Söndagsbild del 45

Startat av Jona, 22 juni 2008, 00:12:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Nu har man kommit en bra bit på väg i denna bildserie. Eventuellt kan det bli ett kortare sommaruppehåll men den som lever får se. Nu är det bara så att det är ganska få som besöker forumet i dessa sommartider vilket jag märker i vikande besöksantal i trådarna. Inte bara mina trådar utan i allmänhet.

Därför är jag lite sugen på att göra er som ändå tillbringar viss sommartid här på forummet lite aktiv och tänkte därför prova en ny sak denna söndag. Ni får inte se någon bild ännu. Utan ni får några ledtrådar för en ort. När ni gissat rätt får ni se bilderna och eventuell läsa lite information om orten.

Vart är vi på väg:
Husvagnsort med drottningnamn längs ny europaväg!

/Jona

MVH Filosofen Jona

Pickos

#1
Det första som kommer upp i min skalle är Dorotea. E45, Gustav IV Adolfs hustru, Solifer/Polar.....
1:a Korinthierbrevet 10:15

Jona

Dorotea är rätt. Laget i godsbussen vinner med 10 poäng mot bilåkarna.


Linje 63 gör 15 min uppehåll i orten så jag hann fota några bilder och köpa 2 st burk-cola i en automat inne i väntsallen under detta uppehåll. Jag reste men linje 63 från Umeå Bstn till Östersund.

Info från Vikipedia:
Dorotea är en tätort i Lappland och centralort i Dorotea kommun i Västerbottens län.

Fram till år 1799 hette orten Bergvattnet. Namnet Dorotea kommer från Gustaf IV Adolfs gemål, drottning Fredrika Dorotea Vilhelmina av Baden. Väg E45 och Inlandsbanan passerar orten.

Slut citat.

I Dorotea byggs Polarvagnen/ Solifer. länk: http://www.polarvagnen.se/index.asp?sida=s_7548&hmeny=2

Bonusbild blir från en ort längs samma väg fast ett antal mil söderut. Även här bjuds man på 15 minuters bensträckare vilket betyder att man kan fota.


Härifrån hann jag även prova den trådlösa bredband som man får använda ombord på denna linje.

Länk igen http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13339.msg91233#msg91233
Svaret på den gåtan i länken ovan är alltså Strömsund. Den sängliggande skådespelaren och barnboksförfattaren från den orten är alltså Beppe Wolgers.


Åter till bussen nu. I länken ovan provar jag den trådlösa internet-anslutningen ombord. Bra service tycker jag även om jag nu föredrar att inte läsa och åka samtidigt så gillar jag detta med internet ombord. Det borde fler långfärdsbussar erbjuda.

/J
MVH Filosofen Jona