Att tända allt man har...

Startat av Yujin Zhang, 20 februari 2008, 23:27:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: F.Å skrivet 22 februari 2008, 21:47:56 PM
Men det finns ju ett verktyg för högerfoten att vrida stolen med, så slipper man använda höger hand till det. En lång "pinne" som löper längs med högersidan i botten och slutar med en lite lätt utåtböjd ögla. Utmärkt att peta till med hälen på så låter stolen sig vridas... Syns tyvärr inte på de i övrigt utmärkta bilderna av förarplatsen.

Nja, har testat den och anser att den klassiska fotpedalen var oslagbar medan denna lilla ögla är utformad av en sadist. Lyckas oftast bara göra mig själv illa då jag så att säga 'inte hittar denna lilla ögla direkt' utan i blindo dänger hälen och hälsenan rätt i den. Då det som sagt gör duktigt ont så undviker jag den och kör på knappen.  :-X  :'(
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

uppenbarligen är de inga som helst problem att låta knappar och dörrvred sitta kvar på vänstersidan då de numera är en mugghållare placerad där, är väl bara en fråga hur man typar bussen,

kan dock tycka att de är lite konstigt att facket har godkänt de här nymodigheterna dem brukar ju förespråka att de ska vara lika dant på alla bussar, och den är omgörningen är ju tydligen inget populärt val så man får hoppas att de inte blir fler bussar som får liknande..

När fjollorna kom till björknäs var de ju också en helt ny instumentpanel och den gillades inte, och fick byggas och swebus fick öppna stora plånboken

Johan B

Jag kan inte låta bli att undra hur det hade låtit om det hade varit tvärt om, dvs på B10M-panelen hade man placerat dörrknapparna till höger och sedan på denna nya satt knapparna till vänster...

Nico


Tja, allt är ju ovant i början. Finessen med det äldre systemet är att det inte är lika ensidigt utan vissa saker sköts med höger hand, vissa med vänster hand och stolen svängde man som sagt fram och tillbaka med hjälp av fot och ben. Ska man sköta allt med en enda hand, oavsett om det är höger eller vänster, så blir rörelserna ganska ensidiga. Då det dessutom är åt höger man vrider sig så kommer följaktligen högerhanden ännu längre från de paneler man behöver nå så ja, vilket är att föredra...?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas M. Bobjörk

Jag är vänsterhänt, så jag gillar att man har dörrknappar på vänster sida i de omnis jag kör. Tom knappen för skolskjuts-skylten sitter till vänster.

Magnus_J

#35
Citat från: Nico skrivet 22 februari 2008, 23:49:26 PM
Nja, har testat den och anser att den klassiska fotpedalen var oslagbar medan denna lilla ögla är utformad av en sadist. Lyckas oftast bara göra mig själv illa då jag så att säga 'inte hittar denna lilla ögla direkt' utan i blindo dänger hälen och hälsenan rätt i den. Då det som sagt gör duktigt ont så undviker jag den och kör på knappen.  :-X  :'(



standard på instrumentpanelen också.

yngrot

Vilken jobbig instrumentering  verkar vara svår att läsa av ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Magnus_J

Citat från: yngrot skrivet 23 februari 2008, 14:13:13 PM
Vilken jobbig instrumentering  verkar vara svår att läsa av ???

allt lyser ju inte hela tiden  ;D
det är väl mest Stop, barnvagn, nigning, ev. backspegel värme, dörrbromssymbol och P-broms.

Nico


Citat från: Magnus_J skrivet 22 februari 2008, 17:32:26 PM
Höger satelliten

Här har vi ju annars ytterligare en liten jobbig detalj (förutom att knapparna i sig inte sitter fast så där särdeles bra - undrar om de egentligen var avsedda att användas) och det är att den orange lampan som tänds på panelen är så ljusstark att den bländar när det är mörkt. Har ett par gånger sett vagnar där nattförarna helt sonika tejpat över denna lampa med svart kabel- eller silvertejp för att inte bli störda av ljuset.

En finess som däremot är mycket bra och finurlig är den svarta knappen näst längst till vänster i mittenraden, dvs. den bredvid nigningsknappen. Den aktiverar nämligen dörrbromsen vilket faktiskt är en skön avlastningsfunktion att använda när man t.ex. sitter i köer eller vid ett rödljus och ändå behöver vara beredd att komma iväg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: Nico skrivet 23 februari 2008, 15:09:09 PM


En finess som däremot är mycket bra och finurlig är den svarta knappen näst längst till vänster i mittenraden, dvs. den bredvid nigningsknappen. Den aktiverar nämligen dörrbromsen vilket faktiskt är en skön avlastningsfunktion att använda när man t.ex. sitter i köer eller vid ett rödljus och ändå behöver vara beredd att komma iväg.

funktionen finns ju även om man har den andra lösningen, nämligen att ha nattauto knappen lås och sen bara trycka på den runta öppna/stäng knappen

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 februari 2008, 18:19:32 PM
Vad händer om någon trycker för avstigning då?  inte som på tidigare generationer? att bakdörrarna flyger upp.

Detta är inte automatisk öppningsknappen, att dörrbromsen aktiveras samt passagerarna kan öppna dörrarna, utan denna aktiverar bara dörrbromsen och dörrarna går inte att öppna från passagerar sidan

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 februari 2008, 18:29:16 PM
Skönt.

Sådan manöver gjorde jag nämligen i början av min karriär, ansatte dörrbromsen vid rött ljus genom en viss manöver
Men det tog snart slut


Vad tog slut? Resenärerna?

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2008, 23:28:05 PM
Trevligt, hade du ingen Puckostämpel att dela ut?
Har du aldrig kört med helljus utan att tänka på att du just haft helljus på?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Magnus_J skrivet 22 februari 2008, 17:32:26 PM

någon Omni största sannolikhet 3907


Var är "Hajen"? Ni har väl begåvats med den ni med?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Robert Brink skrivet 22 februari 2008, 20:06:53 PM
Själv har jag Volvo B10:s instrumentering som favorit! Även Scania 113 och Omni-serien är ok! Volvo:s nyare är ingen höjdare, sen det här med stolen, att ha en miniknapp på höger sida för att vrida stolen!!! Vad hände med den praktiska pedalen? Tror Volvo:s konstruktörer att vi ska komma åt den av misstag under körning :o? Kör man i tex SL trafiken, så blir det ett antal vrid varje dag!

//R
Håller med Dig till fullo om Volvo B10 och Scania 113.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -