Djungelbussen -Ny sommarlinje i Gävle (med pimpad Scala)

Startat av AO, 28 juni 2011, 21:06:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

I sommar kommer Stadsbussarna i samarbete med Furuviksparken att köra linjen Djungelbussen mellan Gävle och Furuvik. Bussen är en Scania Scala som är rejält pimpad både på ut- och insidan!

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.3647665-tv-furuviks-djungel-har-smittat-av-sig-pa-bussen

http://gd.se/nyheter/gavle/1.3648334-tv-resan-blir-ett-djungelvral

Der_löwe

Jobbar förvisso för Stadbussarna så jag är partisk, men har inte haft med denna buss att gör över huvud taget och jobbar inte heller i Gävle längre. Överaskande bra är allt jag har att säga säga.

Anders Noren

En bit in på 1990-talet fanns en stadsbusslinje som gick längs Furuviksvägen Gävle-Bomhus-Furuvik, linje 10.

AO

Känns som den skulle kunna få en comeback någon dag. Vet att kommunen pratat om Furuvik som ett strategiskt område att ge mer bygglov på. Bosätter sig fler där lär väl Stadsbussarn vara sugna på att köra trafik där.

jocke

Citat från: Anders Noren skrivet 03 juli 2011, 16:04:46 PM
En bit in på 1990-talet fanns en stadsbusslinje som gick längs Furuviksvägen Gävle-Bomhus-Furuvik, linje 10.

Den kommer man ihåg. Åkte man alltid när man var hos släkten i Bomhus och skulle ut till furuvik :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 04 juli 2011, 00:40:45 AM
Känns som den skulle kunna få en comeback någon dag. Vet att kommunen pratat om Furuvik som ett strategiskt område att ge mer bygglov på. Bosätter sig fler där lär väl Stadsbussarn vara sugna på att köra trafik där.

Det beror väl på hur stort trafikunderlaget för resor mellan Furuvik och Bomhus är. Den som vill resa Furuvik-Gävle vill nog inte åka via Bomhus.

jocke

Citat från: Anders Noren skrivet 04 juli 2011, 12:39:26 PM
Det beror väl på hur stort trafikunderlaget för resor mellan Furuvik och Bomhus är. Den som vill resa Furuvik-Gävle vill nog inte åka via Bomhus.

Det kanske personen vill om den kan resa på sitt vanliga pendlningskort/stadsbusskort samt kliva på/av på vägen in till stan. Linje 1's väg till Karskärsvägen och sedan vidare rakt ut utan fler hållplatsstopp. Det tar inte så mycket längre tid än UL-linjerna som går nu. Och kan man som sagt åka på sitt vanliga busskort så tror jag många skulle nappa på detta.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Anders Noren

Citat från: jocke skrivet 04 juli 2011, 13:47:48 PM
Det kanske personen vill om den kan resa på sitt vanliga pendlningskort/stadsbusskort samt kliva på/av på vägen in till stan. Linje 1's väg till Karskärsvägen och sedan vidare rakt ut utan fler hållplatsstopp. Det tar inte så mycket längre tid än UL-linjerna som går nu. Och kan man som sagt åka på sitt vanliga busskort så tror jag många skulle nappa på detta.

Det vanliga busskortet gäller redan till Furuvik (zon 62). X-trafiks månads- och årskort kan också lösas för resor till Skutskär (X-trafik zon 92). Omvänt kan UL-kort för resor till Gävle ge övergångsrabatt vid omstigning till stadsbussar.

Der_löwe

#8
Citat från: Anders Noren skrivet 04 juli 2011, 15:53:28 PM
Det vanliga busskortet gäller redan till Furuvik (zon 62). X-trafiks månads- och årskort kan också lösas för resor till Skutskär (X-trafik zon 92). Omvänt kan UL-kort för resor till Gävle ge övergångsrabatt vid omstigning till stadsbussar.

UL-kort gäller inte inom X-trafik. Däremot gäller enkelbiljetter från UL som övergångar till X-trafik (zon 61, Gävle) samt som delbetalning för vidare resa, dvs det går att sälja tilläggsbiljett till tex Sandviken.

Saxat från X-trafik
"UL:s biljetter på X-trafik
UL:s kort gäller inte för anslutningsresa med X-trafiks bussar.
UL:s enkelbiljett till Gävle gäller för anslutningsresa inom 2 timmar för zon 61 Gävle och kan användas som delbetalning vid fortsatt resa utanför Gävle."


COO500