Huvudmeny

Arriva Stockholm

Startat av Svenn Erik Nielsen, 28 februari 2019, 17:32:57 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: F.Å skrivet 21 augusti 2019, 16:12:32 PM
Fritt ur minnet vad som kommit till hösttabellens start:
7520-26, 7528, 7651-56, 7779-80



Jag har observerat några av dessa flyttade vagnar i Råstatrafiken under helgen.
-7521 på linje 509 (se bild)
-7656 på linje 515
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

david96

Idag jag såg Arriva 6943 med en orange/gula destinationstavlan på bussen.

F.Å

Citat från: david96 skrivet 13 september 2019, 13:23:02 PM
Idag jag såg Arriva 6943 med en orange/gula destinationstavlan på bussen.

Såg du om typsnittet ändrats? Den har dragits med fel typsnitt vilket gjort vissa destinationer pyttesmå, andra så stora att de inte rymts och dubbelradiga flöt ihop.

david96


Buzzlover

Citat från: F.Å skrivet 14 september 2019, 19:58:24 PM
Såg du om typsnittet ändrats? Den har dragits med fel typsnitt vilket gjort vissa destinationer pyttesmå, andra så stora att de inte rymts och dubbelradiga flöt ihop.
Jag kan förtydliga då jag såg den på 514 i Spånga, den skyltar Sollentuna station korrekt nu (istället för Sollentun eller hur det nu var med det för stora typsnittet) så typsnittet är ju korrekt.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

david96

Idag jag såg också Arriva 7035 när den passerade hpl Bollgatan i Solna idag.

Fredde

Citat från: david96 skrivet 18 september 2019, 16:43:54 PM
Idag jag såg också Arriva 7035 när den passerade hpl Bollgatan i Solna idag.

7031-7038 (eller nåt sånt) åker jag dagligen med på 25B.
Nu i eftermiddags var det 7036, men i morse var det 7007.

Hasse L

Och fortfarande (igår) visades linjenumret 25BB. Har inte tittat till de här på länge - kanske de flesta ändå skyltas 25B nu?

BON 654 - Arriva 7037.

Fredde

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 september 2019, 17:39:13 PM
Och fortfarande (igår) visades linjenumret 25BB. Har inte tittat till de här på länge - kanske de flesta ändå skyltas 25B nu?

BON 654 - Arriva 7037.

Någon enstaka skyltar B (Slussen) och C (Cityterminalen), men de flesta skyltar BB och CC vad jag har sett.
Verkar bero lite på vilka fordon det är, tyckte de nya MAN som gick i helgen enbart hade en bokstav.

F.Å

Citat från: david96 skrivet 13 september 2019, 13:23:02 PM
Idag jag såg Arriva 6943 med en orange/gula destinationstavlan på bussen.

Har nu sett både 6944 och 45 även dessa med orange skyltning. Så det vita inslaget är nog historia på Råsta iaf.

buskörare

Citat från: F.Å skrivet 18 september 2019, 20:25:20 PM
Har nu sett både 6944 och 45 även dessa med orange skyltning. Så det vita inslaget är nog historia på Råsta iaf.

Borde tas bort öht, tycker texten syns uselt jämfört med den orangea.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 19 september 2019, 04:50:28 AM
Borde tas bort öht, tycker texten syns uselt jämfört med den orangea.

Håller inte med dig där utan tycker snarare tvärtom. Kontrastverkan kan iofs. diskuteras under vissa förhållanden och även för vissa med synnedsättningar, men i motljus, starkt solljus etc syns det vita ljuset normalt sett bättre. Det är även av den orsaken som tex blå utryckningsljus (eller röda på vissa håll) numera ofta kompletteras med vitt ljus. I grund handlar det om fysik, olika våglängd på ljusvågor vid olika färger etc. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 19 september 2019, 10:50:44 AM
Håller inte med dig där utan tycker snarare tvärtom. Kontrastverkan kan iofs. diskuteras under vissa förhållanden och även för vissa med synnedsättningar, men i motljus, starkt solljus etc syns det vita ljuset normalt sett bättre. Det är även av den orsaken som tex blå utryckningsljus (eller röda på vissa håll) numera ofta kompletteras med vitt ljus. I grund handlar det om fysik, olika våglängd på ljusvågor vid olika färger etc.

Fast på blåljusen är det inte vit text som ska kunna läsas. Jag, och många med mig, ser inte vad det står på bussen förrän den är väldigt nära.

Bussmicke

Citat från: Fredde skrivet 18 september 2019, 18:10:11 PM
Någon enstaka skyltar B (Slussen) och C (Cityterminalen), men de flesta skyltar BB och CC vad jag har sett.
Verkar bero lite på vilka fordon det är, tyckte de nya MAN som gick i helgen enbart hade en bokstav.

Amatörmässigt att man inte fått till skyltningen, intresset verkar inte vara särskilt stort...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 19 september 2019, 12:20:42 PM
Amatörmässigt att man inte fått till skyltningen, intresset verkar inte vara särskilt stort...

Det är så på flera ställen. Nobina Norrtälje har några som också har en "annorlunda" skyltning.