En resa genom Bergslagen

Startat av Yujin Zhang, 30 november 2009, 20:50:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

I början av juli köpte jag Bergslagens Sommarkort (eller hur man ska kalla det), vilket gällde i tre dagar och på samtliga trafik på Länstrafiken Västmanland, Länstrafiken Örebro, Dalatrafik samt X-Trafik i Gästrikland samt TiB. Sist jag köpte kortet var 2006 och då åkte man bl.a. till Mora, Ludvika, Örebro, Askersund mfl mfl. I år var det dags igen; kortet var riktigt värt pengarna tycker jag; 150kr för ungdomar och 250kr för vuxna. Resorna t/fr granlänen åkte jag med ULs Ungdomskort, vilket blev 12:50kr per enkelresa. Inget SJ Årskort här inte ;)


03:45 cyklade man hemifrån och några minuter senare framme vid hpl Lovisedal där jag väntade på nattbussen in till 'stan!

Från Odenplan blev det en lugn promenad till Karlberg där jag hittade två MaxCi på 94an med två riktiga stammisar bakom ratten.




Framme i Karlberg väntade man på pendeln som tog mig till...


Uppsala län och Bålsta.


I Bålsta blev det byte till 803an till Enköping...


...sedan byte igen, men till 804an...


...för att komma till Västerås mitt under morgonrusning.


Inne i bussterminalen var det kö vid utfarten.


En fin Scania ankommer Västerås!


Och så en nyare buss av samma fabrikat.


Sedan var det dags att åka vidare. Första gången jag åker på denna TiB-sträcka.


Fin utsikt var det. Brist på passagerare var det också. Jag var den enda i tåget efter Fagersta.


Kort stopp i Ludvika blev det...



...innan jag tog en kort sväng till Grängesberg.



Bild på bussen jag kom dit med samt bussen jag åkte tillbaka med! Det är så typiskt att man inte läste tidtabellen tillräckligt noga, hade man vetat halva 48an är en ringlinje (visste bara att den körde omvägen Sunnansjö) hade man tagit 47an tillbaka...


Tillbaka i Ludvika hittade man denna Y1 från Värmland.


Från Ludvika fick man åka godsare till metropolen Borlänge. Denna linje har man åkt några gånger nu vid det här laget.


4812 träffade man i Borlänge...


...samt denna buss tillhörnade Lars Erik Larssson Busstrafik.


Inne i väntsalen var det allt annat än svalt (+stanken från någonstans).


Men det slapp man genom att ta 205an ner till Avesta...


...där det började regna något.


Men det dröjde inte så länge innan jag var på väg tillbaka till Västmanland med denna Scania.


I Fagersta har solen försvunnit bakom molnen.


Nu kommer tåget!


Jag kunde ha iofs åkt med tåget hela vägen till Västerås igen men icke! Såg att man kunde hoppa av i Hallstahammar och åka buss sista biten.



Jag vill minnas 511 var lika med snabbuss till Västerås, den stannade inte någonstans längs vägen förutom kanske några hpl inne i själva Västerås. Är det verkligen så mycket passagerare på sträckan att tågen inte räcker till?


Men iaf, i Västerås blev det byte till 804an...


...till Enköping där det blev en någolunda försenad 803. Raka vägen till Arlanda blev det!


Kvällsolen i Arlanda!


Jag promenerade från terminal 5 till terminal 4 i brist på annat och tog 583...


...till Märsta och byte till X60 för att åka ett par stationer.


I Upplands Väsby åkte man med dagens sista 524an från Väsby, ett "Märstaomlopp", någonting man bör undvika. Anledning? Ja ingen bråttom där inte, man kör fram bussen sisådär 3-4min efter avgtid och lastar.


På raksträckan in till Vallentuna gick tåget parallelt med bussen så det blev nätt och jämt här på sista biten. Jag hade tur denna gång och hann med tåget hem.

Några timmar senare vaknade man igen för att resa yttligare en dag i Bergslagens skogar, men det tar vi i en annan tråd.

Mange_buss

Riktigt fint bildsvep! ;D

Underbart att se dessa "små" "resecentrum" som finns utplacerade i vårt land. Särskilt i "glesbygden" (Med glesbygd menar jag den relativa skillnaden mellan Västmanland/Dalarna och Skåne)

Jonas Strömblad

Oj, en redig rundtur. Man kan hinna med mycket på en dag om man är morgonpigg  :D
/J

Yujin Zhang

Citat från: Mange_buss skrivet 30 november 2009, 21:30:08 PM
Riktigt fint bildsvep! ;D

Underbart att se dessa "små" "resecentrum" som finns utplacerade i vårt land. Särskilt i "glesbygden" (Med glesbygd menar jag den relativa skillnaden mellan Västmanland/Dalarna och Skåne)

Hehe tack! Det blir fler "små" resecentrum på dag 3 (kommer inte ihåg hur jag reste på dag 2 just nu).  :)

CitatOj, en redig rundtur. Man kan hinna med mycket på en dag om man är morgonpigg
Oooja, man hinner längre än man tror, bara man är morgonpigg som du säger. Sen är det också konsten att plannera så man spikar in så många platser så möjligt på en dag. 8)

Björn Lövdahl

#4
Riktigt trevligt!
När kommer nästa del?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Yujin Zhang


Muk

Trevligt bildsvep! Jag testade också "sommarkortet" i år och det var helt klart värt priset. Ser fram emot nästa del. :)

Björn Lövdahl

Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 november 2009, 21:55:09 PM
Tack!

Imorgon kanske  :)

Det ser man fram emot. Var ju på tiden att de kom nåt från dig igen ;D ;D

//Björn-som njuter av sin fridag imorgon
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bussmicke

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 november 2009, 22:11:23 PM
//Björn-som njuter av sin fridag imorgon

Då går han raka vägen ner till stationen o fotar de Orust han saknar..

Yujin, kanonsvep. Tack.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Trevliga bilder man var vänliga följ vår policy om bildvisning
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28600.0

Alltså inte mer än tio bilder per inlägg. Extra viktigt om man använder gratistjänster som Photobucket för uppladdning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonatan

Det var många väldigt fina bilder. Imponerande dagsresor du gör.

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för bildsvepet från din resa. Mycket fina bilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

M224

Mycket fina bilder!

Det var ett härligt ljus i många av dem.

Optimal

Varför känner jag igen förarna bakom ratten på 94-orna  ;D ;D ;)