Carrus Star 502 + linje 676 = Sant!

Startat av Yujin Zhang, 27 september 2007, 20:36:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Då fick jag äntligen Carrus Star på linje 676 på bild efter att ha sett det flera gånger på vägen hem från skolan.


Verspieder blir väl glad nu?  ;)

homer

Äntligen en rättvis buss åt den linjen :)

Jonas Strömblad

Ja! Nu börjar det bli riktig buss...
/J

Johan B


Bussmicke

Inget lågentréfjanteri i alla fall...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjorn_k

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 september 2007, 20:36:03 PM
Då fick jag äntligen Carrus Star på linje 676 på bild efter att ha sett det flera gånger på vägen hem från skolan.


Verspieder blir väl glad nu?  ;)
Jag blir också glad =) Men det var ju surt att du hann före  ::)

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 27 september 2007, 22:06:39 PM
Börjar? Vad har herrn för krav egentligen ;)?

Nya 9700 med faceliftgrillen, I-shift, farthållare, AC, bälten överallt, fyra runda extraljus på taket och nya diodskylten... för att fortsätta med?  :D Undantag från SL:s lågentrekrav kan man gå via att ha rullstol/barnvagnsslyft i mittdörren. Nej, nu börjar vi komma in på UL-liknande busstrafik här, och det går icke för sig i den östra SL-styrda delen av Uppland!  :(

Jag håller då med alla andra. Motorvägslinje 676 kan gott jämföras med linje 100 mellan Göteborg och Borås, och bör därför kunna få köras med normalgolv. De hållplatser linje 676 passerar ligger många långa km ifrån varandra, och alla dessa trafikeras ändå av andra lokala linjer som går på gamla E18 (SL 625 m.fl) som kan fortsätta ha låggolvsbussar.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2007, 10:35:43 AM
Det blir nog lågentre även på Linje 100 om linjen blir kvar gissar jag, men några låggolvsbussar finns väl ändå inte i Roslagen? SL har ju nu beslutat att genomföra lågentrébussar (och låggolv i tätorten) över hela linjen för att tillmötesgå DHR mfl organisationer, därtill finns ett lagkrav om tillgänglighet, lift anses inte tillfredställa kravet på lika tillgänglighet eftersom det kräver en insats från föraren.

Nej, det var lågenté jag menade på 625:an. Låggolv finns nog inte ens på linje 650 (dvs Norrtälje stadstrafik som har en massa linjesiffror idag), där bl.a 460x-bussarna går.
"En insats från föraren" går alltså inte att kräva, ens på en linje som har så få stopp som 676:an? Kräver inte Vegorna en insats från föraren också, i form av att fälla ut en rullstolsramp, eller finns inget sånt idag?

Yujin Zhang

Jag tycker det är mycket larvig av SL att ställa lågentrekrav på motorvägslinje som 676 (som enligt min mening borde ha 9700 också) medan de struntar på linjer som 179 (står ingenting om det i tidtabellerna iaf), där lågentrekrav (om inte låggolv hela vägen) skulle göra mycket mer nytta än att vara så petig på 676 (så petig att man ska även skriva ner vilka avgångar som körs med icke-låggolv också). Att 179 "råkade" få B9S, dvs lågentre är ju Busslink/SLs egna val (eller slump, ha det ni vill) eftersom det passar situationen bäst, men det finns ingenting som hindrar 9700 rulla på 179 (förutom att framkomligheten i bussen kommer i stort sett vara kaos och ekonomi kommer inte hålla).

Johan B

Citat från: Verspieder skrivet 28 september 2007, 10:31:32 AM
Nya 9700 med faceliftgrillen, I-shift, farthållare, AC, bälten överallt, fyra runda extraljus på taket och nya diodskylten... för att fortsätta med?  :D Undantag från SL:s lågentrekrav kan man gå via att ha rullstol/barnvagnsslyft i mittdörren. Nej, nu börjar vi komma in på UL-liknande busstrafik här, och det går icke för sig i den östra SL-styrda delen av Uppland!  :(


Jaså bara det. Själv hade jag en högbyggd Van Hool med Volvo eller Scania och viltgaller i fronten nedlusat med minst 6 st Hella Xenon Luminator. ;D

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 28 september 2007, 18:51:12 PM
Jaså bara det. Själv hade jag en högbyggd Van Hool med Volvo eller Scania och viltgaller i fronten nedlusat med minst 6 st Hella Xenon Luminator. ;D

Eller så drar vi iväg med en dubbeldäckare modell Helmarkare eller VanHool a'la Norrlandskusten!  ;D

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2007, 23:05:24 PM
Kraven vad gäller linje 179 liksom alla andra finns i resp trafikavtal, inte i tidtabellen.
För nya bussar i tätortstrafik gäller krav på lågentré alternativt låggolv, på vissa linjer gäller dessutom generellt krav på viss fordonstyp efter ett visst datum.
Att man anger vilka turer som inte körs med lågentréfordon är en upplysning till rörelse och funktionshindrade.

//Lars

Men tyvärr finns inte dessa trafikavtal tillgänglig på internet för allmänheten att beskåda (då de kan vara konkurrenskänslig bl.a.), så därför utgick jag från den bästa källan som finns för allmänheten, nämligen själva tidtabellen och där står ingenting på linje 179, därför tog jag slutsatsen att det finns inga lågentre/-golv krav på 179.