partikelacceleratorerna i Brunnshög och den planerade bebyggelsen i området lär väl en trafikplats Odarslöv bli aktuell så småningom. Men Ideon?

Anders

Jag blev också förvånad när jag såg att den dök upp i planen.

Det finns plats vid Tunavägen att göra en trafikplats som bara ansluter söderifrån (även om det blir trångt).

Det har länge önskats (eller åtminstone funderats på) från Skånetrafiken att få en avfart vid Tunavägen för att göra snabba upp busslinje 171 (från i höst även 170 som ska gå direkt till Svågertorp via "Malmö öster om Inre ringvägen"). Då skulle man slippa att köra via Tornavägen, som ofta har långa köer i rusningstrafik. Visserligen förlorar man resenärerna från Dalbyvägen, men för resor till LTH-Ideon-Norra fäladen skulle snabbas upp betydligt.

Så det är inte omöjligt att det som kommit in i planen är denna enbart för bussar-avfart, och då bara från/mot Malmö.

Referens: Skånetrafikens stråkstudie Malmö-Lund, några år gammal (hittar tyvärr ingen länk på internet just nu)
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 18 juli 2009, 12:01:35 PM
Citat från: linlars skrivet 17 juli 2009, 23:03:12 PM
Det har länge önskats (eller åtminstone funderats på) från Skånetrafiken att få en avfart vid Tunavägen för att göra snabba upp busslinje 171 (från i höst även 170 som ska gå direkt till Svågertorp via "Malmö öster om Inre ringvägen"). Då skulle man slippa att köra via Tornavägen, som ofta har långa köer i rusningstrafik. Visserligen förlorar man resenärerna från Dalbyvägen, men för resor till LTH-Ideon-Norra fäladen skulle snabbas upp betydligt.

Så det är inte omöjligt att det som kommit in i planen är denna enbart för bussar-avfart, och då bara från/mot Malmö.

OK, det låter logiskt. Jag är en av de som skulle drabbas av en sådan flytt, men om en motorvägshållplats i stället anläggs vid Dalbyvägen så blir skillnaden inte så stor. Jag kan inte tänka mig att antalet påstigande längs Tornavägens nedre del är så stort - finns det ens en hållplats?

Anders
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: David M skrivet 08 augusti 2009, 19:05:07 PM
Nytt är förslaget om att bygga motorväg alt. 2+2-väg med planskilda korsningar mellan Yttre Ringvägen - Staffanstorp på Rv11. Dessutom är Kyrkheddinge - Dalby en av landets hundra farligaste vägsträckor, en trafikerad 13-metersväg utan mitträcken.


Jag kan nog tänka mig att det skulle kunna bli 2+2/motorväg hela sträckan till Dalby, men att det i så fall hänger på hur mycket Region Skåne och kommunerna vill satsa. Redan nu är Region Skåne upptecknat för motorvägar på E22 och E6, för Citytunneln i Malmö och fyrspåret Arlöv - Lund p.g.a. trilskande omkretskommuner, för dubbelspåret Ängelholm - Maria/Helsingborg på Västkustbanan m.fl. projekt.




På samma sätt som Götene kommun och Västra Götaland (?) gick in för den nu isolerade motorvägssträckan förbi Götene är det här säkert framtiden för infrastrukturprojekt. Vilket i längden missgynnar både storstadsregioner (p.g.a. höga markpriser, överklaganden till högsta instans och små kommuner som kräver att vägen ligger i tunnel just där) och landsting på dekis (p.g.a. de höga investeringskostnaderna då en kilometer motorväg kan gå lös på uppåt 100 miljoner). Speciellt om samma kommuner och landsting skall gå in med pengar till järnvägsprojekt som dras med samma problem som vägprojekten. Men lokalt kommer det bli stora skillnader p.g.a. olika politiska majoriteter och uppfattningar på olika platser.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: bengt l skrivet 14 september 2009, 10:57:52 AM
Jag tror svaret på frågan om motorvägsnätet år 2023 framgår av den nya nationella planen som sträcker sig till 2021 och nämner lite mer man övervägt men skjutit på.

E4: motortrafikleden vid Ljungby är kvar. I Norrland byggs en del motorväg men 2+1-sträckorna är kvar. Bland annat ska en förbifart förbi Sundsvall och förbi alla södra förorter till Sundsvall. Förbi Umeå blir det motorväg och på några andra håll. I princip blir det motorväg, motortrafikled eller mötesfri landsväg och till stora delar korsningsfritt hela vägen till Haparanda.

E6: motorväg

E18: motorväg Västerås-Åkersberga (inkl genom Sthlm), och lite mötesfri landsväg utöver vad som finns idag.

E20: motorväg Göteborg-Vårgårda. 2+1-väg i övrigt mellan Vårgårda och Vretstorp. Motorväg Vretstorp-Stockholm.

E22: motorväg genom hela Skåne, ev undantaget Rolsberga-Hörby. Lite ny motorväg i Blekinge väster om Karlskrona. Lite ny landsväg med mitträcke på fåtal ställen mellan Karlskrona-Söderköping. Motorväg Söderköping-Norrköping.

Riksväg 40: motorväg Göteborg-Ulricehamn. Eventuell mer, och kanske också öster om Jönköping.

Mest byggen blir det på E4 och E22.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Listerbo skrivet 24 oktober 2009, 11:44:06 AM
Det verkar som om E22 kan bli motorväg även på delen Rolsberga-Fogdarp:

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20091022/KRISTIANSTAD/710229754
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Alexei skrivet 25 oktober 2009, 11:53:22 AM
Själv undrar jag vad man skall med en Motorväg Hörby-Vä till?  Dom gångerna jag har kört där har jag upfattat framkomligheten som mer änn tillräcklig, i synnerhet söder om Linderöd.  Därmed sagt så kan jag tänka mig mindre utbyggnader, som rondeller och planskildheter, ex vid Everöd.

Sen tycker jag det är lite konstigt att en förbifart Linderöd, kommer längst ned i prioriteringen - varför skulle Linderödsborna inte få en förbifart?

Alexander

PS. Ar givetvis inte emot motorvägsbyggen - snarare tvärt om, men tycker att man borde prioritera vägar där det finns mer trafik.

Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2009, 15:52:15 PM
Citat från: Alexei skrivet 25 oktober 2009, 11:53:22 AM
Själv undrar jag vad man skall med en Motorväg Hörby-Vä till?  Dom gångerna jag har kört där har jag upfattat framkomligheten som mer änn tillräcklig, i synnerhet söder om Linderöd.  Därmed sagt så kan jag tänka mig mindre utbyggnader, som rondeller och planskildheter, ex vid Everöd.

Sen tycker jag det är lite konstigt att en förbifart Linderöd, kommer längst ned i prioriteringen - varför skulle Linderödsborna inte få en förbifart?

Alexander

PS. Ar givetvis inte emot motorvägsbyggen - snarare tvärt om, men tycker att man borde prioritera vägar där det finns mer trafik.



Störst behov av ombyggnad norr om Hörby finns förbi Linderöd och Tollarp. Båda är ett par ålderdomliga genomfarter genom samhällena. Byggs det förbifarter förbi dessa två orter blir det minst 2+1-väg men säkert motorväg som knyts ihop med den befintliga motorvägssträckan vid Vä

Jag tycker att E22 genom Skåne har en situation som påminner om hur E4 var förr innan hela sträckan mellan Helsingborg och Axmartavlan blev helt omgjord till motorväg/motortrafikled. Fast i det här fallet i betydligt mindre skala. Anledningen till att jag jämför beror på att det finns egenskaper som liknar varandra. I båda fallen har det funnits en dröm om att hela sträckan ska vara motorväg, motortrafikled eller snarlikt. I båda fallen har man kört på medelmåttig landsväg på betydande sträckor och sedan delar som varit antingen motorväg eller motortrafikled för att sedan återgå till vanlig landsväg innan man kommer in på nästa avsnitt med motorväg eller motortrafikled. I fallet E4 har man sedan några år nu i alla fall lyckats uppnå det målet. Vägen är motorväg/motortrafikled ända från Helsingborg till Axmartavlan idag och mötesseparerad ända till Enånger. I fallet E22 finns de gamla landsvägssträckorna kvar trots att det är en så betydligt kortare sträcka det rör sig om genom Skåne

Man kan förstå att E4 prioriterats betydligt högre än E22 i Skåne. E4 har varit en riksangelägenhet. Här har det handlat om Sveriges huvudstad ska ha en bra förbindelse med övriga Europa och det är E4 som har den funktionen. E22 däremot kan mer ses som ett internt intresse för Skåne och Blekinge och kanske även vissa sydligare delar av Småland. Trafikmängden på E22 kan nog knappast utgöra en bråkdel av vad den gör på E4 heller. Men man märker att främst i Skåne är de väldigt angelägna att få ihop E22 så att de kan knyta ihop Kristianstad med Malmö och Köpenhamn

Lite upplever jag det som att skåningarna vill ha en egen "paradväg" eller en "egen E4" om man så vill. Påtryckningarna finns väl främst från Kristianstad och den delen av Skåne och även Blekinge för att få den här motorvägen
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: BMJ skrivet 25 oktober 2009, 20:34:21 PM
Jag tror att den planerade fortsättningen på motorvägen (rv 44) från Råsserödsmotet till E6 söder om Uddevallabron har kommit till stånd.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: linlars skrivet 25 oktober 2009, 23:24:04 PM
Citat från: linlars skrivet 17 juli 2009, 23:03:12 PM
Jag blev också förvånad när jag såg att den dök upp i planen.

Det finns plats vid Tunavägen att göra en trafikplats som bara ansluter söderifrån (även om det blir trångt).

Det har länge önskats (eller åtminstone funderats på) från Skånetrafiken att få en avfart vid Tunavägen för att göra snabba upp busslinje 171 (från i höst även 170 som ska gå direkt till Svågertorp via "Malmö öster om Inre ringvägen"). Då skulle man slippa att köra via Tornavägen, som ofta har långa köer i rusningstrafik. Visserligen förlorar man resenärerna från Dalbyvägen, men för resor till LTH-Ideon-Norra fäladen skulle snabbas upp betydligt.

Så det är inte omöjligt att det som kommit in i planen är denna enbart för bussar-avfart, och då bara från/mot Malmö.

Referens: Skånetrafikens stråkstudie Malmö-Lund, några år gammal (hittar tyvärr ingen länk på internet just nu)



Tydligen hade jag fel http://sydsvenskan.se/lund/article561124/Storre-Ideon-kraver-ny-motorvagsavfart.html och avfarten "Ideon" var tänkt att vara vid Sölvegatan. (Fast jag har sett planer på en avfart för bussar vid Tunavägen)

Måste blir väldigt svårt att få plats med avfarten vid Sölvegatan.
Titel: SV: Sveriges motorvägsnät 2023?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 26 oktober 2009, 08:12:18 AM
Citat från: linlars skrivet 25 oktober 2009, 23:24:04 PM

Tydligen hade jag fel http://sydsvenskan.se/lund/article561124/Storre-Ideon-kraver-ny-motorvagsavfart.html och avfarten "Ideon" var tänkt att vara vid Sölvegatan. (Fast jag har sett planer på en avfart för bussar vid Tunavägen)

Måste blir väldigt svårt att få plats med avfarten vid Sölvegatan.

Fast med enbart anslutning till/från Malmö så går den in. Man kan tänka sig den som en utbyggnad av tpl Lund N.

Farhågorna att radhusområdet på Spexarevägen skulle påverkas är ogrundade. Mellan motorvägen och Sångarevägen ligger ett 50 meter brett stråk med en bullervall och en snårskog så tätbevuxen att det är svårt att ta sig fram. Liknande förhållanden råder på andra sidan, vid Astra-Zenecas fabrik. (Jag var ute och gick där och fotograferade i måndags förra veckan.) 10 meter på vardera sidan till motorvägsramper skulle ingen märka förutom möjligen kaninerna.

Anders